العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 09-04-2010, 02:06 AM
مورو مورو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مترجم

مورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to behold
افتراضي يا دكتور عبد السلام (يا حكيم المنتدى)

يا دكتور عبد السلام (يا حكيم المنتدى) ...... السلام عليكم

لعلك تذكرنى – انا كنت سألتك يا دكتور من مده عن ايهما افضل –الكيا سيراتو ولا الالنترا – فحضرتك جاوبتنى وقلتلى خليك فى الالنترا علشان ابقى برئ من ذنبك – وبدأت يا دكتور تكتب لنا تجربتك مع السيراتو حتى صيانه الـ1000 كيلو – وحصل لغط كتير فى الموضوع – فقلتلك والله يا دكتور انت حيرتنى اكتر – وحضرتك رديت على كلامى وفى معرض ردك قلت جمله انا مش ناسيها وهى :

"8- السياره تساوى كل قرش مدفوع فيها ! ولاأعتبرها غاليه وبصراحه سقتها أسبوع ! عجبتنى ! وسافرت قلقتتانى
من كلامالمنتديات ! بس لما رجعت واستعملتها فى الزحمه الشديده و فى الطوالى ! غيرت رأيىنهائيآ الى الاعجاب ! "

كلامك دا يا دكتور لصق فى دماغى وقررت ساعتها انها تكون سيراتو – وبالفعل شفت العربيه بدأت تنتشر كتير هنا فى المنيا – وعليه رحت حاجز من معرض عندنا – لأ وايه ( تربست معايا ) وجبتها خليجى سعودى لان انا لا فى دماغى اروح اعمل صيانه ولا يحزنون – لان ببساطه انا كنت جايب عربيه زيرو اكسل 1997 – وكنت بأخبط مشوار من المنيا للقاهره علشان اعمل الصيانه عند غبور – وكل اللى بيعملوه تغيير زيت وفلتر الزيت على فلتر بنزين – وفى مره كان المفروض يظبطوا التاكيهات وانا قاعد فى الصاله عينى على العربيه وشفتهم مظبطوش التاكيهات (يظهر انهم قالوا عربيه نمر المنيا واش فهموا فى التاكيهات ) – لكن بصراحه شغلتلهم الفهامه الصعيديه وعملتلهم مشكله – وقعدوا يعتذروا لانى كنت هاطلع لرؤف غبور واشتكيهم – فمن ساعتها وانا بطلت اروح اعمل الصيانه فى التوكيل – وبقيت اغير الزيت والفلتر هنا فى المنيا .

العربيه ما شاء الله يا اخونا زى الفل واللى متردد – زى ما كنت متردد بين السيراتو والالنترا – لأ ميترددش وعليه بالسيراتو (متزعلش يا loll) .
متهيألى كفايه كده – احسن يا دكتور واحد يطلعلى ويقولى – رغى رغى رغى ... مش كنت تروح تنام احسن............
السلام عليكم
قديم 09-04-2010, 02:36 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يا دكتور عبد السلام (يا حكيم المنتدى)

ربنا يبارك لك فيها ويعطيك خيرها

قديم 09-04-2010, 02:39 AM
Rekaa Rekaa غير متواجد حالياً

Rekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to beholdRekaa is a splendid one to behold

وعليكم السلام

اولا مبروك العربيه ياغـالي

ثانيا السيراتو فعلا عربيه جـامده ويمكن احسن من الالنترا كمان )
قديم 09-04-2010, 04:29 AM
على حسانين على حسانين غير متواجد حالياً

على حسانين will become famous soon enough

الف مبروك يا كبير
انا ان شاء الله ناوى اجبها
قديم 09-04-2010, 04:42 AM
مورو مورو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مترجم

مورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to behold

دكتور تامر والأ خ rekaa الله يبارك فيكم - واستاذ على (اتوكل على الله واوعى تتردد)