العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 23-11-2010, 04:25 AM
citroeen98 citroeen98 غير متواجد حالياً

citroeen98 is on a distinguished road
افتراضي ياريت من احلى ناس هنا الرد بضمير ونهائى؟

السلام وعليكم ورحمة الله وبركاتة دى اول مشركاتى فى المنتدى هنا واحلى ناس و بالاخص منتتدى كيا و مصر موتورز كلها وبحى الناس كلها ويارب تكونو بخير انا انشاءالله عايز اجيب عربية جديدة وبجد الواحد فى حيررررة ديما و بجد دماغى بقت بتوقف من كتر التفكير فى الموضوع دة لان الفلوس الى هتتدفع كتير ومش قليلة و الواحد تعبان وشقيان فيها فا سؤال لى احلى رجالة هنا هل اجيب سيراتو هاى لاين و لا رينو فيلونس والاتنين يعتبر نفس التمن دى ب130 ودى 130 الف جنية حاجة كدة فا اية بس امكانيات اقل من السيراتو اكيد بس يعتبر الى حاجات الى فيها جامدة فى الرينو مش قليلة بردة رايكم فى الحوار دة ودى اول عربية هسوقها ونفسى اجيب حاجة مندمش عليها وانا شايف الناس بتشكر فى الكيا اوى وناس بتعيب و مش عارف اصدق مين و لا اكدب مين و اروح اسال مين قولت اقولكم انتوا تجيبوا من الاخر و لو فى عربيية تانية فى نفس الرنج و احسن او ارخص و احسن يارت تقولوا وتخدمونوى بجد عمرى ما هنسى الموضوع دة وياريت لو اعرف الى اقل من الكيا سيراتو الهاى لاين الموصفات كلها بتاعت 2011 عشان انا شايف ان الهاى لاين جيبا من الاخر وانا بتكلم توكيل ياجدعان وبلاش خليجى وشكرااا بجد ليكم وتعبتكم معايا الف شكر لى احلى منتتدى بجد
قديم 24-11-2010, 05:25 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ياريت من احلى ناس هنا الرد بضمير ونهائى؟

السلام عليكم
شوف يا باشا .محدش هيكون قاصد انه يضرك .الناس بتكون عندها وجهه نظر ومقتنعه ومتمسكه بيها وبس.
نصيحتي :
1-استاجر العربيتين وجرب سواقتهم بنفسك واحكم انت .
2-رينو ناعمه جدا ومريحه خالص بس كلها 3 او 5 سنين وتبدا تحتاج صيانه وقطع غيارها نار وممكن تسال في التوكيل عند طلعه المقطم و في صقر قريش على قطع الاستيراد.ومش هتعرف تبيعها بعد كده ولو بعتها بعد سنتين تخسر40% او اكتر من الي دفعته فيها
3-السيراتو مع صاحبي واسعه من جوه بس عفشتها رديئه وناشفه جدا وكانت اتخبطت من قدام خبطه بسيطه جدا كلفتو حوالي3000 . وبعد ما صلحها بشهر لقى المروحه بتشتغل مع الكونتكت ومبتفصلش!! الموضوع ده كمان كلفه وزهق منها وبيفكر جديا يبيعا .قطعها غاليه وهي ضعيفه جدا من قدام(العربيه شكل وبس).
4-انا رايي بمنتها الصراحه امدام عدينا ال 10000 يبقى فكر في الياباني كرولا , تيريوس...

ده رايي بصراحه الياباني انضف من الكوري بمراحل وبيعيش اكتر ولما بتبيعه تاني مش بتخسر كتير زي الكوري

التعديل الأخير تم بواسطة sharooo ; 24-11-2010 الساعة 05:41 PM
قديم 24-11-2010, 06:40 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

طيب ما تشوف كورولا او مازدا 3 ..

دول عربيتين احسن من الفلوانس والسيراتو بزمان .. واعتقد ان الكلام ده ميختلفش عليه اتنين ..

وربنا يوفقك يا باشا ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 25-11-2010, 03:18 AM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold

الف شكر ليكم يارجالة على الرد بس ياجدعان التويوتا معدية ال 130 اصلا غالية اوى وكمان بردة كان فيها عيوب وبتاع وبردة حوارات التويوتا ومازدا قطع غيار غالية اوى
قديم 25-11-2010, 12:44 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

عيوب التويوتا اتعالجت خلاص ومش لازم تجيب اعلى فئه فيها كفايا اتوماتك
ابعد عن السيراتووالانترا والرينو
و ده رايي بكل صراحه