العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 01-11-2011, 03:22 AM
sherif fersh sherif fersh غير متواجد حالياً

sherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الABS وسنينه !! تجربه مريره!!

أه .. حاجة كمان ..
الكاوتش لو واطى ( إرتفاع أقل من 55 ) .. بيبقى مش حلو مع الـ ABS
قديم 01-11-2011, 12:00 PM
كيا سيفيا كيا سيفيا غير متواجد حالياً

كيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond repute

ياجماعه انا حصل معايا موقف خطير جدا بل فى منتهى الخطورة وهو انه فى شارع مصطفى النحاس بمدينة نصر من حوالى اسبوعين او ثلاثه عربيه كبيره جدا من عربيات نقل الزباله فجأة تسرب زيت الموتور بالكامل فى الشارع واعتقد انه مش هايقل عن 6 او 8 ليترات وعينك ما تشوف الا النور تقريبا كل العربيات اصبحت مثل النحله وبتلف 360 درجه . وهنا عرفت قيمه الـ ABS
ضربت فرامل وكأنك يامحترم كلبشت العربيه لم تتحرك ولو واحد سم او شمال او يمين والوحيده اللى خرجت بدون خسائر عربيتى الـ BYD وده بفضل الـ ABS ويعلم ربنا هذا ماحصل بالتمام والكمال.
تحياتى للجميع
قديم 01-11-2011, 12:28 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

لاة ما انا عارف الموضوع دا عشان كدة مبحبش نظام الفرامل دا بص يا صديقى اقراء كلامى للاخر وانت تفهم
1-من اخترع هذا النظام هم الالمان فى حدود التسعينات لاسباب عديدة
2-اخترعوها للعربيات عندهم وبعدها الدول التانية اليابان كوريا وهكذا
3-طبعا هناك مفيش حاجة اسمها مطبات نهائى بمعنى الكلمة لانى لو انت حقوق زى وتعرف دستور الخارج هتلاقى انى فى قانون معمم فى كل بلاد اروربا وهو تحريم المطبات دوليا
يعنى مفيش حاجة اسمها مطب اخرك فى الكلام دا نقرة فى الارض
4-لذلك هتلاقى هناك محدش بيدوس فرامل عشان يقف نهائى طبعا مش فى كل المواقف انا بقول اغليبة التوقف هتلاقى مثلا طوبة فى الشارع من انحدار جبل ومثلا نقرة فى الارض عايزة تفاديها الكلام دا كلة مش عايز توقف تام وسريع لاة عايز فرامل ونفس الوقت عجلة توجية لتفادى الموقف
5-واخيرا
هنا بقى فى مصر هه ام الدنيا عايز فرامل اية بى اس تعمل اية بيها هنا هههههههه انت عايز فرامل تدوس تقف زى العادية لانك هنا بدوس جامد لية عشان متخدش المطب الحقير اللى فى وشك يعنى معاك اية بى اس وقابلك مطب هههههه هتحود شمال او يمين هتاكلة هتاكلة مفيش غير انك تقف خالص طبعا دا فى مصرنا الحبيبة طب لو نقرة اساسا فى مصر متعرف حاجة اسمها نقرة دى بتبقى حفر يعنى هتقع فيها هتبوظ العربية يعنى لازم تقف برضة
وعشان كدة لما جبت العربية بتاعت والدى صممت فى المعرض انها تكون من غير اى بى اس والراجل يقولى ازاى يا عم دا احسن ليك وانا اقولة لالالالالالالالا يعنى لالالالالا
وفعلا كلامى ابويا عرفة بعد ما شاف بنفسة مشكلتنا هنا فى مصر يقولك دى خاصية جامدة دا مش عارف اية دا طلعت فى بلاد برة يبقى لازم نستعملها هنا لالالالا انسى احنا بنجيب اى بى اس هنا فى مصر عشان بس وقت البيع العربية تجيب سعر عالى اصلى فيها اى بى اس
ههههههههه ويبقى شعب مصر كما هو وتبقى مصر كما هى ام الدنيا
R OSE4U

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 01-11-2011, 12:55 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق السحت مشاهدة المشاركة

انا هقول تجربتى العمليه مع الABS واحكموا انتوا لأنى حزين جدا ،
امبارح وان مروح بالليل على احد الطرق السريعه فوجئت بأحد المطبات الكبيرة العاليه وكنت ماشى على سرعه حوالى 80 وهوب ضغطت على الفرامل بسرعه فسمعت زى اصوات حشرجه واحتكاكات ،،وان العربيه تقف ! ماتقفش ، المهم أكلت المطب وانا على سرعه تقريبا 60 وهوب طرت فى الهواء ونزلت على بوز العربيه ، والحمد لله جت سليمه ، ولكن لو كان نظام الABSكده تبقى مصيبه بمعنى على حسب ما قرأت عنه انه لا يقوم بايقاف السيارة فورا ولكن يعمل على توزيع السرعات على العجل حتى تمنع الأنزلاق طيب دى مفهومه فى حالات الزيوت ، طيب فى حاله لو فوجئت بسيارة ولا لا مؤخذه بقرة أو حمار قدامك يبقى طبعا هتدخل فيهم وانت مبسوط بالABSولا انا غلطان ياجماعه حد يفهمنى لو سمحتم ،وايه الحل اصلى حقيقى متنرفز من الموضوع ده،، وشكرا مقدما

R OSE4U

لازم تغيير زيت الفرامل بالكامل !الباكم!!كل سنة بالكتير ضرورى فى الABS!!خصوصا!
وجميع السيارات عموما !!!

AHLNW SHALN
قديم 01-11-2011, 04:24 PM
ahmed_rahem ahmed_rahem غير متواجد حالياً

ahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of lightahmed_rahem is a glorious beacon of light

تجربتى مع الـ ABS فى الامارات الاول مع عربية دودج تدوس فرامل تقف على طول - مع الاخد فى الاعتبار ان كل الاسفلت هناك ناشف ومفيش تراب والذى منة هنا - ومع صنى بدون كانت العربية بتقف والكاوتش يدخن من الاحتكاك فى الاسفلت - من سرعتى طبعاً - وتقف فى مسافة اكبر.
انا لما رجعت صممت لازم عربية بفرامل ABS وسواقتى بتكون بحذر فى الاماكن الى مش واخد عليها - على الرغم من انى لبست مطبات فى طرق انا حافظها - وبهدى بدرى بدل مضرب فرامل جامد مرة واحدة.