العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 14-07-2011, 05:36 PM
meroelaraby meroelaraby غير متواجد حالياً

meroelaraby is on a distinguished road
افتراضي صوت الموتور فيه ونة ومش عارف سببه ايه

روحت التوكيل عشان اعمل صيانة ال40000 وقولتلهم على صوت الونة بتاعة الموتور وقالولي ان ده سببه الكاتينة ولما تعمل الصيانة هيروح .لكن لسه الصوت زي ما هو وبيبان اكتر معايا بعد ال80 !!!!!!!! ودفعت ساعتها 2500 جنيه عشان غيري تيل الفرامل ادام وورا .دي حاجة الحاجة التانية بسمع صوت رجرجة في الجنب اليمين في الامام وخصوصا مع المطبات الخفيفة او الثقيلة ومش عارف انا دي تهيات ولا ايه عشان انا نازل من 127 وطبعا في فرق كبير بين الاتنين واللي زاد وغطى ان الزجاج الامامي اتكسر ومش عارف اغيره فين عشان عاوز اغير الاصلي ومعرفش سعره كام
قديم 19-07-2011, 04:14 PM
alwaleed78 alwaleed78 غير متواجد حالياً

alwaleed78 will become famous soon enough
افتراضي رد: صوت الموتور فيه ونة ومش عارف سببه ايه

صوت الونه دى من بلية الفتيس مش من الموتور وبتسمع الصوت عند سرعة 80 الى 90 لكن عند سرعة 100 او بعد لا يوجد صوت صح المشكله انك علشان تغير البليه لازم تغير طقم الدبرياج كامل اسطوانه وديسك وبليه انا عندى نفس الصوت بس مش هاغير الا لما الاسطوانه تنتهى تقريبا عند 60 الف كيلو ممكن تغير الطقم سعره فى التوكيل 750 جنيه تقريبا اوعى تغير بره التوكيل بذات سير الكاتينه اوعى زميل ليا غير بره التوكيل السير انقطع وهو ماشى وطبعن الموتور جاب صبابت والخ ..بنسبه للزجاج موجود عند اى حد بتاع زجاج بس هات زجاج دكتور جوريش سعره 350 جنيه تقريبا بتركيب بس اهم حاجه ينظف كويس ماكان التركيب علشان ما تسمعش صوت الهواء وانت ماشى من داخل السياره مهم جداً لان ده حصل معايا وغيرت الزجاج
قديم 19-07-2011, 04:39 PM
meroelaraby meroelaraby غير متواجد حالياً

meroelaraby is on a distinguished road

الف شكر ليك وانا غيرت طقم الكاتينة في التوكيل واي صيانة كبيرة بعملها هناك غالي اه بس ارخص من اللي ممكن يحصل بعد كده
قديم 20-07-2011, 06:04 PM
cmatcho cmatcho غير متواجد حالياً

cmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond repute

سعر زجاج جريش 280 جنيه