العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 31-12-2010, 07:10 PM
Tammer Tammer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales supervisor
هواياتي: driving the cars

Tammer is on a distinguished road
افتراضي رد: ايه أكتر عربية تمنها قليل عليها؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy01011 مشاهدة المشاركة

في مصر ما فيش عربية تمنها قليل عليها خالص تعالي شوف اسعار العربيات هنا في الامارات عامل ازاي باجيروا 2008 ماشية 40 الف كيلو واحد صحبي لسة مخلصها علي 35 الف درهم , اكورد رقم واحد بفتحة سقف موديل 2007 ماشية 60 الف لسة متباعة علي 28 الف درهم . اية بقي في مصر تمنه اقل من قيمته لا يوجد بس لو انت بتتكلم عن العربيات بوجه عام انا شايف ان التويوتا و الهوندا عربيات محترمة و تمنهم فيهم.
اكورد 2007 28 الف ممكن لاكن باجيرو 2008 35الف مستحيل !!!!!!!!!
قديم 09-01-2011, 09:03 PM
saporro saporro غير متواجد حالياً

saporro is on a distinguished road

هية فين العربية دي
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
قديم 10-01-2011, 12:46 PM
الصورة الرمزية gadix
gadix gadix غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس برمجيات

gadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud of

يا جماعة انا مش مصدق الي بيحصل في مصر
دي حاجة تخلي البهايم ترقع بالصوت
تخيلوا مثلا لما يبقي واحد معاه فلوس اي كان المبلغ و نفسه يشتري عربية
لما بيجي يختار العربية مش بيختار العربية الي هوا بيحبها
لأ ده بيختار العربية و معاه 100 الف حاجة لازم يعمل حسابها
مثلا:
انا لازم اشتري عربية منتشرة و الميكيانيكي و الكهربائي بيفهم فيها عشان بعد الضمان ما يخلص اروح اصلحها برة
يا سلااااام طيب ما الصنايعية في مصر 99% منهم جهلة و أميين يبقي انا لازم اشتري عربية بتكنولوجيا العصر الحجري عشان البهوات الصنايعية الجهلة؟

متشتريش عربية لونها اسود عشان الخبطات بتبان فيها عشان تعرف تبيعها بعد كدة؟
يا سلام افرض انا بحب الاسود اعمل ايه يعني؟ و لو روحت رشتها نضافة مثلا يبقي العربية كدة لا مؤاخذة سمعتها بقت في الطين كانها اتمسكت في شقة دعارة

متشتريش عربية واطية عشان المطبات
متشتريش عربية تربو عشان البنزين
متشتريش عربية معرفش ايه عشان معرفش ايه

ده ايه الذل ده

و نيجي بعد كدة لقانون المرور العجيب المريب و الله العظيم قوانين حامورابي الي من 3 ولا 4 الاف سنة اكثر عقلانية منها
متحطش فيمية لانك لو حطيت يبقي انت اكيد لا مؤاخذة بتاع بنات بس لو انت ظابط او حتي طالب في شرطة تقدر تحط عشان انت باشا
لو ركبت زينون يبقي نهارك اسود
لو حبيت تعمل عربيتك لونين او اكتر يبقي هتلف زي التور في الساقية
يا سلام بقي لو انت مجنون و حبيت تقلد الي الناس برة بتعمله في عربياتها يبقي هيسحبوا منك العربية و يركبولك انت نمر تمشي بيها

لو انت مش معلق الحزام تاخد مخالفة
طبعا عشان الحكومة خايفة علينا
طيب لو الحكومة خايف علينا ليه بتاخد جمارك علي عوامل الامان في العربيات و بيعتبروها كماليات؟
ليه مش بيصلحوا الشوارع؟
ليه مش بيحطوا علامات ارشادية كفاية؟

يا جماعة عربيات ايه الي احنا بنتكلم عليها بس
المفروض يعملوا ماركة عربيات و يسموها للمصريين فقط
و تكون عبارة عن كنبة بلدي مركبين ليها موتور وهمي و بيجرها حصان او اتنين و اكيد ساعتها الحكومة هتطلع كل فترة و التانية يصوتوا لنا زي الندابة (ست بتصوت في المياتم بفلوس) و يقولولنا احنا هنرفع الدعم عن البرسيم

انا واحد مؤمن جدا بنظرية المؤامرة و عندي احساس شخصي ان الحكومة بتعمل فينا كدة
عشان البشوات يركبوا عربيات نضيفة و طول ما هم ماشيين في الشوارع يتفوا علينا و علي عربياتنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو سرحان مشاهدة المشاركة

العربيات الامريكى كلها من جيب ليبرتى و رانجلر و دودج رام ماعدا الديرانجو طبعا انا عندى رام 2009 جايبها ب 320 الف جيت ابعها جابتلى 240 بالكتيير و مرضتش ابعها
معنديش غير كلمة واحدة اقولها بتاعت الممثل الي اسمه حاجة ابو النجا
ياااااااا حلااااااااوة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_4up مشاهدة المشاركة

انا اعتقد ان اكتر عربيه مبالغ فى ثمنها فى مصر الكيا سيراتو والكروز و الهوندا سيفيك والمزدا 3 و العربيات المظلومه (لايوجد ) وفى المستعمل زى ما قولت قبل كده الميجان مظلومه جدا
في عربيات كتير كويسة جدا بس مظلومة في تسويقها للاسف او بسبب جشع الوكيل سواء في تمنها او صيانتها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Meemo The Beast مشاهدة المشاركة

أ هشام
لقد أصبت الحقيقة فليس هناك في مصر ما يباع بأقل من ثمنه فالروث في مصر له ثمن

و حسبي الله و نعم الوكيل في التجار
تشبيه غريب بس فعلا معاك حق

سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و الحمد لله علي نعمة الاسلام و رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلي الله عليه و سلم نبيا و رسولا

اكتب ان شاء الله ولا تكتب انشاء , بارك الله فيكم
قديم 10-01-2011, 12:52 PM
tifa_1979 tifa_1979 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Export Logistics supervisor
هواياتي: كرة القدم

tifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to behold

انا اتفق مع الناس ايلى قالوا مفيش اى عربية فى مصر تمنها قليل عليها
معظم العربيات فى مصراغلى تلات مرات من تمنها حتى الصينى ايلى المفروض يبقى رخيص سعرها فى ارتفاع مع العربيات ايلى اثبتت كفاءتها فى السوق المصرى
وعمار يا مصر
قديم 10-01-2011, 12:55 PM
الصورة الرمزية احمد الصعيدي
احمد الصعيدي احمد الصعيدي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محامي
هواياتي: المقارنات الشكلية للسيارات

احمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of lightاحمد الصعيدي is a glorious beacon of light

ولا وحدة وشكرااااااااااااااااااااا اااااااا