العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 03-10-2009, 02:11 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السيارات الجديده في مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fngad مشاهدة المشاركة

ياريت يااستاذ مادا ترشحلي عربية في حدود الستينات
هيونداي فيرنا 1600 سي سي مانيوال فول اوبشن ب 68000 جنيه
شيفروليه لانوس 1500 سي سي مانيوال فول اوبشن ب 70000 جنيه
هيونداي اي تن 1100 سي سي مانيوال فول اوبشن ب 64000 جنيه
كيا بيكانتو 1100 سي سي مانيوال فول اوبشن ب 63000 جنيه
فيات بونتو 1300 سي سي مانيوال فول اوبشن ب 70000 جنيه
رينو لوجان 1600 سي سي مانيوال فول اوبشن ب 67000 جنيه

انا مرشحلكش حاجه تانيه لانها هتعدي ال 70000 جنيه و شوف حضرتك استخداماتك ايه

1- لو استخدامك خفيف و ميهمكش الشنطه يبقي خليك في هيونداي اي تن او كيا بيكانتو او فيات بونتو

2- لو مشاويرك طويله و ممكن تسافر و محتاج الشنطه يبقي خليك في هيونداي فيرنا او شيفروليه لانوس او رينو لوجان

في الحاله رقم واحد ارشحلك الهيونداي اي تن ( عشان منتشره اكتر من الكيا بيكانتو و الفيات بونتو اللي محركها اكبر و خاماتها افضل بس توكيلها نايم في الدره و قطع غيارها مش موجوده )

في الحاله رقم اتنين ارشحلك هيونداي فيرنا ( معايا واحده نبيتي ) عشان ارخص من اللانوس مع انهم تقريبا عربيه واحده و محركها افضل من الرينو لوجان اللي قطع غيارها نااااااااااااار و صيانتها صعبه و ارجو ان اكون قد افدتك و لا تنسي صلاه الاستخاره و انا تحت امرك اي وقت
قديم 03-10-2009, 02:24 AM
Koto Koto غير متواجد حالياً

Koto will become famous soon enough

[COLOR=purple]انا سمعت ان العربيات الرينو فيبر مش صاج هل ده صحيح ؟ و بالنسبالي انا مشاويري مش بعيده بس ممكن اسافر احيانا و المشكله ان الفلوس حدودي برده لحد السبعين و ده كمان علي اساس اني هادفع الفلوس اللي معايا مقدم و اقسط الباقي علي سنتين فا ياريت فعلا ترشحلي العربيه المناسبه انا ملاحظه ان دايما بترشع الهيونداي i10 اكتر مع ان الماتور 1100 cc اسمع برده ان التكييف بيكون ضعيف و في خلال سنتين من الاستعمال التكييف هايكون مالوش لازمه خالص و يعتبر ده عبها الكبير عشان كده لما فكرت لقيت ان الرينو الهاتش باك هي اقرب حاجه لاحتياجاتي من حيث الشكل و المساحه و قوه الماتور بس لو طلعت فيبر فعلا تبقي مقلب كبير اوي فا ياريت تفيدوني في الموضوع و ربنا يقدم اللي فيه الخير [/COLOR]
قديم 03-10-2009, 02:31 AM

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حمزه2000 مشاهدة المشاركة

اولا احيّيك على فكرة الموضوع ونشاطك الملحوظ

بالنسبة للسؤال

بفكر في اوبترا اوتوماتيك

او صني اوتوماتيك

او ياريس اوتوماتيك ايضا

مع العلم كل ىمشاويري داخل القاهرة ويمكن مشوارين او اكثر في الستنة خارج القاهرة

بخبرتك ماذا ترشح لي

يهمنى ان تكون السيارة موتور قوى قليل الاعطال

السحب قوي

تكون عزل الصوت كويس

على فكرة انا معايا تويوتا كريسيدا 91 سيارة ممتازة

لكن عاوز اغير في مصر للاوتوماتيك

شاكر لكم مجهودكم الرائع

ملحوظة هل هناك اختيارات افضل ؟
اولا انسي الاوبترا دي شكلها غبي ( عاملين فوانيسها الورانيه شبه الكاديلاك حاجه عجيبه و الله ) و كمان ناس كتير اشتكت منها و في واحد معاه الاوبترا دي و ضرب وش السليندر بعد 10000 كيلو حاجه ليها العجب ( انا مش عارف هيفضلوا يفبركوا في العربيات لغايت امتي ) فابعد عنها خالص

اما الصني فهي عربيه ممتازه بس جيب السوبر صالون عشان العفشه بتاعت السوبر صالون رياضيه و كمان العربيه نفسها في اوبشنز اكتر من ال e x saloon و السوبر صالون ب 106000 جنيه

اما الياريس 1300 سي سي و العربيه تقيله اصلا فهيبقي العزم زفت و كمان السحب هيبقي زفت في الاوتوماتيك بتاعها و كمان شكلها مش حلو و زوايا السواقه بتاعتها صعبه ( سوقت الياريس و هي بتاعت واحد صديقي عشان تعرف ان الكلام ده عن تجربه ) و كمان الدهان بتاعها مش حلو اوي و بيقشر بسرعه بلاش منها واللي عايز يشتري تويوتا يجيب الكورولا ( عربيه خرافه )

يبقي افضل اختيار هي الصني بس في حاجات تانيه كتير فانا عايز اعرف ميزانيتك كام ( مش تطفل والله ) عشان اقولك تجيب ايه بس لو مقتنع بالصني توكل علي الله و لاتنسي صلاه الاستخاره
و ارجو ان اكون قد افدتك

بالنسبه لموضوع السفر
العربيات بتتهلك في السفر و المشي الكتير فنصيحه لله من اخوك الصغير ( عندي 23 سنه و ادعيلي بالتوفيق ) اجر عربيه بسواق محترف و ريح بالك ( انا عن نفسي بركب السوبر جيت و بسافر مع بهوات والله مع اني عندي فيرنا و ممكن اجيب سواق يوديني و يجيبني بس بحافظ علي العربيه و مسافرش بيها ) ده نصيحه فقط سلااااااااااااااااااااااا اااام
قديم 03-10-2009, 02:37 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حمزه2000 مشاهدة المشاركة

اولا احيّيك على فكرة الموضوع ونشاطك الملحوظ

بالنسبة للسؤال

بفكر في اوبترا اوتوماتيك

او صني اوتوماتيك

او ياريس اوتوماتيك ايضا

مع العلم كل ىمشاويري داخل القاهرة ويمكن مشوارين او اكثر في الستنة خارج القاهرة

بخبرتك ماذا ترشح لي

يهمنى ان تكون السيارة موتور قوى قليل الاعطال

السحب قوي

تكون عزل الصوت كويس

على فكرة انا معايا تويوتا كريسيدا 91 سيارة ممتازة

لكن عاوز اغير في مصر للاوتوماتيك

شاكر لكم مجهودكم الرائع

ملحوظة هل هناك اختيارات افضل ؟
اولا انسي الاوبترا دي شكلها غبي ( عاملين فوانيسها الورانيه شبه الكاديلاك حاجه عجيبه و الله ) و كمان ناس كتير اشتكت منها و في واحد معاه الاوبترا دي و ضرب وش السليندر بعد 10000 كيلو حاجه ليها العجب ( انا مش عارف هيفضلوا يفبركوا في العربيات لغايت امتي ) فابعد عنها خالص

اما الصني فهي عربيه ممتازه بس جيب السوبر صالون عشان العفشه بتاعت السوبر صالون رياضيه و كمان العربيه نفسها في اوبشنز اكتر من ال e x saloon و السوبر صالون ب 106000 جنيه

اما الياريس 1300 سي سي و العربيه تقيله اصلا فهيبقي العزم زفت و كمان السحب هيبقي زفت في الاوتوماتيك بتاعها و كمان شكلها مش حلو و زوايا السواقه بتاعتها صعبه ( سوقت الياريس و هي بتاعت واحد صديقي عشان تعرف ان الكلام ده عن تجربه ) و كمان الدهان بتاعها مش حلو اوي و بيقشر بسرعه بلاش منها واللي عايز يشتري تويوتا يجيب الكورولا ( عربيه خرافه )

يبقي افضل اختيار هي الصني بس في حاجات تانيه كتير فانا عايز اعرف ميزانيتك كام ( مش تطفل والله ) عشان اقولك تجيب ايه بس لو مقتنع بالصني توكل علي الله و لاتنسي صلاه الاستخاره
و ارجو ان اكون قد افدتك

بالنسبه لموضوع السفر
العربيات بتتهلك في السفر و المشي الكتير فنصيحه لله من اخوك الصغير ( عندي 23 سنه و ادعيلي بالتوفيق ) اجر عربيه بسواق محترف و ريح بالك ( انا عن نفسي بركب السوبر جيت و بسافر مع بهوات والله مع اني عندي فيرنا و ممكن اجيب سواق يوديني و يجيبني بس بحافظ علي العربيه و مسافرش بيها ) ده نصيحه فقط سلااااااااااااااااااااااا اااام
قديم 03-10-2009, 02:45 AM
Koto Koto غير متواجد حالياً

Koto will become famous soon enough

بقول ايه ايه رايكوا في العربيات الصيني في راي بيقول انها تقفيل صيني بس يعني المحتويات لا و الله اعلم

الكلمات الدليلية
السيارات