العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 06-07-2010, 05:38 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m__hassan مشاهدة المشاركة

استاذ رينجو باشا مش عارف اشكرك ازاي لمعلوماتك القيمة ربنا يكرمك...... شكرا جزيلا
العفو يا باشا وتحت امرك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a_helaly2004 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله
انا اشتريت العربيه وكنت عايز اعرف الصيانه بتبقى على كام كيلو
يعنى فيه صيانه على 1000 كيلو ولا بتبدأ من كام
انا عامل لحد دلوقتى 850 كيلو عايز اعرف الصيانه بتبقى على كام كيلو وتكلفتها كام تقريبا
وشكرا جزيلا لسيادتك
اولا الف مبروك وربنا يباركلك فى الجميلة لوجان
اول صيانة ليك 5000 كيلو مجانا .. 0 تكلفة الا لو غيرت زيت بتتحاسب على سعر الزيت فقط .. بتقول فيها كل ملاحظاتك ان وجد
ملاحظات فى الضمان
قديم 07-07-2010, 12:34 AM
mikelms2001 mikelms2001 غير متواجد حالياً

mikelms2001 is on a distinguished road

عندى سؤال يا جماعة .......هو صحيح موتور اللوجان ممكن نستخدمله بنزين 80 !!!و إن هو معمول 8 صبابات عشان كده؟؟ .. هل ممكن ؟؟ وهل حد جرب الموضوع ده؟
قديم 07-07-2010, 08:38 AM
SPACEEVIL SPACEEVIL غير متواجد حالياً

SPACEEVIL is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذه اول مشاركة لى بالمنتدى أنا إشتريت اللوجان من شهرين وبصراحة عربية ماشاء الله عليها مفيهاش حاجة تتعيب ولكن عندى ملحوظة متضايق منها شوية وهى كل ما أشغل التكييف بتاع العربية فى حالة ثبات السيارة طبعا مفيش مشاكل ولكن عند السير بالسيارة والتكييف شغال الموتور بيكون صوته عالى وكمان بيأثر على سرعة السيارة وبتتقل فى سيرها وكل نقلة مش بتدى السرعة المطلوبة ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

هل أحد من الأخوة الأفاضل لاحظ ذلك ام العيب عندى فقط؟؟ وإيه اللى ممكن اعمله لحل ذلك العيب أو المشكلة؟

أرجو الإفادة ولكم جزيل الشكر والإمتنان
قديم 07-07-2010, 05:44 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mikelms2001 مشاهدة المشاركة

عندى سؤال يا جماعة .......هو صحيح موتور اللوجان ممكن نستخدمله بنزين 80 !!!و إن هو معمول 8 صبابات عشان كده؟؟ .. هل ممكن ؟؟ وهل حد جرب الموضوع ده؟
لو مونت بنزين 80 العربية حتمشى معاك ... حيكون فيه شوية تسقيف وكركرة ... حيقصف عمر الموتور على المدى البعيد .. ولا انصح باستخدامه فى اى عربية سواء حديثة او قديمة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SPACEEVIL مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذه اول مشاركة لى بالمنتدى أنا إشتريت اللوجان من شهرين وبصراحة عربية ماشاء الله عليها مفيهاش حاجة تتعيب ولكن عندى ملحوظة متضايق منها شوية وهى كل ما أشغل التكييف بتاع العربية فى حالة ثبات السيارة طبعا مفيش مشاكل ولكن عند السير بالسيارة والتكييف شغال الموتور بيكون صوته عالى وكمان بيأثر على سرعة السيارة وبتتقل فى سيرها وكل نقلة مش بتدى السرعة المطلوبة ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

هل أحد من الأخوة الأفاضل لاحظ ذلك ام العيب عندى فقط؟؟ وإيه اللى ممكن اعمله لحل ذلك العيب أو المشكلة؟

أرجو الإفادة ولكم جزيل الشكر والإمتنان
بص انا حقولك على حاجة ... مافيش عربية التكييف مش بيأثر على ادائها ودة بسبب ان التكييف بيسحب من عزم الموتور دة غير درجة حرارة الجو العالية واللى بيأثر ايضا على الاداء وبالتالى سحب العربية بيقل
......................... ............
حاول تقلل درجة التبريد درجة واحد علشان مايكونش فى اقصى حمل على الكمبرسور وبالتالى الحياة حتتظبط
......................... ...........
طيب لو انت ماشى عادى وعايز تشد بالعربية .... تجيب الدواسة للارض وانت حتلاقى العربية بتسحب
ودة نتيجة وجود حساس بيفصل الكمبروسور لحظة الشد علشان تاخد اقصى عزم من الماتور
......................... .......
والف مبروك وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها ويعطيك خيرها
قديم 07-07-2010, 11:17 PM
osos medo osos medo غير متواجد حالياً

osos medo has a spectacular aura aboutosos medo has a spectacular aura about

l mwdo3 7lw awyyyyyyyyyyyyyyh

الكلمات الدليلية
2010, 323, 504, للرينو, لانوس, مسلم, مصر, أوتوماتيك, موتور, مقارنة, مقاس, اللوجان, التو, البنزين, البطاقة, الي, الجي, الجيل الجديد, السرعة, رينو لوجان, مراكز خدمة وصيانة سيارات