العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 12-06-2011, 02:07 PM
go-lanos go-lanos غير متواجد حالياً

go-lanos is on a distinguished road
افتراضي رد: تشطيب الشقة و الديكور

بما انى تقريبا على وشك افنش تشطيب شقتى الجديده فى المريوطيه
هاكتبلك مراحل مرورى بيها فى خطوات والمشاكل اللى مريت بيها وحليناها ازاى لانها هاتفيد ناس كتير قوى قوى
وهادعمهالكم بالصور من الشقه بتاعتى ويارب تعجبكم
ان شاء الله فى المشاركات القادمه اجمعهم بس
شكرا يا أستاذ lol64 على الموضوع المهم ده
انا لسه شايفه النهارده
لكن انا لسه شقتى على الطوب الأحمر ومتبهدل فيها ومش عارف أبدأ منين وحضرتك وعدت بأنك تكمل موضوعك عن تأسيس الشقه
خاصة ان شقتى فى فيصل جنبك وممكن ان تساعدنى بمعرفة أفضل الصنايعيه
انا فى انتظار موضوعك
قديم 12-06-2011, 03:06 PM
epnmasr epnmasr غير متواجد حالياً

epnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عن تجربة - تجارب وخبرات فى شتى مناحى الحياة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

عاوز تدهن الشقة
الميزانية مخرمة
تقدر تعمل حاجتك بنفسك
طيب حضر نفسك وشد الهمة وتعالى ورايا

هنتكلم عن الدهان على اساس ان الشقة مدهونة قبل كده وانت هتعمل التجديد بس مش اكثر
وبعدين نبقى نتكلم على تأسيس الشقة من جديد

1. تفضي نص الشقة او على الاقل غرفة غرفة بقدر الامكان ، لو مش هنقدر نفضي الاوضة خالص يبقى نفضي منها على قد ما نقدر والباقي نخليه في نص الاوضة ونغطيه بمشمع كبير بيتباع عن ايحد بتاع ادوات منزليه
2. تشوف اي تعديلات او وصلات عاوز تعملها في الحيطة او في النجارة ( عاوز توزد فيشه عاوز تعمل مكان لمبة عاوز تريح النجارة عاوز تغير باب )
3. لو عملت اي حاجة فيها تكسير في الحيطة يبقى هتعملها باسمنت يبقى تصبر عليها شويبة قبل ما تدهنها على الاقل اسبوع لو صيف وشهر لو شتاء علشان مش تقبب الدهان من فوقها بعد كده لو مش هتقدر تصبر الفترة دي يبقى تعملها وتزود جبس وربنا يسترها ، وكذلك لو فيه اي اماكن متجرحة في الحيطه او مكسورة بتعملها باسمنت وجبس لو حجمها صغير ولو حجمها كبير بتعملها باسمنت ورمل ( ومن الافضل في الحالة دي يكون مبيض محارة اللي يعملها )
4. تجيب معجون وتقلبه على السكينة وتفرده على الحيطة وتمسحه مسح خفيف على الاماكان اللي فيها اسمنت مرة بالطول من تحت لفوق وثاني يوم او في نفس اليوم اخر النهار تعمل مرة بالعرض من اليمين للشمال وتسيبه يعضم لثاني يوم
5. تجيب صنفرة حيطة تقريبا رقمها 220 وتصنفر الحتت اللي اديتها تلقيط معجون وطبعا مش عاوز توصية لو عندك حساسية متنساش تلبس كماماة او منديل على الانف علشان العفار ولو فيه اطفال طبعا وقت الصفنة ده يكونو بعيد عنها تماما ( لو اني اشك انك هتقدر تمنع طفل انه يعك معاك ده ما هيصدق )
6. الحيطة طبعا مدهونة قبل كده يبقى على حسب الدهان اللي مدهون كان ايه لو كان زيت او لاكية يبقى لازم نديها وش سانيتون ( لاكيه مط ) لعزل الدهان القديم عن الجديد وفيه انوااع كتييييييييييييييييييييير افضلهم سايبس - باكين - كابسي - ناشيونال
طيب لو الحيطة كانت مدهونة بلاستك قبل كده يبقى مفيش مشكلة كل اللي هنعمله هنفضها بالمقشة بس ونديها وش وان كان برضة من الافضل تاخد وش عزل زي الزيت خصوصا الاجناب اللي عليها حركة كتير ومعلمة في الايادي لان غالبا الاوساخ دي بيكون فيهادهون وتراب فيا اما تتغسل يا اما تاخد وش عزل وتريح دماغك
7. تسيب وش المط ينشف من 6-8 ساعات ومن الافضل تكمل تاني يوم الباقي
8. تجيب الدهان اللي انت هتدهنه ( وهتكلم هنا على البلاستيك لانه حاليا هو بقى الشائع دلوقتي )
أ. تجيب نوع بلاستيك نضيف ومش غالي حاجة وسط ولا غالي ولا رخيص
تخففه على حسب التعليمات المكتوبة على العلبة وتزود شوية صغننه كمان
تجيب علب الوان مركزة
فيه انواع كتيرة افضلها سكيب او باكين
بس خلي بالك تحط في الاول كمية
وبعد كده نقطة نقطة لان نقطتين منها كفيلين انهم يغيرولك درجة اللون درجتين على الاقل
لما توصل لدرجة اللون اللي انت عاوزها
تدي الحيطة وش وتراعي دايما انك تكون في اتجاه واحد
يا اما فوق وتحت يا اما يمين وشمال
تسيبها تنشف لتاني يوم او اذا عملتها الصبح تسيبها لاخر النهار وممكن تدي الوش التاني

الوش التاني هنا بقى فيه 3 حاجات
1. ياما تدي وش بلاستك برضة من نفس النوع وفوق منه تدي وش بولش
2. يا اما تجيب كميتون وتاخد شوية على قد الاوضة اللي هتعملها تخففهم وتلونهم بنفس الطريقة وتدي وش
3. انك تجيب بوسة متضربه وبالوان جاهزة من اي مركز تلوين وغالبا بتكون باكين او يوتن او سايبس

خلصت الوش التاني
سيب الحيطة تنشف وعلى حسب بقى انت عاوز تلزق حاجت ديكور او تلون تصميمات على الحيطة او لو الجزء اللي تحت في الحيط مش معموله وزره بتلونه وممكن تعمله اشكال هندسيه وده بيتعمل بلاكيه وباللون اللي انت عاوزه
بعد ما تخلص كل شغلك خالص تنضف بقى الشقة
( مهمات حريمي المفروض بس ابقى قابلني لو عرفوا يعملوها شاطرين في الرغي والاوامر بس والخناق على الالوان )
التنضيف كب مياه على الارض وسيبها ربع ساعه
هات سكينه معجون وحك بيها الارضية ويا سلام لو سلك مواعين من بتاع زمان الناعم ده وتقعد تفرك بيه الارضية هتبقى مرايه
(وبلاش السكينة اللي انت بتستخمدها للمعجون علشان مش تبوط من الحك)

فيه ناس بتجيب ميه نار وتكبها وتمسح وخلاص هيا اسهر واسرع بس مش هتنضف كله ده اولا وثانيا هتطفي الارضية لو سيراميك ولو بلاط عادي هتفور البلاط وتخلي الحصوة بتاعته شكلها بارز

رجع كل حاج مكانها
والف مبروك الاوضة الاولى
وتعالى ورايا على الثانية
ههههههههههههههه

شكراً وفي إنتظار المزيد من إبداعاتك
قديم 28-10-2011, 12:59 AM
motez motez غير متواجد حالياً

motez will become famous soon enough

السلام عليكم

يا جماعة انا عندى بابين بلكونة قصيرين اوى لانهم كانوا شباكين وعملتهم بابين بلكونه لان الاوض عندى بطل على البلكونه المهم طولتهم بس اضطرت انى اشيل العتب اللى بيبقى فوقيهم ده فلازم اركب غيرهم ولا مش مشكلة مع العلم ان الطوب اللى كان فوق العتب القديم متماسك ..
قديم 10-08-2014, 02:39 PM
ecavalier ecavalier غير متواجد حالياً

ecavalier is on a distinguished road

موضوع جميل جدا