العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 09-02-2011, 02:40 AM
الصورة الرمزية mr mohamed
mr mohamed mr mohamed غير متواجد حالياً
من انا؟: مواطن مصرى
التخصص العملى: فنى طائرات حربية
هواياتي: القراءة - الانترنت

mr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant future
افتراضي رد: أدب الرحلات

ايه يا جماعة الاستاذ خالد مارجعش ليه لغاية دلوقتى
اللهم اجعله خير ويجى بالسلامة

--------------------------------------------------------

قديم 10-02-2011, 01:33 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

موجود يااستاذ محمد والله بس مخنــوق شويتين
لسبـبـيـن
الاولانى / أنى لم اشارك فى هذه الثورة مشاركة جادة وفعلية وحقيقية و حاسس انى عامل زى العصفور اللى اول مرة يخش القـفـص
صحيح كنت بقف حراسة فى الشارع بالليل وكنت اكتر واحد واخد نباتشية فى الشارع يعنى كنت من الساعة 3 ونص العصر لحد 8 صباحا فى الشارع
لكن مكانش ده طموحى
مجرد الحراسة
صحيح عرفت كتير جدا من جيرانى
لانى مكنتش بقف حراسة كده وخلاص
وانما كنت بقعد مع كل مجموعة شوية لدرجة انهم سمونى مدير امن الشارع
لكن اانا بعتبر دى مشاركة سلبية
ازاى 8 مليون يطلعو فى يوم واحد فى كل محافظات مصر وانا مش من بينهم
شىء صعب
واما السبب الثانى /
فهو سبب شخصى وخاص بيا انا
وماشجعنى على الكتابة مرة تانية والدخول هنا تانى ان اخويا الصغير احمد كورسير اتصل بيا وكلمنى وشجعنى ولذلك هكتب من تانى بس اعذرونى نظرا لظروف الحال والمقال هكتب مقالات فقط مؤقتا او ارد على بعض المشاركات هنا
جزاكم الله خيرا على السؤال

انتقل الى رحمة الله .. ونسأل الله له الرحمة والغفران
قديم 10-02-2011, 02:32 AM
الصورة الرمزية mr mohamed
mr mohamed mr mohamed غير متواجد حالياً
من انا؟: مواطن مصرى
التخصص العملى: فنى طائرات حربية
هواياتي: القراءة - الانترنت

mr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant futuremr mohamed has a brilliant future

حمد الله عالسلامة يا استاذ خالد
الحال من بعضه كلنا فى اللجان الشعبية
انا طالع اخش الحمام وانزل تانى
وببص بالصدفة لقيتك قلت اخش اسلم
الحمد لله على كل حال
ويارب يتمم ثورة الشباب(المصريين) على خير ان شاء الله
باقية يا استاذ خالد لسه الموضوع ماخلصش

--------------------------------------------------------

قديم 10-02-2011, 02:41 AM
الصورة الرمزية cheetosmini
cheetosmini cheetosmini غير متواجد حالياً

cheetosmini is a splendid one to beholdcheetosmini is a splendid one to beholdcheetosmini is a splendid one to beholdcheetosmini is a splendid one to beholdcheetosmini is a splendid one to beholdcheetosmini is a splendid one to beholdcheetosmini is a splendid one to behold

موضوع مميز جدا

اللهم اتنا فالدنيا حسنة وفى الاخرة حسنة وقنا عذاب النار
قديم 15-02-2011, 10:20 AM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

مرة كنت بشوف ارض فى منخفض القطارة ودى منطقة صحراء جرداء خلف مدينة العلمين ومشيت مسافة حوالى 150 كيلو فى مدق (طريق غير مرصوف ) المهم مشيت بسرعة اقصاها 20 كيلو وبعدين قلت لالالالالالالا مبدهاش روحت فاتح السرعة وصلت 120 وكانت النتيجة ان المقص بتاع النيسان انكسر وقلت اااااااااه ه ه ه ياتموت فى الصحرا يابو خالد يااما ربنا يبعت لك نجدة من عنده المهم لقيت عربية نص نقل محملة علب بلح من اللى بناكله فى رمضان ونزل منها واحد شكله غلط وقال فى ايه قلت له المقص مكسور فقال ..... تعالى اركب معايا وودانى مدينة الحمام وجاب لى ميكانيكى واخدنى ورجعنا فكينا المقص ولحمناه فى اسكندرية ورجعت تانى للميكانيكى اخدناه ورجعنا ركب المقص وقال عايز حاجة تاني قلت له متشكر يابلدينا تسلم الايادى وادى الميكانيكى حاجة ف ايده وقال له خلى بالك من الراجل د ه ومشى وقبل ميمشى سالته هو ده بلح سيوة فبص لى من فوق لتحت وسابنى ومشى وقال انا كفاية عليا كده لانى اتاخرت ومفهمتش معنى الكلمة
المهم الميكانيكى بعد م خلص تركيب المقص ركب معايا ووصلته ورشته فقال الراجل ده قريبك ؟ قلت له انا قابلته هنا فى الصحرا فقال متعرفوش فقلت لا فقال ولا تعرف بيشتغل ايه فقلت لا لكن غالبا تاجر عجوة العربية مليانة عجوه فضحك وقال بسخرية عجوة ؟؟ ههأأأأو ده تاجر مخدرات واللى كان على العربية ده مخدرات وغالبا حشيش لان دى علب الحشيش وهو ادانى حتة حشيش بس حاجة نضيفة فضحكت وقلت الحشيش حاجة نضيفة؟ فقال اقصد انه ماركة كويسه لسه طازة ملعبوش فيه يقصد محصلش خلط بحاجات تانية زى القش والبن وحاجات كده قعد يشرحها ييجى ربع ساعة لدرجة انى شكيت انه يكون ميكانيكى
وبمناسبة المخدرات
ركبت قطار رقم 2 و ده قطار عادى بيقوم من اسكندرية 3 صباحا وغالبية ركابه موظفين او طلبة فى القاهرة ومفروض معاده يوصل مصر الساعة 6 ونص الصبح ولكن فى ايام منصور وزير النقل بقيت اشوف عجايب الاقى السواق بيكلم القاهرة يسالهم آجى امتى فيردو تعالى 8 او تعالى 7 ونص رغم ان معاده 6 ونص المهم فى يوم كنت جاى من مطروح وكان شتا مفيش مواصلات مباشرة للقاهرة فركبت لاسكندرية ومن هناك لقيت القطار ده ولاحظت ملحوظة غريبة
القطار كله زحمة جدداااااااا لدرجة ان الناس هتقطع بعض وواقفين فوق بعض والعربية الاخيرة فاضية ومحدش جه ناحيتها استغربت جدا فروحت راكب العربية الاخيرة ولقيت شوية بنى أدمين شكلهم غلط قلت اااااااه ه ه ه دول شكلهم مجموعة جنايات متنقلة
واللى زود شكوكى اكتر ان الكمسارى مفروض ييجى بعد سيدى جابر ده جه قبل القطار ميطلع من اسكندرية وبص لى وقال انت قاعد هنا ليه وامسك شنطتك فى ايدك (وكانت شنطة جلد طبيعة فاخرة) نت فاكر نفسك فين ثم دول مش بنى آدمين اصلا والتانيين ردو عليه تشكر ياااااااعســــــــل فقلت آآآه ه
ده ايه فيلم الأكشن اللى وقعنا فيه ده
شوية والعيال دول جابو كوباية ( كانت اول مرة اشوف الحكاية دى) وجابو مسمار ولفو عليه حاجة وولعو المسمار وطفو النار وخلوه يطلع دخان زى البخور كده وغطو الكوباية بورق الومنيوم وخرموه فوتو منه المسمار جوه الكوبايه وخلو راس المسمار تقفل مكان الخرم واستنو لما اتملت دخان وبعد كده خرمو الغطا الالومنيو م وقعدو يشدو الدخان المهم واحد فيهم لاحظ انى عمال اتفرج باهتمام فقال فى حاجة قلت له بتفرج قال بتتفرج على ايه هو سيرك شغال قلت له اول مرة اشوف الحكاية دى فقال انت متعرفش الحشيش فقلت لا فبص لى باستغراب قال ولا دى وطلع حاجة زى قرطاس اللب بس على صغير فقلت ايه ده فقال انت متعرفش البانجو فقلت اسمع عنه بس فاستغرب جدا وبص لى على انى من كوكب تانى المهم الحشيش ده له تأثير غريب جداااا
انا فوجئت بيهم بعد م شدو الدخان بقو يضحكو ضحك هيستيرى وفجأة انقلبو على بعض وسحبو على بعض المطاوى وانا العرق الصعيدى اشتغل وقمت احوش بينهم وصلو ع النبى ياجماعة المهم واحد منهم قال سيبك منهم ده تأثير الحشيش وهيرجعو تانى وفعلا مفيش دقيقتين واتصالحو وبقو يضحكو ضحك هيستيرى تانى المهم الزعيم بتاعهم لما شافنى بحوش رغم المطاوى فاستجدعنى وعزم عليا بسيجارة فقلت مبدخنش قال دى محشية جااامد جاااامد اى واحد من الكلاب دول يتمناها فقلت له مليش فيها فقال طب خليكى فى الخفيف وطلع سيجارة البانجو قلت ولا دى فبص كده وقال ايه ده ياباشا لاسجاير ولابانجو ولاحشيش اومال بتتكيف ازاى فقلت له هو لازم كيف يعنى قال ياباشا فى حكمة بتقول
راس بلا كيف عايزة ضرب السيف فقلت لاياشيخ و دى مين قالها فقال واحد مسطول هاهاهاهاها وقعد يضحك فانا ضحكت على تعليقه فقال اومال بتشرب ايه اوعى تقوللى بشرب اللبن الصبح فقلت فعلا انا فطارى عبارة عن كوباية لبن او طبق بليلة فبصلى بسخرية وقال بليلة ؟؟ ههأأو أو أو و بص لزمايله وقال وسلام كبير ااوووووىىى للبليلة ولقيتهم غنو وقالو ياحبيبى تعالى بالعجل اه ياروحى تعالى بالعجل هيييييييييييييييه
قلت بس بااظت بصيت لقيت الزعيم بص لى بعد سلام البليلة مع انى مش عارف علاقة الغنوة دى بالبليلة وقال /انت رجل جدع وعلشان خاطرك مش هنقلب العربية دى يالا يارجالة قلبو القطر ماعدا العربية دى علشان دمنهور قربت
وفعلا نزلو كلهم دمنهور بعد م نشلو حاجات كتير من الركاب وواضح انهم معروفين فى القطار ده لان بعد دمنهور العربية دى اتزحمت جداااااااااااااااا
وكانت رحلة م يعلم بيها الا ربنا

ههههههههههههههه
حرام عليك يا استاذ خالد انا هموت من الضحك والله مواقف زى العسل