العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 31-10-2012, 11:28 AM
WALEED MOH. WALEED MOH. غير متواجد حالياً
من انا؟: waleed hassan
التخصص العملى: designal
هواياتي: السيارات والجرافيك

WALEED MOH. will become famous soon enough
نقاش مشكلة السحب وأستهلاك البنزين فى BYD F3 AT

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا بمتلك السياره من حوالى شهريين وهيا دلوقتى عامله حوالى 3500 كم للتذكره السياره بى واى دى أف3 أوتوماتيك................ ...... المشكله أللى مقبلانى فى العربيه ديه وحاولت مرارآ وتكرارآ أنى أحلها فى توكيل القطاميه والناس بصراحه محترمين بس مش عارفين يحلوا المشكله.................. ........ والمشكله كالأتى أنى حاسس أن العربيه سحبها ضعيف وأستجابة الفتيس للغيار بتتأخر بس بيحضر كويس لو دايس ار بى أم على 3000 لفه وكده بحرق بنزين على الفاضى يعنى كل م أجى أطلع بالعربيه لازم أكبسلها بنزين علشان تتحرك من مكانها وأستهلك بنزين بقى يا ريس بالهبل................... . نيجى بقى لما العربيه تبقى خالاص محضره وواخده غيارتها الأربعه كلها وبجرى بيها أللى أنا عاوز أعرفه هوه لازم يبقى الأر بى أم على 3500 لفه علشان العربيه تجيب 120كم/س مش يبقى كده كتير ولا ده معدل كويس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟معلش أصل أنا كنت راكب أوتوماتيك قبل كده مو 99 كيا سيفيا ومكونتش بشوف منها الحاجات أللى فى أعتقادى اناه زفت وقرف فى العربيه البى واى دى أللى انا راكبها مو 2012 وزيرو كمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.......... ............ أرجوكم كل واحد راكب العربيه ديه أوتوماتيك يقؤل رأيه فى أستهلاك البنزين والسحب وأستجابة الفتيس أرجوكم علشان لو المشكله ديه عندى فقط ابدأ أخود موقف مه شركة الأمل والله أعلم ايه أللى هيحص وقتها بس بصراحه حاسس أن أختيارى يمكن للأوتوماتيك مكانشى موفق وأعتقد أن المانيوال فيها أحسن بكتير فى السحب و أستهلاك البنزين.

التعديل الأخير تم بواسطة mhamdy75 ; 01-11-2012 الساعة 07:03 PM
قديم 31-10-2012, 12:02 PM
yasser_z9 yasser_z9 غير متواجد حالياً

yasser_z9 will become famous soon enoughyasser_z9 will become famous soon enough
افتراضي رد: مشكلة السحب وأستهلاك البنزين فى DYD F3 AT

متابع
ناوى اشترى الاتوماتيك الاسبوع القادم
قديم 31-10-2012, 02:15 PM
yasser_z9 yasser_z9 غير متواجد حالياً

yasser_z9 will become famous soon enoughyasser_z9 will become famous soon enough
افتراضي رد: مشكلة السحب وأستهلاك البنزين فى DYD F3 AT

هو مش حضرتك قولت ان المشكله اتحلت زى ما كاتب فى المشاركه دى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة WALEED MOH. مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا أحلى شباب. أنا لسه جاى دلوقتى من توكيل القطاميه بصراحه الناس كلها تمام التمام ومحترميين جدآ وأحب اشكرهم كلهم بالأسم بداية من المهندس مصطفى أللى طلع عينه أنهارده معايا ومدى اهتمامه بالشكوى بتاعتى على فكره م/ مصطفى طلع ملوش فى النت أو مش مهتم أنا قولتلو لازم يدخل على المنتدى والجروب بتاعنا على الفيس بوك علشان يشوف أراء الناس وأشكر كمان الأسطى الصنايعى أعتقد أسمه سامح هوه دايمآ حاتط هيد فون فى ودنه أللى أشتغل فى العربيه هوه كمان طلع عينه مع العربيه بس هوه لوكعى شويتيين ورما عليا كتير علشان أطلع أكراميه بس بصراحه أنا مكونتش حاتط فى دماغى موضوع الأكراميات ده وأشكر الأنسه داليا فرج على أهتمامها الشديد و أشكر كمان المهندس العقيد محمد رمضان بصراحه هوه مكانشى متابع معايا أنهارده بس انا دخلتله المكتب وشكرته هوه راجل محترم جدآ وأبن بلد تمام. المهم بقى العربيه أتغيرلها فلتر بنزين وكمان المهندس مصطفى قالى زيت الفتيس زياده وهوه أللى كاتم الفتيس وفتحوا طبة الفتيس ونقصوه شويه بس عندى أحساس انه شالوا منه كتير بعد كده أنا كنت بشتكى انهم فى صيانة الألف كيلوا لظروف غامضه ومش فاهمها غسلولى الريداتير والقربه بتاعته وحاطوا ميييييييييييييييييييياه حنفيه طبعا ظهر صدأ فى الريداتير وقولتلهم يغيروا المياه قالولى الجيركن ب 20 جنيه ماشى مفيش مشاكل سألت سامح الميكانيكى على باقية الجيركن قالى أنا دخلتهولك فى الضمان ومدفعتش أى حاجه . نيجى لأداء العربيه بعد مخرجت من التوكيل بصراحه هيا جابت ال 120 كم بس على أر بى أم 3.2 يعنى 3200 لفه على الدقيه مش عارف كده كويس ولا لاء المهم جابت ال 120 كم الحمد لله. أللى عاوز أسال عليه هوه الزيت بتاع الفتيس أللى نقصوه كده الدنيا هيبقى شكلها أيه بعد كده فى الفتيس ؟ ربنا يستر. وأخيرآ أشكر كل من هوه بيعمل بتوكيل البى واى دى القطميه. و أن ساء الله هبقى أوافيكم بأستهلاك البنزين بس كمان يومين علشان أقدر أحسبها.
قديم 01-11-2012, 03:01 AM
Ramy Rateb Ramy Rateb غير متواجد حالياً

Ramy Rateb is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكلة السحب وأستهلاك البنزين فى لBYD F3 AT

متابع باهتمام

التعديل الأخير تم بواسطة mhamdy75 ; 01-11-2012 الساعة 09:29 AM
قديم 01-11-2012, 09:29 AM
WALEED MOH. WALEED MOH. غير متواجد حالياً
من انا؟: waleed hassan
التخصص العملى: designal
هواياتي: السيارات والجرافيك

WALEED MOH. will become famous soon enough
طلب رد: مشكلة السحب وأستهلاك البنزين فى DYD F3 AT

يا جماعه عاوز كل من معه السياره أوتوماتيك يدخل ويقؤل أخبارك العربيه معاه أيه للنقاش حول الفتيس الأوتوماتيك ونعرف سحب العربيه مع كل واحد عامل أيه ولما بيشد بالعربيه بتجيب معاه سرعة ؟؟؟كم وأر بى ام على كام.