العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Excel - اكسيل

قديم 18-12-2014, 01:54 AM
Aymank2 Aymank2 غير متواجد حالياً

Aymank2 will become famous soon enough
افتراضي رد: ممكن رأى الخبراء لزميل مستجد.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

كلامك فى تسقيف المطبات و رعشة الـ RPMبيأكد إن الكهربا عالية علشان كده العربية مش قابلة بنزين 80 و بتسقف, الكهربا لازم توطيها سنه علشان تتضبط.
أنا بصراحة مجربتش موبيل بس أعرف إن معدل البخر بتاعة عالى و ده الأفضل فى العربيات الحديثة
شل جربته, بس شل الأحمر... من رأيى أفضل إختيار للعربيات القديمة. و شل الأصفر أفضل من الأحمر طبعاً و بيقعد 5000 (من كلام موزع زيوت) بس الواقع إنه بيقعد لحد ما لونه يبقى أسود و لزوجته تروح, يعنى يقعد فى الشتا أكتر من الصيف , المهم تجيب زيت متعدد الدرجات 20-50.
زيت الفتيس الأفضل موبيل 140 (زيت تروس)
صوت البلية, زى مقالك البشمهندس أحمد ... طنش, بس إتأكد من إنه بلية الدبرياج مش الكاتينة أو سير الدينامو.
السيور و الفلاتر و البوجيهات, الأفضل تغييرها فى الحال لو متعرفش تايخ تغييرها من المالك السابق.
مياة الريداتير الخضراء. زى مقالك البشمهندس أحمد بالضبط, المياة الخضراء مضروبة اليومين دول. خليك فى المياة المقطرة أضمن.
أعانك الله
أشكرك أخى العزيز على ردك الكريم ان شاء الله هجرب الشيل.
قديم 18-12-2014, 08:37 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

بالظبط كده ده الوصف التمام بس مظنش انه من الدبرياج انى عليته ووطيته اكتر من مره.

كدا احتمال الكهربا عايزة تتأخر سنة

طيب حضرتك بتحط زيت ايه .

زيت نصف تخليقى ( الكلام دا لسة من قريب ) طول عمرى كنت احط تخليقى بالكامل
بغض النظر عن الماركات ........ تقريبا كله واحد .......... المهم جدا المكان اللى بتشترى منه لان فى كتير بيغشوا الزيت

انا اصلا مغير الرداتير وجايب واحد استيراد فابريكه ومظبطه من اول الصيف وكمان بتاع الراداتير قالى ان التسريب مش من الرداتير هو انا ممكن لو لاقيت كله تمام بعد لما أوديها لميكانيكى اجيب علبه الابرو واحطها على الميه الخطراء ولا لازم ميه مقطره وكمان انا مش فاهم يعنى ايه مرحلة لحاء الخشب مباشرة

حضرتك مهم جدا تجاوبنى على السؤال دا
هى مكنش فيها ميه خضرا و انت اللى غيرتها بميه خضرا ؟
لان زيى ما قلت لحضرتك
لو كان طول عمر العربية متعودة على الميه الخضرا يبقى تمام
لكن لو مرة دخلها ميه حنفية يبقى انسى موضوع الميه الخضرا خالص
مرحلة لحاء الخشب اللى فى الفلاتر المنزلية

لما أدوس دبرياج الصوت بيروح.
كدا تشك اكتر فى بلية عامود الدريك و فى بعض الحالات بالرغم من التوصيف دا و بتطلع بلية دبرياج فى الاخر ههههههههههههههههه
برضه طالما الصوت بيروح يبقى كبر دماغك
اكشف بس على مستوى زيت الفتيس

بكرر شكرى لحضرتك جزاك الله خيرا

العفو يا استاذ أيمن جزانا و اياكم

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 19-12-2014, 01:21 AM

العربيه كانت تستخدم مياه عاديه ولما غيرت الرداتير بدأت احط ميه خضراء بالنسبه للابرو اجيبه من محلات قطع الغيار وكمان الميه المقطره من عندهم وسعر الجركن ال4 لتر كام وايه كمان بليه الدرك ديه غير بليه الدبرياج وبليه الفتيس هيا العربيه فيها كام بليه هههههههههههههه ربنا معانا.
قديم 19-12-2014, 09:53 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Aymank2 مشاهدة المشاركة

العربيه كانت تستخدم مياه عاديه ولما غيرت الرداتير بدأت احط ميه خضراء بالنسبه للابرو اجيبه من محلات قطع الغيار وكمان الميه المقطره من عندهم وسعر الجركن ال4 لتر كام وايه كمان بليه الدرك ديه غير بليه الدبرياج وبليه الفتيس هيا العربيه فيها كام بليه هههههههههههههه ربنا معانا.
يبقى كدا فعلا لازم تنزل الميه الخضرا ديى خالص و تحط ميه مقطرة
الأبرو عند بتوع الكماليات أو محطات البنزين اللى فيها سوبر ماركت و لو ملقتش أبرو هات أى منتج اسمه stop leak بس يكون مستورد و تقرى التعليمات على ضهر العبوة او صورهالى و اقولك انا
الميه المقطرة بتتباع برضه و رخيصة
و فعلا بلية عامود الدريك غير بلية الدبرياج و العربية مليانة بلى هههههههههههههههههه

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 19-12-2014, 03:36 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

يبقى كدا فعلا لازم تنزل الميه الخضرا ديى خالص و تحط ميه مقطرة
الأبرو عند بتوع الكماليات أو محطات البنزين اللى فيها سوبر ماركت و لو ملقتش أبرو هات أى منتج اسمه stop leak بس يكون مستورد و تقرى التعليمات على ضهر العبوة او صورهالى و اقولك انا
الميه المقطرة بتتباع برضه و رخيصة
و فعلا بلية عامود الدريك غير بلية الدبرياج و العربية مليانة بلى هههههههههههههههههه
ان شاء الله هجرب .....الشكر وحده لا يكفيك تحياتى لشخصك الكريم باشمهندس أحمد.