العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مصر بايكرز

مصر بايكرز قسم الدراجات النارية - موتوسيكلات - صور دراجات - استعراضات - احدث موديلات الدراجات - اشهر القائدين - مناسبات وانشطة الدراجات النارية فى مصر والعالم Masr Bikers

قديم 14-11-2010, 08:23 AM
الصورة الرمزية omarken
omarken omarken غير متواجد حالياً
من انا؟: عمر
هواياتي: كل حاجه

omarken is a glorious beacon of lightomarken is a glorious beacon of lightomarken is a glorious beacon of lightomarken is a glorious beacon of lightomarken is a glorious beacon of light
افتراضي رد: ألباور كوماندر ( power commander)

الله عليك
هوا ده الكلام يا إتش
انا عارف ان لسه عندك كتير
اكتر من كده بكتييييييييير
ربنا يكرمك ونستفيد منك دايما
قديم 14-11-2010, 09:17 AM
الصورة الرمزية Jack Box
Jack Box Jack Box غير متواجد حالياً

Jack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarken مشاهدة المشاركة

الله عليك
هوا ده الكلام يا إتش
انا عارف ان لسه عندك كتير
اكتر من كده بكتييييييييير
ربنا يكرمك ونستفيد منك دايما
منور الموضوع ياعموووووور تسلم ياكبير
ربنا مايحرمني منك
انا بهدلت صحبك اياه في ال stunt امبارح وضحكت عليه الدنيا كلها

قديم 20-11-2010, 04:43 PM
mottohotto mottohotto غير متواجد حالياً

mottohotto will become famous soon enough

السلام عليكم
الى الاخ المحترم جاك بوكس سؤال
هل هناك بديل لتغيير الكربراتير بإنجيكشن فى ماتور قدرته 1000 سى سى موديل 88 هوندا سى بى ار ؟
اذا كان لا يوجد فهل تركيب باور كوماندر سوف ياتى بنتيجه مع الموديل الخاص بى ؟
و ان كان يجوز فكم تكلفه باور كوماندر مع انجيكشن ؟
مع العلم انى قمت بتحديث الموتور الخاص بى بتركيب بطاريه ذات اداء عالى
بوجيهات اريديوم مع طقم واير سبورتس ماركه ان جى ك
مع فلتر ذو الاداء العالى ماركه كيه اند ان
مع شكمان فينس اند هينس ذو الاداء العالى
و غيرت البيرنج للعجل الامامى و الخلفى
و تيل فرامل اى بى اس
و كاوتش جديد دان لوب
فلتر زيت كيه ان ادن و طبعا غيرت ماء ريداتير و زيت موبيل وان
كل هذا فى مقابل الحصول على عدد من الاحصنه الاضافيه لانى بصراحه مغرم بالمواتير القديمه جدا و لهذا صرفت كل هذا للحصول على احصنه اضافيه
هو الاصل قوته 132 حصان
بعد الاضافات لا اعلم لان لا اعلم اين يوجد داينو لقياس القوه بعد التعديل و ان كان بسعر 1500 فارجو تزويدى بمكان بيعه او الماركه و هل يركب على اى موتور
معلش انا طلبت كتير بس لانى حسيت انك فاهم اوى و ده اللى كنت محتاجه لذا اقترح فتح موضوع خاص بتعديل و رفع كفائه المواتير
و شكرا على كل مواضيعك المميزه
قديم 22-11-2010, 09:05 AM
الصورة الرمزية Jack Box
Jack Box Jack Box غير متواجد حالياً

Jack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mottohotto مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الى الاخ المحترم جاك بوكس سؤال
هل هناك بديل لتغيير الكربراتير بإنجيكشن فى ماتور قدرته 1000 سى سى موديل 88 هوندا سى بى ار ؟
اذا كان لا يوجد فهل تركيب باور كوماندر سوف ياتى بنتيجه مع الموديل الخاص بى ؟
و ان كان يجوز فكم تكلفه باور كوماندر مع انجيكشن ؟
مع العلم انى قمت بتحديث الموتور الخاص بى بتركيب بطاريه ذات اداء عالى
بوجيهات اريديوم مع طقم واير سبورتس ماركه ان جى ك
مع فلتر ذو الاداء العالى ماركه كيه اند ان
مع شكمان فينس اند هينس ذو الاداء العالى
و غيرت البيرنج للعجل الامامى و الخلفى
و تيل فرامل اى بى اس
و كاوتش جديد دان لوب
فلتر زيت كيه ان ادن و طبعا غيرت ماء ريداتير و زيت موبيل وان
كل هذا فى مقابل الحصول على عدد من الاحصنه الاضافيه لانى بصراحه مغرم بالمواتير القديمه جدا و لهذا صرفت كل هذا للحصول على احصنه اضافيه
هو الاصل قوته 132 حصان
بعد الاضافات لا اعلم لان لا اعلم اين يوجد داينو لقياس القوه بعد التعديل و ان كان بسعر 1500 فارجو تزويدى بمكان بيعه او الماركه و هل يركب على اى موتور
معلش انا طلبت كتير بس لانى حسيت انك فاهم اوى و ده اللى كنت محتاجه لذا اقترح فتح موضوع خاص بتعديل و رفع كفائه المواتير
و شكرا على كل مواضيعك المميزه
اهلا بيك ياباشا ولا يهمك اسال براحتك انا تحت امرك
بص ياريس
اولا مينفعش بايك يتعدل من كربراتير لانجيكشن نظرا لاسباب ميكانيكيه يطول شرحها بس ابسط شيء انك هتبقي مضطر لحل الموتور وده حرام
ثانيا بالنسبه لل 1000 الموديل اللي انتا بتتكلم عنه ده اسمه 1000 F ده بيتعمله لعبه كده عباره عن وصله هوا بين الكربراتير وفتحه مقاس حوض الزيت عند ميكانيكي محترم وفاهم بيظبطلك كفاءه الهوا والبنزين مع بعض وترتيبهم في الدخول للحرق
ثالثا البطاريه مش بتاثر علي كفاءه البايك لان مجرد ما انتا شديت شويه الدينامو بيفعل قدراته ومتنساش ان البايك فيها جهاز الاليكتروني
رابعا البوجيهات برضه مش بتحسن الكفاءه ولا حاجه هي بتفوق البايك بس يعني بترجعه لحالته الطبيعيه بعد تلف البوجيهات القديمه او تغيرها
خامسا بالنسبه للفلتر الرياضي يفضل تركيبه وتعديل الاجسوست للحصول علي كفاءه جديده وقدره مختلفه نوعا ما ومش هتحسها غير في التجميع
سادسا موضوع التيل ال ABS للاسف مفيش تيل اسمه كده اي بي اس ده نظام مكابح مانعه للانغلاق او الانزلاق وده بتشيل الطنابير اللي عنده ال 3 وبتركب طنابير مطوره ومدعمه باالاي بي اس
سابعا ابعد عن زيوت موبيل في البايك وخصوصا الXHP لانها زيوت تخليقيقه مصممه للعمل علي مواتير الديزل والسيارات لكن احسن نوع تتعامل بيه للبايك هو شل XH 3 20/50 الزيت ده كلنا بنتعامل بيه لانه خفيف وبيتقل اثناء ابداء الحركه وطبعا الفرق بين الاتنين حاجه مهمه متنسهاش ان البايك زيت الموتور هو هو زيت الفيتيس علي عكس السياره
موضوع الداينو جيت ده مش موجود الا في التوكيلات زي الفطيم مصر

اتمني اكون وصلتلك معلومه مظبوطه مع العلم ان كل نقطه يطول شرحها في موضوع لوحده اصلا انا حاولت اختصر عشان تقدر تستوعب الرد ببساطه
وشكرا ليك

قديم 22-11-2010, 09:38 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jack Box مشاهدة المشاركة

اهلا بيك ياباشا ولا يهمك اسال براحتك انا تحت امرك
بص ياريس
اولا مينفعش بايك يتعدل من كربراتير لانجيكشن نظرا لاسباب ميكانيكيه يطول شرحها بس ابسط شيء انك هتبقي مضطر لحل الموتور وده حرام
ثانيا بالنسبه لل 1000 الموديل اللي انتا بتتكلم عنه ده اسمه 1000 F ده بيتعمله لعبه كده عباره عن وصله هوا بين الكربراتير وفتحه مقاس حوض الزيت عند ميكانيكي محترم وفاهم بيظبطلك كفاءه الهوا والبنزين مع بعض وترتيبهم في الدخول للحرق
ثالثا البطاريه مش بتاثر علي كفاءه البايك لان مجرد ما انتا شديت شويه الدينامو بيفعل قدراته ومتنساش ان البايك فيها جهاز الاليكتروني
رابعا البوجيهات برضه مش بتحسن الكفاءه ولا حاجه هي بتفوق البايك بس يعني بترجعه لحالته الطبيعيه بعد تلف البوجيهات القديمه او تغيرها
خامسا بالنسبه للفلتر الرياضي يفضل تركيبه وتعديل الاجسوست للحصول علي كفاءه جديده وقدره مختلفه نوعا ما ومش هتحسها غير في التجميع
سادسا موضوع التيل ال ABS للاسف مفيش تيل اسمه كده اي بي اس ده نظام مكابح مانعه للانغلاق او الانزلاق وده بتشيل الطنابير اللي عنده ال 3 وبتركب طنابير مطوره ومدعمه باالاي بي اس
سابعا ابعد عن زيوت موبيل في البايك وخصوصا الXHP لانها زيوت تخليقيقه مصممه للعمل علي مواتير الديزل والسيارات لكن احسن نوع تتعامل بيه للبايك هو شل XH 3 20/50 الزيت ده كلنا بنتعامل بيه لانه خفيف وبيتقل اثناء ابداء الحركه وطبعا الفرق بين الاتنين حاجه مهمه متنسهاش ان البايك زيت الموتور هو هو زيت الفيتيس علي عكس السياره
موضوع الداينو جيت ده مش موجود الا في التوكيلات زي الفطيم مصر

اتمني اكون وصلتلك معلومه مظبوطه مع العلم ان كل نقطه يطول شرحها في موضوع لوحده اصلا انا حاولت اختصر عشان تقدر تستوعب الرد ببساطه
وشكرا ليك

رد جبار ياباشا أستفدت منه كتير جدا, ألف شكر على المعلومات دى, ربنا يزيدك من علمه.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.