العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 28-02-2013, 04:29 PM
jojajo jojajo غير متواجد حالياً

jojajo will become famous soon enough
افتراضي مشكلة فى دوارة لادا 2107

اولاً احب اشكر كل واحد فى المنتدى بجد على الاضافات اللى بيضفهالى كل يوم عن اللى قبله

باختصار العربية لازم ازودلها بنزين وانا بدور علشان تدور انا كان عندى العربية القديمة كانت بتدور بمجرد ما افتح الكونتاكت وادور تلقت على طوول وتدور

لكن دية لازم اسندلها بنزين وانا بدور علشان تدور وتتاخر بقى فى الدوارة المشكلة دية بتظهر بشكل ملحوظ اوى لما تكون العربية واخد بيها مشوار وتريح مثلاً 5 دقائق تعمل المشكلة دية

سؤال تانى فى عربيتىى القيدمة كان راكب فيها حاجة اسمها مشت كهرباء دية بيغنى عن الكوندنصر والصراحة كان حلو جدا يارييت اعرف اقدر اجيبه منين لانى سمعت انه بطل ستصنع ولو فيه بديل يارييت اعرفه برضو وشكراً جدا
قديم 28-02-2013, 04:41 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فى دوارة لادا 2107

تقريباً النقطة الثانية هيا السبب فى الأولى
يعنى عربيتك القديمة كان فيها إسبراتير ألكترونى (بيحتاج مشط كهربا بدل الألبلاتين و الكوندنسر) و طبعاً ده بيخلى كهربه العربية مضبوطة على الشعرة زى مبيقولوا.

أنما فى الجديده الإسبراتير عادى, و طبعاً محتاج أبلاتين و كوندنسر و كهربا مقدمة أو مأخرة ممكن تغيب فى الدوارة شوية.
و دى نفس مشكلتى. ده الطبيعى من الضبط اليدوى للكهرباء.
قديم 28-02-2013, 05:02 PM

الف شكر يا باشا على الرد

بس الفكرة ان العربية القديمة مش عارف الصراحة الاسبراتير كان الكترونى ولا لا بس الاسبراتير فيها كان فيه ابلاتين بس مكنش فيه كوندنصر يعنى كان المشط ده وكان اسمه ماس على ما اعتقد واسبراتير عادى بس فيه ابلاتين
قديم 28-02-2013, 05:21 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: مشكلة فى دوارة لادا 2107

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jojajo مشاهدة المشاركة

الف شكر يا باشا على الرد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jojajo مشاهدة المشاركة

بس الفكرة ان العربية القديمة مش عارف الصراحة الاسبراتير كان الكترونى ولا لا بس الاسبراتير فيها كان فيه ابلاتين بس مكنش فيه كوندنصر يعنى كان المشط ده وكان اسمه ماس على ما اعتقد واسبراتير عادى بس فيه ابلاتين

انت كنت مركب جهاز ماس اللى بيشبه الإشعال الإليكترونى لكن مشاكله اقل بكتير
الجهاز ده مش عارف موجود فين دلوقتى لكن اللى اعرفه ان فيه واحد فى احمد سعيد عنده حاجة مشابهة للجهاز ده
كبر دماغك مش مشكلة انت هنا عربيتك مأخرة كهربا شوية حاول تظبطها ولو
عاوز تجيب إسبراتير أليكترونى ومشط إستيراد من عند بتوع البولونيز فى عزبة شلبى بس خد الإسبراتير القديم معاك
وبيركب على الموبينة العادة مفيش مشاكل على ما ربنا يفرجها وتجيب موبينه سودا او موبينة كوز بتاعت هيونداى

ماتقلقش كل الكلام ده بسيط

قديم 28-02-2013, 05:37 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

انت كنت مركب جهاز ماس اللى بيشبه الإشعال الإليكترونى لكن مشاكله اقل بكتير
الجهاز ده مش عارف موجود فين دلوقتى لكن اللى اعرفه ان فيه واحد فى احمد سعيد عنده حاجة مشابهة للجهاز ده
كبر دماغك مش مشكلة انت هنا عربيتك مأخرة كهربا شوية حاول تظبطها ولو
عاوز تجيب إسبراتير أليكترونى ومشط إستيراد من عند بتوع البولونيز فى عزبة شلبى بس خد الإسبراتير القديم معاك
وبيركب على الموبينة العادة مفيش مشاكل على ما ربنا يفرجها وتجيب موبينه سودا او موبينة كوز بتاعت هيونداى

ماتقلقش كل الكلام ده بسيط
اولاً الف شكر لرد حضرتك

تانى حاجة الموبينة فى العربية القديمة كانت موبينى لونها اسود صغيرة كدة غير اللى عندى حالياً اللى هى شبه علبة الغاز بتاع الشرطة

دية انا بفكر اشتريها وعمال ادور على الماس اللى كان راكب ده مش لاقيه الصراحة كان رائع جداً

دلوقتى بقى انت تنصحنى اعمل اية ؟؟

لان الدوارة فى العربية القديمة كانت احسن بكتير المشكلة فى العربية دية انا بشم ريحة بنزين ساعات وده تقريباً علشان الاحتراق مش حلو

ويارييت لو تقدر تنصحنى بنوع بوجيهات يكون كويس

والف شكر

ويارييت لو فيه ايميل اقدر اتواصل مع حضرتم عليه او حضرتك تضفنى فى الفيس

https://www.facebook.com/Mmalak9