العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 19-04-2012, 10:50 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
للاهمية سبب قوى لموت المصريين : ( ظبط الهوا عند الراجل بتاع الكاوتش )

مهم جدا تظبط الهوا عند حد مؤهل

اليكم ما حدث معى

كنت مسافر فقبل ما اطلع على الصحراوى و عند اقرب واحد من البيت قولت اظبط هوا (لان مهم ظبط الهوا و الكاوتش بارد يعنى ميكونش مشى اكتر من 2 ل 3 كم)
لقيت الراجل اللى متعود عليه قافل فروحت للى بعده و طبعا كالعادة نزلت اتاكد لان فى حاجات كده لازم الواحد يتاكد منها بنفسه زى ربط مسامير الجنط لان الاهمال فيها بيكلف ارواح
اكتشفت انه بيظبط على 3.2 بار و مش بيظبط على 32 psi طبعا كارثة
فبكل ذوق قولتله معلش حضرتك مش واخد بالك المفروض تظبط على التدريج الجوانى مش البرانى
فقاطعنى بقلة أدب : انت حتعلمنى شغلى ؟
فقلتله لا العفو و بحاول افهمه
فدور وشه و قالى روح اظبط هوا فى حتة تانية !!!!!!

يعنى ربنا يهديه نتيجة لجهله و كبره حيتسبب فى موت ناس
المشكله مش فى الجهل المشكلة فى التكبر على التعلم

فقولت اعرفكم على العداد الطريقة الصح

مثلا فى عربيتى و فى معظم العربيات الكتالوج بيقول 32 psi طبعا الكلام ده صيفا شتاءا و زيى ما قولت و الكاوتش بارد ميكنش مشى كتير
فى الصورة نموذج لمعظم العدادات اللى عند بتوع الكاوتش
الصح انه يظبط على 32 psi يعنى على التدريج الاحمر اول شرطة صغيرة بعد الشرطة التخينة اللى بين ال 20 و ال 40 كده حتبقى 32 بالظبط و انا علمت عليها فى الصورة بشرطة خضراء

الراجل كان بيظبط على 3.2 bar يعنى على التدريج الاسود على اول شرطة بعد ال 3 و انا علمت عليها بشرطة زرقاء
فبكده فعليا بيظبط على 47 psi

طبعا الكلام ده خطر لان كده الكاوتش عرضه للتلف السريع لو خبط فى نقرة ده غير ان مع سخونة الطريق الضغط بيرتفع كمان اكتر حتى لو الكاوتش مفرقعش فسهل يبوظ و يتأكل اسرع فى منطقة حزام منتصف المداس

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 19-04-2012, 10:56 PM
الصورة الرمزية Torn@doo
Torn@doo Torn@doo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: medical promotion

Torn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سبب قوى لموت المصريين : ( ظبط الهوا عند الراجل بتاع الكاوتش )

شكرا ليك جدا ع المعلومات دى وربنا يسلم طريقنا جميعا
ويهدى االراجل بتاع الكوتش دة
تحياتى
قديم 19-04-2012, 10:56 PM
kimo10 kimo10 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الحديد والصلب
هواياتي: فيس بوك

kimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond repute

شكرا على المعلومة وكمان حضرتك لو كنت سافرت على ضبط الكاوتش الزيادة اكيد السيارة على السرعات العالية مكنتش حتكون ثابتة

كمال معروف

ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم
قديم 19-04-2012, 10:58 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

ربنا ينجينا جميعا من الجهله اللي زي الاخ دا

حـازم خـضـر

قديم 19-04-2012, 11:03 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Torn@doo مشاهدة المشاركة

شكرا ليك جدا ع المعلومات دى وربنا يسلم طريقنا جميعا
ويهدى االراجل بتاع الكوتش دة
تحياتى
العفو لحضرتك
و فعلا ربنا يهديه
انا فكرت اقتله ههههههههههه
بس فعلا انا بسافر كتير و كل مرة بشوف على الاقل حادثتين 3 مميتين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimo10 مشاهدة المشاركة

شكرا على المعلومة وكمان حضرتك لو كنت سافرت على ضبط الكاوتش الزيادة اكيد السيارة على السرعات العالية مكنتش حتكون ثابتة
طبعا هو مكملش و انا دخلت البلد تانى عند بنزينة متعود عليها و لقيت واد صغير جديد فبقوله تخيل كنت عند واحد تانى عايز يظبطلى على الاتدريج الاسود راح الواد الصغير ده قالى مينفعش لان التدريج الاسود بالبار !!!!!!!!!!!!
فاتبسط جدا منه انه فاهم

على فكره الراجل الاولانى مبلمهوش على جهله انا بلومه على تكبره لانى انا نفسى جاهل برضه مفيش حد مش جاهل الا ربنا سبحانه و تعالى

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا