العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 12-09-2009, 01:16 AM
drsherif drsherif غير متواجد حالياً

drsherif has a spectacular aura aboutdrsherif has a spectacular aura about
افتراضي رد: احكي عن حادثه حصلتلك...؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

والله يا دكتور الحوادث مفيش اكتر منها بس انا بدورلك فى دماغى على حادثة مكونش حكيتها قبل كده ptmnlo123per1127

خد عندك

كنت ماشى فى طريق المهاجرين وده بيربط بين المرج وطلعة الدائرى من ناحية مؤسسة الزكاة واللى يعرف الطريق ده هيعرف قد ايه انه طريق لعنة بكل ما تعنية الكلمة من معانى هو متسفلت بس فيه مطبات وتكسير فى اماكن متفرقة وباشكال متنوعة ده غير انه بيجمع بين عربيات ومتوسيكلات وميروباصات اجره من اول الصغيرة السوزوكى والصينى اللى معرضين الكاوتش والجنوط وطايرين دائما على الطريق للميكروباصات الكبيرة المدغدة وملهاش فوانيس ولا اكصدمات من كتر الحوادث اللى بتعملها لعربيات النقل الثقيل للبشر للتكاتك لكل شىء

وكله بيجرى وكله بيخبط فى بعضه بشكل عجيب لدرجة انك لو بتستخدم الطريق ده رايح جاى كل يوم مش هيعدى اسبوع بالكتير الا لما تعمل فيه حادثة او تشوف فيه حادثة معتبره

انا عن نفسى عارف الطريق وحافظة الى حد ما وكنت مستعجل ومش عايز اخش من عين شمس فحبيت اخده لحد حديقة بدر من وراء كده تخريمة رغم غباوه الطريق بس بتوفر زحمة جامد

وكان معايا صديق لى وكان مشوار مهم واول ما دخلت الطريق قولتله اربط حزامك انت عارف ده طريق الموت (وده كان اسمه بين اصحابى فعلا) فربط حزامة بشكل تلقائى جدا وبدأت المعركة

حتى لو انت عايز تمشى فى حالك فى الطريق ده مش هتعرف تمشى بامان لان الطريق رايح جاى وكله بيجرى وفيه اماكن تعدى عربيتين مقابلين لبعض واماكن تعدى 3 واماكن تعدى عربية واحدة بس وكله بيفتكس وكله قلبه حديد واللى خايف يركب فوق الرصيف

انا مشيت لحد نص الطريق تمام وجت حتة فاضية شوية فسرحت على الدواسة لحد 70كم وسرحت فعلا سبحان الله لحد ما لقيت اللى قدامى بمسافة بيقف جامد فاخدت شمال منة وبدأت اهدى لقيت واحد واخد شمال من اللى قدامة برضو والتلاتة بيهدو علشان فيه مطب جامد وانا مستحيل اقدر افرمل خالص قبليهم خاصة ان الارض اسفلت وعليها تراب يعنى العربية مش هتقف ابدا وهتسحف بمزاجها ممكن تاخد العربيتين اللى قدامى بالعرض

وفى لحظة اخدت القرار الافتكاسى الرهيب بانى اعدى اللى قدامى وكنت فعلا عديتة وامرق كالصاروخ من الفتحة الصغيرة اللى بين العربيتين وده معناه انى هاخد المطب على الطاير بس يارب متعملش ساندوتش بين العربيتين
وفعلا عدلت نفسى بين العربيتين وهووووووووب طيرت من فوق المطب وانا باخد غرزة اطلع بيها ديل العربية من بين العربيتين فاخدت المطب على الطاير والعربية مش عدلة بس انا كنت مش مصدق انى طلعت من بين العربيتين من غير ماسمع طاخ او بوم بس اول ما نزلت العربية من على المطب عملت خمسة بعرض الطريق للتحول مقدمة العربية للخلف وتصبح مؤخرة السيارة فى اتجاه القادم من الامام على الطريق المقابل بشكل اذهل كل من على الطريق وخلى كل الناس تفرمل على الاخر لان المنظر كان بيوحى بعربية هتتقلب فى اى لحظة

لكن العربية متقلبتش ويادوب خبطت فى الرصيف بالعجل اللى ورا ووقفت بالعكس لكن سواق تاكسى كان جاى فى المقابل مقدرش يفرمل تماما ودخل فيا من ورا بوشة

بصراحة انا نزلت مخطوف ومش مصدق انى نزلت سليم اساسا بصيت على العربية من ورا لقيتها سليمة يادوب الاكصدام الفيبر اتكسر لكن الاسنفنج اللى تحتة والكمرة الحديد شالت الصدمة

اما التاكسى الرينو فكان الوش متطبق والريداتير ركب فوق الموتور والميه غرقت الدنيا ده غير الكبوت طبعا والصدر

دفعت للراجل 300 جنية فى ساعتها (وده اكبر مبلغ تعويض دفعتة حتى الان) ومشيت وانا مبسوط وبحمد ربنا انها جت على اد كده

اهم حاجة اتعلمتها من الحادثة ديه ان الطريق مش يمين وشمال وورا وقدام وبس فيه عامل طبيعة الارض ده مهم جدا وشوية ميه او رملة او مطب او حفرة ممكن يغير اى حسبة انت عاملها مهما كانت متقنة

alf alf shokra ya wa2el basha 3la elrad w elmotab3a
w 7mdela 3la slamtak ya basha m3 enha gat met25ar shwya

w adek edetna 7aga nestfeed beha ya basha
w rbena yostor 3la el kol
قديم 12-09-2009, 01:20 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr_Sahoka2006 مشاهدة المشاركة

والله يا جماعه انا بالنسبه للخبطات بتاعتكوا دي تبقي حادثه بسيطه بالذات لحادثه ابو نورا (يا رب احفظنا)
المهم انا عندي 18 سنه الا شهرين ولسه مش معايا رخصه المهم بمشي في المدينه بالعربيه كده زي الحراميه ولا اكني سارق العبيه مش بتاعه ابويا طبعا علشان الرخصه المهم احنا عندنا حته كده بيبقي فيها تخميس في الافراح المهم انا معدي لا بيا ولا عليا شوفت الناس اللي بتخمس فقلت ااقف اتفرج وكان معايا عربيه ابويا لانوس موديل 99 المهم طبعا كله عارف ان الواحد بيخن فقلت ادخل اوريهم نفسي كده هرفع هندايه وامشي
المهم دخلت فعلا رافع الهند وخدت خمسايه كده حلوه وماشي المهم وانا ماشي فباخد دريف علي ملف يعني دريف 180 بحيث العربيه وشها ينقلب علي الطريق التاني المهم العربيه خدعتني وجابت دريفت90 المهم اصبح جنب العربيه كله علي الطريق علي جيت واحد معاه باسات بسرعه راح راقعني في ضهر العربي و الخبطه جت في الشاسيه وكان يوم فقر جامد بس انا طبعا معرفتش ااعمل حاجه علشان الرخصه وكمان كنت انا الليغلطان بسانا ودتها لواد سمكري دمام كده تخيلوا يا جماعه انه عمل الخبطه دي علي البارد مش علي الساخن والعربيه كمان اتحطط علي زرجينه بس الحمد لله الموضوع خلص
بس هو فعلا ينفع يكون في خبطه في الشاسيه وتتعمل علي البارد؟؟؟ اصلي مش مصدق والله

ya basha ya basha

ana brdoo kont abl el 18 kont m2deha zyak keda w 5sosan eny saken fe el haram b2a w 7afzo sam
w brdoo kont m2deha le3b bel3rbya
w mra el 3rbya gabet meny estwanet debryash men kotr el le3b da 3`eer el teel b2a w 3`ero enta 3aref

rbena yostor ya basha
قديم 12-09-2009, 02:23 AM
الصورة الرمزية egypt_farmer
egypt_farmer egypt_farmer غير متواجد حالياً

egypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud ofegypt_farmer has much to be proud of

خير اللهم اجعله خير
كنت فى يوم عندى شغل بدرى
وصحيت وقلت يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم
قوم ايه
قوم وانا ماشى لا بيا ولا عليا
وكافى خيرى شرى
قام توكتوك ( ولا مواخذه ) خبطبنى
الخبطه كانت بسيطه والحمد لله
المهم
نزل اللى سايق التوكتوك ولاقيته عنده حوالى 11 سنه
وقالى من المتنقى خيار
انا مش هينفع اقولكم اللى قاله
بس ابسط حاجه فى اللى قاله لما بساله انت حصلك حاجه يبنى
قلى ابنك فى بطنك
ما علينا
بقت فضيحه فى الشارع والولد قعد يهبل ومحدش عارف يسكته خالص
خدو بالكم انا اللى مخبوط
قلت عشان اخلص تعالى اعملك التوكتوك
رحنا عند سمكرى يعرفه
قام قايل 400 جنيه التوكتوك والعربيه
واللهى واللهى القصه كلها ما تستاهل 50 جنيه ويبقو كتير
قلت للسمكرى اعمل التوكتوك وخلاص قالى لا الاتنين مع بعض يا بلاش
يا بلاش دى معناها اننا هندور على سمكرى تانى وهضيع اليوم
وهعيش ساعه كمان من عمرى مع التوكتوك .
بس خلاص

ptmnlo123per1147
قديم 12-09-2009, 06:52 PM

[quote=egypt_farmer;75056]
خير اللهم اجعله خير
كنت فى يوم عندى شغل بدرى
وصحيت وقلت يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم
قوم ايه
قوم وانا ماشى لا بيا ولا عليا
وكافى خيرى شرى
قام توكتوك ( ولا مواخذه ) خبطبنى
الخبطه كانت بسيطه والحمد لله
المهم
نزل اللى سايق التوكتوك ولاقيته عنده حوالى 11 سنه
وقالى من المتنقى خيار
انا مش هينفع اقولكم اللى قاله
بس ابسط حاجه فى اللى قاله لما بساله انت حصلك حاجه يبنى
قلى ابنك فى بطنك
ما علينا
بقت فضيحه فى الشارع والولد قعد يهبل ومحدش عارف يسكته خالص
خدو بالكم انا اللى مخبوط
قلت عشان اخلص تعالى اعملك التوكتوك
رحنا عند سمكرى يعرفه
قام قايل 400 جنيه التوكتوك والعربيه
واللهى واللهى القصه كلها ما تستاهل 50 جنيه ويبقو كتير
قلت للسمكرى اعمل التوكتوك وخلاص قالى لا الاتنين مع بعض يا بلاش
يا بلاش دى معناها اننا هندور على سمكرى تانى وهضيع اليوم
وهعيش ساعه كمان من عمرى مع التوكتوك .
بس خلاص

ptmnlo123per1147
hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh hhhhh
hahahahahahahahahahahahah ahahaha
e3zorny ya basha eny bd7ak bs besra7a el mwkef yed7ak

asl e7na t7tena grag tkatek :D:D

w bdg b2a mosebt el share3 ne el toktok
kan zman elmicrobus bs nw eltoktok afza3 bekteeeeer

elmohem enta 3malt a ya basha dfa3t el 400 geneh wlla a .....???
قديم 12-09-2009, 11:16 PM
amr_Sahoka2006 amr_Sahoka2006 غير متواجد حالياً

amr_Sahoka2006 is just really niceamr_Sahoka2006 is just really niceamr_Sahoka2006 is just really niceamr_Sahoka2006 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drsherif مشاهدة المشاركة

ya basha ya basha

ana brdoo kont abl el 18 kont m2deha zyak keda w 5sosan eny saken fe el haram b2a w 7afzo sam
w brdoo kont m2deha le3b bel3rbya
w mra el 3rbya gabet meny estwanet debryash men kotr el le3b da 3`eer el teel b2a w 3`ero enta 3aref

rbena yostor ya basha
wallahy ya dr sherief el mawdooo3 beb2a we7sh awy asl ana beny w benk kan awel marra a5ams w ana kont wa5ed wa3d beny w ben nafsy enny mahensh el 3araiya bs ana shouft wad m3ah lancer kan mebada3 wel shetan b2a le3b fi dema3' a5oook el so3'ayar w enta 3aref b2a el shetan bs enfa3 en el samary yrooodly 5abta fi el shasaah 3ala el bard???
howa dah marbat el faras
nice topic ya Dr

ما اصعب ان تحب شخص بجنون وتعلم انك له لن تكون !!