العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-08-2012, 08:26 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ألى السادة الأفاضل خبراء اللوجان أرغب فى استشاراتكم فهل تساعدونى؟

بص ياباشا
اي حاجة تتركب بره التوكيل ليها علاقة بكهربة العربية هتخرج العربية من الضمان

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 24-08-2012, 11:05 AM
الصورة الرمزية KhaledSobhy
KhaledSobhy KhaledSobhy غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صبحى غنيم
التخصص العملى: طالب هندسة
هواياتي: السيارات

KhaledSobhy is just really niceKhaledSobhy is just really niceKhaledSobhy is just really niceKhaledSobhy is just really niceKhaledSobhy is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zoro2 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

كل عيد وأنتم جميعا بخير وبخاصة اسرة المنتدى المحترمين ومالكى اللوجى بصفة خاصة
وانت بخير وبالصحة والسلامة
حابب استفسر منكم على شوية أسئلة لأنى عضو جديد ولسه شارى لوجى من شهر رمضان الكريم أكرمكم الله وأعاده علينا أعوام وأعوام
اتفضل براحتك ياباشا
1-أنسب نوع من حساسات الركنة والشاشة المناسبة وحجمها ونوعها وهل البلوتوث أفضل ولا لأء؟
بص ياباشا انا مركب 4 حساسات ركن خلفية ( والله مش فاكر النوع ) بس كويسة وبيتخرم فى الاكصدام الخلفى 4 ثقوب على مقاسهم بالظبط يعنى كأنها فابريكة وبيحطلك شاشة صغيرة جمب لمبة الانذار بتصفر لما تجيب مارشدير ومكتوب عليها ارقام المسافة المسموح بيها والسعر 180جنيه بالتركيب
2-تركيب لمبات زينون ألأفضل والسعر ألأنسب؟ ومنين ؟سبير كار ولا حد تانى
انصحك تركب زينون فى فوانيس الشبورة بس ولو معندكش فوانيس شبورة بيتركبلها عادى وتجيبلها الفوانيس الاصلية كمان بالقواعد بتاعتهم وتمنه 450 جنيه بالضمان ( برده مش فاكر النوع ) لكن نوع ممتاز لأن لو كمين شاف الزينون فى الفوانيس اللى فوق هيتلككلك وهيوجع دماغك لكن فى فوانيس الشبورة هتبقى احلى ولو فيه كمين اطفيه قبلها وخلاص
3-مدى كفاءه تركيب جهاز الأنذار بالتوكيل بمعنى له جدوى مع نظام الإيمبلويزر ولا ملوش لازمة وهل لأى حد منكم ركبه اتحكم فى حساسيته بمعنى أنا عاوز حساسية لو( كلب) عدى جنب العربية الأنذار يفضحه لأن وقاكم الله السرقة فى شارعنا على ودنه وحسبى الله ونعم الوكيل فى الحرامية والشرطة اللى مكبرة دماغها فين عربيات الأتارى اللى كانت مصدعة دماغنا قبل الثورة باعوها ولا شغلوها بالنفر ولا يمكن اتسرقت
اولا بالنسبة للوجان فيها نظام ايموبليزر يعنى من الاخر محدش هيعرف يطلعها من مكانها من غير المفتاح الاصلى لكن احنا بنركب الانذار لأن ممكن حرامى يكسر الزجاج ويدخلها عادى يقلبها من كاسيت لسماعات لفلوس لرخص لأى حاجة جوة العربية ففالحالة دى العربية بتصرخ لو حد فتحها من بره
ثانيا جهاز الانذار ممكن تركبه بره التوكيل عادى انا مركب جهاز انذار ومعاه وحدة رفع للزجاجين الاماميين ولما اى طفل يسند عليها تصرخ وكله عامل 300 جنيه بالتركيب
3-سمعت وقرأت كتييير فى المنتدى وبره المنتدى عن جهاز Gps tracking فهل فعلا مواصفته زى ماهو منشور بالمنتدى وهل له لازمة فعلا وعملى أحب أسمع رأى الخبراء فى الموضوع ده
والله معنديش فكرة بالموضوع ده
4-هناك مشترك يباع بيحول تيار البطارية من 12 الى 220 فولت وحوالى 30 امبير فما فوق ويستخدم طبعا لتشغيل اللابتوب فهل لمن أشتراه تاثير على البطارية فى حالة السير أو الوقوف؟؟
برده معنديش فكرة بس كهرباء السيارة على طبيعتها افضل طبعا وممكن تشترى شاحن لاب توب عادى على ولاعة السيارة من ماتلعب فى كهرباء السيارة
5-كيف اعرف عدد اللترات المتبقية من البنزين بالأرقام من خلال اللوحة الإلكترونية علما بأن أحد الزملاء شرحها فيديو ولما جربتها لم استطع معرفة الطريقة صح وعربيتى اتوماتيك 2013
وطبعا كل ما ذكرته أود ان افعله والعربية متخرجش من الضمان
انا عارف ان اسئلتى كتييييييييييير أسف للأطالة بس يشهد الله أننى وانا بكتب الموضوع أحساسى من خلا الردود فى مواضيع مشابهة بجدعنة الأعضاء وخدمتهم لأى عضو وخيركم من تعلم العلم وعلمه .
والله برده معنديش فكرة بالحكاية دى
وجزاكم الله خيرا

Dr\zoro2
تحت امرك ونورت المنتدى

Khaled Sobhy
قديم 24-08-2012, 11:21 AM

KhaledSobhy is just really niceKhaledSobhy is just really niceKhaledSobhy is just really niceKhaledSobhy is just really niceKhaledSobhy is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

بص ياباشا
اي حاجة تتركب بره التوكيل ليها علاقة بكهربة العربية هتخرج العربية من الضمان
صباح الفل ياباشا بعد اذنك ليا رأي فى موضوع الضمان ده
انا تحدثت من قبل عن موضوع الضمان
على فكرة هما قصدهم بالضمان على خلو السيارة من كافة عيوب الصناعة يعنى كده كده لما بتروح تعمل الصيانة الدورية بتدفع تمن اى قطعة يتم تغييرها فى السيارة حتى بدفع لهم المصنعية
انا الحمد لله خرجت بره الضمان بعد ما اشتريت العربية بشهور وكده كده برده بروح اعمل الصيانات الدورية فى مواعيدها وبنفس اسعار الناس اللى لسه فى الضمان
بس نصيحة لأى حد عايز يروش عربيته انه يصبر شوية على العربية لحد 40000 كم ولا حاجة علشان ممكن يروح يركب انذار بس بره التوكيل وهو لسه ماكملش الـ 5000 كم ويطلعوه من الضمان لأنهم طبعا ماهيصدقوا علشان يرحوا دماغهم وبعدها لاقدر الله يظهر عيب صناعة بالسيارة بعدها هيقولولك مالناش دعوة يعنى لو العربية عايزة ( لاقدر الله ) عمرة موتور كاملة بـ 8000 جنيه هيدفعوهملك لكن لو فى الضمان ممكن يرجعوا العربية ويجيبولك واحدة تانية
واسف جدا على الاطالة .....

Khaled Sobhy
قديم 24-08-2012, 11:30 AM

بس بجد يا استاذ zoro2 نصيحة هامة جدا جدا منى انك تصبر شوية على الحاجات اللى انت طالبها دى لحد مالعربية تعمل 40000 كم ولا حاجة وتكون اتأكدت انها بقت كويسة ومافيهات عيوب صناعة ولو جهاز الانذار ضرورى يبقى تركبه فى التوكيل وخلاص وياريت تأجل موضوعع الكماليات دى شوية

Khaled Sobhy
قديم 24-08-2012, 11:35 AM

معلومة هامة : انا اعرف واحد صاحبى كان معاه ميجان وكان فى الضمان وتمام التمام والصيانات الدورية فى مواعيدها وكله ميه ميه
اكتشف ان الجير بوكس بيجيب زيت
كانوا عايزين يعملوها على حسابه المهم ماسكتش لحد مالتوكيل عملها على حسابهم لأنها فى الضمان ولأنهم برده بيخافوا على سمعتهم
( الحرص لايكلف شيئا لكن الهمال باهظ التكاليف ) ...... وشكرا

Khaled Sobhy