العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 18-07-2011, 01:02 PM
emadmoufid emadmoufid غير متواجد حالياً

emadmoufid will become famous soon enough
للاهمية خدوش زجاج السيارات

أرجو الإفادة من ذوي الخبرة

زجاج عربيتي لسه متغير ب 400 جنيه وللاسف السايس وهو بينظفه من اللاصق عمل فيه خدوش نتيجة استخدام سطح خشن واصبح الزجاج كما ول كان مصنفر في بعض المناطق.

هل توجد طريقة او اسبراي او معجون لازالة الخدوش من الزجاج وهل قام احد بتجربته ونجح.

ارجوكم الإفادة
قديم 18-07-2011, 02:14 PM
الصورة الرمزية فادي مكرم
فادي مكرم فادي مكرم غير متواجد حالياً
من انا؟: Fady Makram
التخصص العملى: Mechatronics Engineering
هواياتي: Mechanics , Robotics

فادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خدوش زجاج السيارات

نفس المشكلة تقريبا .... متااابع

أسألكم الدعاء لوالدي بالرحمة

It's Nice to be Important but, It's More Important to be Nice

قديم 21-08-2011, 04:08 PM
damdam41 damdam41 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس مصطفى سالم
التخصص العملى: تكنولوجيا المعلومات

damdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of lightdamdam41 is a glorious beacon of light

حضرتك ممكن تروح لمحل زجاج سيارات وهو بيعمل عملية تنظيف للزجاج و بيبقى فى حدود 50 جنيه للزجاج الامامى
انا لما كنت فى محل زجاج عرض عليا العرض ده و قالى هارجعلك الزجاج زى المصنع بس بصراحة انا معملتوش و قولت ابقى اعمله بعدين

مهندس مصطفى سالم
قديم 21-08-2011, 04:34 PM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute

لو فيه طريقه لازاله الخرابيش وتكون نتيجتها مناسبه ومقبوله وسعرها مقبول فى رايى هتكون افضل بكثير من تغيير الزجاج لان الزجاج الاصلى مبيتعوضشى
قديم 14-09-2011, 03:15 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

فى طريقة(بس انا ماجربتهاش) انا بس هانقلهالك
مبيد حشرى سائل+مياه+ملح وبفرشة زى بتاعة الدهان 2بوصة مثلا وتدهن الزجاج وتسيبة ساعتين
بس النسب بتاعة المكونات مش عارف بالظبط قد ايه
حاول تشوف تفاصيل الموضوع ده بتجربة عملية على اليوتيوب
ومره سألت فى محل دكتور خالد لاصلاح شروخ الزجاج عن الصنفره دى او تنضيف الزجاج افادنى بإنه مش عملى بل ده ممكن ياخد طبقة من الزجاج ويخليه ارق وعرضه للكسر بسهوله

صلى على رسول الله
---------------------

الكلمات الدليلية
اصلاح السيارات, اصلاح زجاج السيارات, اصلاح كسور وشروخ الزجاج, اسعار زجاج السيارات, تركيب زجاج سيارات, خدوش, زجاج السيارات, زجاج تريبلكس, زجاج سيارات, زجاج سكيوريت