العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 20-06-2011, 10:23 PM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute
افتراضي تجربتى فى تنضيف اليداتير

انا اقوم كل فتره بغسيل اليداتير بشيل الخرطوم الى خارج من الماتور واجيب خرطوم الميه واشيل غطاء اليداتير واحط خرطوم الميه مكان غطاء اليداتير واشغل الميه بلاقى الميه بتخرج من طرف الخرطوم الى انا شلته والميه بتخرج نظيفه وبيضاء انا كنت بحط ميه بيضاء من الحنفيه ( اليداتير كا فيه خورم بسيط من عند الوش النحاس الى فوق من عند اللحام جبت امبوبتين لحام الحديد ولحمت الشرخ ده وبقى تمام ) لما اتاكدت ان اليداتير سليم والميه مش بتنقص قلت احط ميه خضراء بس لازم انضفه الاول تمام فجبت ازازه خل ابيض وحطيتها من يومين وزودت الباقى ميه من الحنفيه وقفلت النهرده قلت افضى الميه بالطريقه الى انا بعملها شوفت المفاجاه الميه نزلت لونها احمر من الاملاح والصدء زى لون السبرتو الاحمر المهم فضلت لحد لما الميه بدات تنزل بيضاء المهم قفلت الحنفيه وفضيت الميه الى فى اليداتير وربط الخراطيم وحطيط الميه الخضراء.
فى بعض النقاط
- الخل حمض وبيستعملوه فى تنضيف غلايات المياه و براد الشاى لما يترسب املاح فى الاسفل
-لا يجب استعمال الخل او حتى المياه الخضراء فى اليداتير الى مواسيره متكله
-انا كنت ممكن استعمل ميه خضراء على طول بس قلت اعمل موضوع الخل ده بحيث يكشفلى اليداتير ان كان سليم ولا لا
- الواحد ميعملش الموضوع ده الا لما يكون عامل حسابه ان ممكن يغير اليداتير بواحد ثانى لان ممكن يلاقيه اتفتح من كل حته لانه كان دايب والصدا والاملاح والرواسب سدت الاخرام وده افضل اختبار لليداتير من وجهة نظرى
- واحد صحبى عمل الموضوع ده ويداتيره سليم 100 %100 لقى فى بعض التنفيس البسيط وجده عباره عن ملح ابيض فى مكان الخروم ( صغيره جدا )
- موضوع الاملاح ده والاوساخ الى فى اليداتير و مجارى الماء الى جو الماتور بتقلل التبادل الحرارى بين الماتور والماء وايضا بين مواسير اليداتير والماء المار داخله وبين مواسير اليداتير من الخارج والهواء الخارجى (لما بنعمل صيانه للتكيف يقوم الفنى بغسل الوحده الخارجه او تكيف الشباك بالماء لازاله الاتربه والاوساخ )
انا اسف طولت عليكم بس علشان كلنا نستفيد
بس لى استفسار الون الاحمر الى كان فى الميه الى رمتها هى جنزرت النحاس ولا الخل اتفاعل مع النحاس ياريت لو فى كيميائى معانا فى المنتدى يقدر يفيدنا بالموضوع ده
وتقبلو تحياتى
قديم 13-07-2011, 09:17 AM
الصورة الرمزية whitevego
whitevego whitevego غير متواجد حالياً
التخصص العملى: aviation and tourism

whitevego has a spectacular aura aboutwhitevego has a spectacular aura aboutwhitevego has a spectacular aura about
افتراضي رد: تجربتى فى تنضيف اليداتير

معلومة جميلة ربنا يجازيك خير عنها ان شاء الله
قديم 13-07-2011, 09:31 AM
الصورة الرمزية ironheart
ironheart ironheart غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer
هواياتي: CARS & COMPUTER

ironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond reputeironheart has a reputation beyond repute

بس عذرة هو اسمة رادياتير مش يداتير
وذلك للتوضيح

ONE DAY YOU WILL SEE MY PLACE IN THE WORLD OF HISTORY
قديم 16-07-2011, 09:51 PM
يوسف نوور يوسف نوور غير متواجد حالياً

يوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond repute

موضوع جميل جدا بس ياتري ممكن الواحد يستعمل مزيل صدأ بدل من الخل
قديم 16-07-2011, 10:47 PM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يوسف نوور مشاهدة المشاركة

موضوع جميل جدا بس ياتري ممكن الواحد يستعمل مزيل صدأ بدل من الخل
انا والله معنديش خلفيه بالمواد التى توضع فى ميه اليداتير بس اكيد انها تحتوى على مزيل للاملاح والصدا او وممكن تريح نفسك وتحط ميه خضراء او زرقاء وهى تحتوى على كل الاضافات الى بيحتاجها اليداتير
على فكره لايوجد تقريبا فى دائره التبريد حديد الا اذا كان اليداتير حديد ( لو حضرتك بتتكلم على مزيل الصدا فقط