العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 21-03-2010, 04:36 PM
bigwarrior bigwarrior غير متواجد حالياً

bigwarrior is on a distinguished road
عاوز اعرف كل حاجه عن البرافو ال150حصان

عاوز اعرف كل حاجه عن البرافو ال150 حصان بالتفصيل 1-امكانياتها 2-عيوبها 3-البنزين المستخدم
قديم 22-03-2010, 04:13 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز اعرف كل حاجه عن البرافو ال150حصان

الفيات برافو هى الجيل الجديد من سيارات فيات العائلية الصغيرة, و التى جاءت بعد فشل الستيلو, مما جعل فيات تسميها برافو تيمنا بالبرافا/برافو الناجحة جدا.
معها عادت فيات الى الأناقة و الشراسة الايطالية فى التصميم, بعد خطوط الستيلو الهادئة و التى اعطتها الطابع الالمانى.
هدف البرافو فى الاساس منافسة سيارات مثل الجولف, و البيجو 308, و قد نجحت عموما فى خطف البساط,
أفضل ما فيها هو المحرك المبتكر و القوى, ذو ال150 حصانا, و المزود بشاحن هواء تربو تى جيت, بالاضافة الى الطابع الرياضى الشرس.

البطاقة الفنية للسيارة:

المحرك :
العزم : 152 باوند عند 2250 لفة/دقيقة,
القوة الحصانية 150 حصان عند 5500 لفة/دقيقة,
علبة التروس :
علبة تروس يدوية ذات 6 سرعات امامية و واحدة خلفية,
الوزن : 1275 كغ.
التسارع 0-100 كم/ساعة فى 8.5 ثانية.

التجهيزات :
تكييف هواء ذى تحكم اوتوماتيكى, جنوط المونيوم, 8 ايرباج, مرايات كهربائية, زجاج كهربائى, مثبت سرعة, مشغل اسطوانات, Blue&Me لوصل التليفون المحمول بالسيارة عبر البلوتوث و التحدث من خلال كاسيت السيارة و قراءة الرسائل.

الأمان : 5 نجوم فى اختبار الأمان الاوروبى EuroNCap.

المفترض استخدام بنزين 95 , لكن سمعت ان البعض يستخدم بنزين 92 دون مشاكل.
ده اللى قدرت اجمعه عن السيارة,
الباقى يا ريت حد عندو العربية او ساقها يقولنا احساس القيادة و مميزتها و عيوبها.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 26-03-2010, 06:39 PM
mrdiver mrdiver غير متواجد حالياً

mrdiver will become famous soon enough

بص يا فادى انا لو هفيدك هفيدك في البرافو التوب لاين بدون التربو يعنى التسعين حصان بس
لو عايز تعرف اي حاجة قولى على فكرة انا العربيا ديه اعدت معايا شهرين وعملت بيها فوق ال15 الف كيلو بسبب كتر السفر بين اسكندرية وشارم والغردقة وشارم وحصلي مواقف كتير بيها وهفيدك في اي حاجة انشاء الله بس انت تأمر
قديم 13-06-2010, 02:11 PM
bigwarrior bigwarrior غير متواجد حالياً

bigwarrior is on a distinguished road

ممكن اعرف يااخ mrdiver ايه المشاكل الي فيها طالما انت جربته وسوقتها
قديم 14-06-2010, 10:15 PM
mody10_10 mody10_10 غير متواجد حالياً

mody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond reputemody10_10 has a reputation beyond repute

انا معايه ال120 حصان بصراحه مشاء الله عليها بجد فيات طلعت ممتازه بعد مجربتها عربيه ثباااااااااااااااااات جرايه وعزم شديد من الاخر اللى انت عاوزه هى هتعملو بس اديها بنزين وبخصوص البنزين عادى والامان مشاء الله عليها حصلت ليا حادثه بعد 3 شهور كنت واقف فى البركن بتاع كارفور واحد راكب ماتركس بشنب كان طاير دخل فى الباب بتاعى كنت منزل االازاز و مغيرتش غير هيكل باب فقط فيها 4 اير باج اتنين قدام واستاير للسواق اللى جنبو بخصوص السرعه طلقه مبالك ال150 تبقا صاروخ الطاره فى غايه السلاسه بجد اشكرك يا فيات على الجوهره برافو بس اللى غيظنى ان لما حد من اصحابى يشوفها يقولى ياعم دى فيات بس بصراحه مفيش فى مصر عربيه زى البرافو مش عشان انا جبتها بس دى الحقيقه لان اللى يشوفها من بره مش زى اللى يسوقها كفايه لما بوقفها قدام الكليه الاقى الكل يبص عليها عشان عارف انها مميزه مش زى السيراتو اللى بقت مليانه مصر وبقت بالنسبه للناس عادى سواق الاسبور او العادى وفى النهايه ربنا يرزقك بيها ويكفيك شرها وبخصوص الامان زى مقولتلك الماتركس الونش شالها والناس مستغربها المنظر الماتركس جايبه ريداتير واكسليتير وزى المتور واقع وعمال تسقط فى حجات الناس مزهوله والى حصل عندى الباب اتطبق من تحت وبيفتح ويقفل عادى اى خدمات

وتحياتى للجميع