العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 24-07-2011, 01:49 PM
الصورة الرمزية pointer
pointer pointer غير متواجد حالياً

مشرف فولكس و رينو
هواياتي: كتير اوي

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل فى إنذار يعمل كده؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

متشكر جدا يا بوينتر.. الحقيقة أول مرة أسمع بحاجة زى اللى حضرتك جبتها دى. انا الحقيقة عاوز أركب إنذار عادى بس مش كنت اعرف هل كل إنذار له مهام معينة يقوم بيها ومش يقوم بغيرها. يعنى فى نوعيه من إنذار للى يفتح الابواب بس. وإنذار للى يلمس العربية، وإنذار للى يخبطها ، وإنذار للى يفتح الكابوت . ولكن فهمت من إجابتكم إن الإنذار واحد فى كل الأحوال ولكن تعلية الحساس أو توطيته هى اللى بتأثر على عمل الإنذار... فهمت صح؟؟
لا طبعا
كل جهاز له مميزاته
فيه اب جريت يشتغل علي مفتاح العربيه
فيه وير لس انتري بس
فيه لو الباب متفتحش يقفل بعد 30 ثانيه
فيه واحد او 2 واي
فيه بيشغل الموتور
فيه بيفتح الشنطه
الخ
وانت بتشتري خلي بالك من المواصفات

اكتب ان شاء ولا تكتب انشاء , بارك فيكم

teto2005 سابقاً
اعتزار عن التاخير في الرد و المتابعه
ادعوا لوالدتي بالرحمه و لوالدي بالشفاء
قديم 24-07-2011, 02:48 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

يا خبر أنم صعبتها على أوى يا بوينتر...

اقول لكم انا عاوز أيه ويمكن حد ياساعدنى اكثر...

أنا مش مهم عندى أى حاجة غير ان لما حد يقعد على العربية أو يريح عليها يتضرب الأنذار. بس هذا هو المطلوب فقط ولو فتحت السنتر لوك بتاع العربية يكون كويس. على فكرة العربية بتاعتى مش فيها وحدة رفع زجاج. التاجر اللى باع لى العربية أدانى رموت مع العربية ولما اتكيت على الريموت مش بيعمل حاجة يعنى لا بيقفل ولا يفتح السنتر لوك. حتى شكيت ان البطارية بايظة أخدت البطارية لاثنين بتوع بيع بطاريات يقيسوا البطارية يقولوا لى دى كويسة تماما... أنا مش عارف أيه الغلط المهم ركنت الريموت وشغال عادى بالمفتاح,,,

الحقيقة أنا طلباتى مش كتيرة ومش بحب اللعب الكثير فى الكهرباء علشان كدة أنا عاوز يدوبك لما حد يلمس العربية تدى إنذار ولو عرفت أفتح السنتر لوك من نفس ريموت الإنذار يبقى كدة تمام أوى أوى....

فى ضوء هذه المتطلبات البسيطة دى ممكن حد برشح لى إنذار يكون بيعطى الأمكانيات دى ويكون كويس من حيث الصناعة والتحمل وصوت الإنذار،، بغض النظر عن السعر...

مع الشكر لكل من ساهم فى هذا الموضوع.... بالفعل منتدى كله خبراء...
قديم 24-07-2011, 09:33 PM
الصورة الرمزية pointer

مشرف فولكس و رينو

pointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond reputepointer has a reputation beyond repute

يا خبر أنم صعبتها على أوى يا بوينتر...

اقول لكم انا عاوز أيه ويمكن حد ياساعدنى اكثر...

أنا مش مهم عندى أى حاجة غير ان لما حد يقعد على العربية أو يريح عليها يتضرب الأنذار. بس هذا هو المطلوب فقط ولو فتحت السنتر لوك بتاع العربية يكون كويس. على فكرة العربية بتاعتى مش فيها وحدة رفع زجاج. التاجر اللى باع لى العربية أدانى رموت مع العربية ولما اتكيت على الريموت مش بيعمل حاجة يعنى لا بيقفل ولا يفتح السنتر لوك. حتى شكيت ان البطارية بايظة أخدت البطارية لاثنين بتوع بيع بطاريات يقيسوا البطارية يقولوا لى دى كويسة تماما... أنا مش عارف أيه الغلط المهم ركنت الريموت وشغال عادى بالمفتاح,,,

الحقيقة أنا طلباتى مش كتيرة ومش بحب اللعب الكثير فى الكهرباء علشان كدة أنا عاوز يدوبك لما حد يلمس العربية تدى إنذار ولو عرفت أفتح السنتر لوك من نفس ريموت الإنذار يبقى كدة تمام أوى أوى....

فى ضوء هذه المتطلبات البسيطة دى ممكن حد برشح لى إنذار يكون بيعطى الأمكانيات دى ويكون كويس من حيث الصناعة والتحمل وصوت الإنذار،، بغض النظر عن السعر...

مع الشكر لكل من ساهم فى هذا الموضوع.... بالفعل منتدى كله خبراء...
شوف يا كبير
ما صعبتهاش ولا حاجه
ابعد عن سيمفني عن تحريه
حليك في الاسباي ال 2واي بس لو فيه مكان لسينسورو هعاه اي ميديول من اللي فاتو من امازون كدا لو فار عدي جنب العربيه انت بس اللي هتعرف من غير ازعاج لحد
حكايه عايش من غير وير لس و الكلام ده غلط لو هتشتري و تكلف هات حاجه صح و هتدعي لي و مش هتحس بقيمتها الا لما تستخدمه و مكن الرفع مهم لو عندك ازاز كهرباء

teto2005 سابقاً
قديم 24-07-2011, 11:01 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

أيوة عندى أربع أبواب زجاج كهرباء. العربية هيونداى ماتركس. أقول لك الحق يا بوينتر أنا بخاف من اللعب الكتير لان لو وقعت تحت أيد كهربائى نص نص هيلخبط لى الدنيا. للاسف هذه اول سيارة لى ومعنديش خبرة فى الصنايعية. انا عارف ان تركيب الإنذار والمكن الرفع حاجة بسيطة ولكن قلقان شوية...

أعتقد مكن الرفع دة يستلزم ان الكهربائى يفك الأبواب علشان يكشف عن قلب الباب من عند المنطقة اللى فيها الأكرة والأزرار... وكمان يوصل سلوك بين الأبواب وكدة.. شغلانه يعنى...

أنا سمعت ان سباى 5000 كويس ولكن أيه رأيك فى إنذار والف Wolf بيقلوا كويس برضوا... ممكن دة يحل محل دة؟؟ الجهاز اللى فى أمازون دة صعب الواحد يحصل عليه يعنى مين هيجيبة من برة وحاجات كدة...
قديم 25-07-2011, 02:24 AM
الصورة الرمزية pointer

مشرف فولكس و رينو

أيوة عندى أربع أبواب زجاج كهرباء. العربية هيونداى ماتركس. أقول لك الحق يا بوينتر أنا بخاف من اللعب الكتير لان لو وقعت تحت أيد كهربائى نص نص هيلخبط لى الدنيا. للاسف هذه اول سيارة لى ومعنديش خبرة فى الصنايعية. انا عارف ان تركيب الإنذار والمكن الرفع حاجة بسيطة ولكن قلقان شوية...

أعتقد مكن الرفع دة يستلزم ان الكهربائى يفك الأبواب علشان يكشف عن قلب الباب من عند المنطقة اللى فيها الأكرة والأزرار... وكمان يوصل سلوك بين الأبواب وكدة.. شغلانه يعنى...

أنا سمعت ان سباى 5000 كويس ولكن أيه رأيك فى إنذار والف Wolf بيقلوا كويس برضوا... ممكن دة يحل محل دة؟؟ الجهاز اللى فى أمازون دة صعب الواحد يحصل عليه يعنى مين هيجيبة من برة وحاجات كدة...
لا هو هيفك الزراير بتاعه باب السائق بس هيركب الوحدات بتاعه الرفع مش فاكر اربع اوست سلوك بس هتفرق كتير اوي بس الواحد ما بيحسش بقيمه الحاجه طول مهو ما جربهاش
الولف بيقولوا لما حاجه بتبوظ في الضمان الوكيل بيصلحها لا تعليق
لو مصمم علي القصه بتاعه اللمس فيزاو
ممكن تشترك في ارامكس او dhl و الموضوع مالي النت

teto2005 سابقاً