العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 08-12-2013, 01:20 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

ان شاء الله

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 08-12-2013, 08:23 PM
Islam Samir Islam Samir غير متواجد حالياً
التخصص العملى: oracle and java developer and instructor

Islam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the rough
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Islam Samir مشاهدة المشاركة

معايا نوبيرا اوتوماتيك بس هى الفتيس الكهرباء (الاوروبى)
العربية لما بدورها و بتبقى لسه بارده (و خصوصا فى الشتاء او على الاقل لما تبقى راكنه بقالها كتير اوى -يوم كامل مثلا-) و اجيب الاول او المارش العربية بتنطر لقدام جامد و بتبقى فى رجة جامدة .. لكن لو بعد ما دورت فصلت و دورت تانى بتطلع عادى و تمام التمام من غير ناطرة ولا نيلة ؟؟ .. و الحل البديل لموضوع الفصل و التدوير تانى ده انى اسخن العربية 10 دقايق تقريبا!! .. يا ترى ده من ايه؟؟
حاجة تانية .. بحس ان العربية فطسانة كده و صوت الموتور بعلى عشان تسحب .. سألت الميكانيكى قاللى ده العادى بتاع النوبيرا الاوتو .. الكلام ده صح ؟؟ و لو مش صح ممكن يكون ايه؟؟
شكرا و اسف لازعاجك
السلام عليكم
انا كنت حكيت للمشكلة دى عند مركز متخصص فتيسات بس و الناس كلها بتشكر فيه و قاللى ان ده عيب فى الفالف بودى و هنحتاج نحل الفتيس و نغيره و بالمرة ننضف الفلتر (عشان هو عندى جوه الفتيس) .. و لما سألت على سعر الفتيس لقيته بيعمل 1500 بالتركيب استيراد ... فى حين التصليح ممكن يعمله 1000 جنيه و اكتر سنه كمان
الافضل انى اصلح و لا الاستيراد و خلاص؟؟
قديم 09-12-2013, 01:30 PM
mic2keen mic2keen غير متواجد حالياً

mic2keen will become famous soon enough

يعطيك العافيه على الموضوع الهايل.
عندي استفسار انا اشتريت عربيه اتوماتيك هونداي افانتي( النترا ) موديل 97
وعاملة 85000 كيلوا ولم اقم بتغير الزيت للجير الاتوماتيك من قبل وخايف اغيره لاني بسمع كلام من المكانيكية بانه اذا غيرت زيت الجير الاتوماتيك وكان الجير ضعيف ده بأدي انه الجير يبوظ .
فمش عارف اغيره ولا ما اغيره . وانا حاسس انه فيه تأخير بالنقلات فانصحني لوجه الله مع الشكر لحضرتك
قديم 11-12-2013, 03:14 PM
amr_karimm amr_karimm غير متواجد حالياً
التخصص العملى: communication Engineer
هواياتي: development & Technology

amr_karimm is on a distinguished road

السلام عليكم
عربيتي كيا برايد 2001 فتيس اتوماتيك .
عندي مشكله ان الفتس مبيخدش الغيار التاني وبحس انه بينط من الأول للتالت.
في اول الحركه يفظل واخد الاول لحد 40كم وصوت المتور بيبقا عالي وبعدين ينقل للتالت , بس ساعات بيكون كويس وبياخد ال 3 غيارات عادي والعربيه بارده بس ده حصل قليل.بس لما بجيب الغيلر التاني مانيول بيبقا شغال كويس.
انا لاحظت ان المشكله ديه حصلت بعد لما مره الوصله الي بين الفتيس والرداتير اتقطعت والزيت نقص في الفتيس وصلحتها وساعتها زودت 2لتر زيت فتيس.
برجاء المساعدة وشكرا لسيادتكم............
قديم 13-12-2013, 03:41 PM
mido m mido m غير متواجد حالياً

mido m is on a distinguished road

السلام عليكم
انا معايا هوندا موديل 2003 اتوماتيك عاملة 230000 كيلو اتاخرت عليها شوية في تغير الزيت بتاع الماكينة غيرته تقريبا على 6200 كيلو والمشاكل نزلت على دماغي ومش لاقيلها حل فياريت اللي مرت عليه اي مشكلة من الحاجات دي ميبخلش علينا

اول حاجة اول ما بتدور العربية بسمع فيها صوت صدى هوا زي صفير كدا بس غير صوت السيور خالص وبيكون فيها تقطيع غير طبيعي خالص حتى لو سخنت العربية

بعد لما تمشي العربية شوية يجي ربع ولا نص ساعة التقطيع بيختفي شوية بس بلاقي الفتيس بينقل متاخر شوية والوقت اللي بينقل فيه بلاقي العربية كلها بتترج والنقله اللي بعدها بلاقي عداد RPM بيعلى لوحده وصوت الماكينة بيعلى كمان وبعد كده بتاخد النقلة اللي بعدها عادي جدا

الخلاصة يا جماعة العربية فتره التغيير بين السرعات بقت اطول لما بشد ع العربية اما لو مش شادد عليها فبتنقل عادي

الكلمات الدليلية
الاوتوماتيك, ويربول, ونة