العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل انت تؤيد ام تعارض الغاء الدعم على البنزين ؟؟
نعم 12 21.82%
لا 43 78.18%
المصوتون: 55. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 12-09-2012, 01:45 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الغاااااء الدعم على البنزييين والرضوخ لصندوق النقد الدولى

على فكرة ... انتو عمالين تسخنو في نفسكو وخلاص، ومحدش بيبص إلا تحت رجليه

خلينا نتفق الأول على إن فكرة الدعم في بلد ضعيفة اقتصاديا زينا فكرة فاشلة بكل المقاييس... الله يخرب بيتك يا عبدالناصر...

الدعم يعتبر مسكن لمشاكل الناس.. مش حل عشان الناس تعيش كويس

وأنا مقتنع إن الدعم هيجيله يوم ويتشال... إن آجلا أو عاجلا... الموضوع عامل زي لما تبقى عيان وتاخد دوا مر.... مش عايزين ناخد الدوا ... بس لازم يتاخد

وانا مقتنع في نفس الوقت إن عشان تعمل حركة زي دي يبقى لازم كمان الضرايب والجمارك والرسوم والدمغات ... وكل صور الاستغلال الحكومي لازم هي كمان تتشال

حد عارف إن الجمارك على العربيات الـ1600 قيمتها حوالي 70% زيادة عن سعرها الحقيقي؟؟؟

أنا عن نفسي أوافق إن البنزين يبقى بـخمسة جنيه مقابل إن العربية أم 140 ألف جنيه تبقى بـ80 ألف بس

وبالنسبة للعربيات القديمة... ممكن مثلا ياخدو بنزين مدعم بقيمة الجمرك... إيه رأيكو؟؟

...
قديم 12-09-2012, 02:00 AM
الصورة الرمزية زينه***
زينه*** زينه*** غير متواجد حالياً

زينه*** is a jewel in the roughزينه*** is a jewel in the roughزينه*** is a jewel in the roughزينه*** is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

خلينا نتفق الأول على إن فكرة الدعم في بلد ضعيفة اقتصاديا زينا فكرة فاشلة بكل المقاييس... الله يخرب بيتك يا عبدالناصر...

وأنا مقتنع إن الدعم هيجيله يوم ويتشال... إن آجلا أو عاجلا... الموضوع عامل زي لما تبقى عيان وتاخد دوا مر.... مش عايزين ناخد الدوا ... بس لازم يتاخد

وانا مقتنع في نفس الوقت إن عشان تعمل حركة زي دي يبقى لازم كمان الضرايب والجمارك والرسوم والدمغات ... وكل صور الاستغلال الحكومي لازم هي كمان تتشال

حد عارف إن الجمارك على العربيات الـ1600 قيمتها حوالي 70% زيادة عن سعرها الحقيقي؟؟؟

أنا عن نفسي أوافق إن البنزين يبقى بـخمسة جنيه مقابل إن العربية أم 140 ألف جنيه تبقى بـ80 ألف بس

وبالنسبة للعربيات القديمة... ممكن مثلا ياخدو بنزين مدعم بقيمة الجمرك... إيه رأيكو؟؟

...

حضرتك سورى غلطااااااان الحكومه مش مالى عنيها الفلوووس المتلتله اللى بتاخدهااا من ضرايب السيارات لكن هى عايزه كمان دخل من البنزين وحسبى الله ونعم الوكيل
قديم 12-09-2012, 02:02 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

...
ايوه يا باشا ما هو ده اللى بنقوله محدش عايز الدعم ولا الحال دلوقتى صح كلها اوضاع مقلوبه بس مصلحهاش بوضع غلط تانى

احنا بنقول الضرائيب تبقى معقولة والمخالفات والرسوم وغيره يبقى فى المعقول ونشوف قيمة اللى بندفعة فى الطريق والخدمة العامة ويشيل الجمارك ويشيل الدعم

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-09-2012, 02:04 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wassof مشاهدة المشاركة

هما الناس دول هوبل ولا ايه
انا نفسي اقول كلمه بس مش هينفع اقولها
يعني موصلات زحمه يعني لو فكرت تركب ميني باص او اتوبيس هتتشعبط في حزام الي متشعبط في بنطلون الي متشعبط وقافش في في الحديده بتاعت الاتوبيس من فوق
تاني حاجه خد عندك بقا غلاء العيش غلاء الاجره في الموصلات الي مش موجوده اصلآ
سعتها لو ركبت تاكسي ابيض اول فتحه للعداد مش اقل من 10 جنيه وكل كيلو بتاع 3 جنيه ولا حاجه
ده محسسني انهم بيبعوه العربيات رخيصة وشيلين الجمرك من عليها اش حال ال128 الي لسه عايشه في بلدنا بتتباع في وقتنا هذا بي 20 الف جنيه مصر اقولك ايه تيييييييييييييت
مابلكم ان لغايه 100 الف ميجبوش غير عربيه صيني بعد 100 عربيه ها شغاله
مع انك لو معاك 20 الف ونزلت السعودية ولا اي دوله عربيه هتجيب عربيه محترمه
دي بلد قزرة خلاص نفسي سدت منها
انا مقدر وحاسس احباطك طبعاً بس حرام نقول البلد كلها البلد فيها خير كتير وناس كويسين اكتر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-09-2012, 02:13 AM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of

كيف يكون هذا دون استطلاع راى المواطنين