العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 08-04-2013, 02:52 PM
wael890610 wael890610 غير متواجد حالياً

wael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of light
غاضب جدا البطاريه اتسرقت !!!

خلصت شغل الخميس خلصان وعاوز اروح بقه
بفتح السنتر لقيته مش شغال .... عادى البطاريه بتخلص على طول
بدور مافيش قولت القاطش .... فتحت الكبوت مالقتش البطاريه
المشلكه مش فى تمن البطاريه ولا انى هاموت واروح ..... انا دمى اتحرق من كون انى اتسرقت(لغايه دلوقتى والله)
المهم سيبت العربيه واتصلت بزميلى قالى بالنص الواضح acdeleco صناعه سعودى
بصراحه بعتمد عليه فى الحاجات دى لانه من النوع اللى بيدور قوى قبل ما يطلع فلوس ويشترى
غلبت شويه علشان الاقى النوع ده وفى الاخر جبتها ب475 جنيه .
المهم جيت اركبها جه زميلى الخبره وقالى استنى .........
وراح مد ايده من وسط الشبكه الفيبر وعمل حاجه كده وطراخ راح الكبوت فاتح
وركب البطاريه دور دارت والدنيا تمام
قالى فى واير لو شديته بيفتح الكبوت بكل بساطه ولو ركنتها بكره تانى فى نفس المكان مش هتلاقى البطاريه الجديده
طبعا كان يوم خميس وقدامى جمعه وسبت اتصرف فى الموضوع ده
رحت للسمكرى حكيتله اللى حصل ولسه بقوله عاوز بقى ا........
قام جاب حته صاج ولحمها نحاس بعد الفبره بحيث تغطى الواير وما ينفش يتشد بعد كده
المفاجاه بقه انى لقيت الموضوع ده شائع جدا وقالى ان فى حلول تانيه احسن بس هتاخد وقت اكبر وحاجات مش موجوده عنده دلوقتى
وموضوع اللحام ده اسرع حل قدامه وبعدين عربيتى رشه بره والحلول التانيه للعربيات الجديده (اساء لعربيتى الشرير)
بنهايه اليوم تعلمت العديد من الدروس بصراحه :
1- مافيش مكان امن فى مصر تركن فيه حتى لو قدام محل بقاله مفتوح ماتركنهاش فى مكان ممكن الحرامى يبقى الناس مش شايفاه من اكتر من زاويه .
2- قفل الكبوت كويس ومنع حركه شد الواير مهمه جدا (فى واحد اتسرق منه الاسبراتير - تقريبا الحرامى كان معاه عده كامله).
3- انك تكون فاهم اللى هايشتغل فى العربيه هايعمل ايه بالظبط قبل ما يمد ايده عليها احسن كتير لانك ممكن تاخد قرار غير قراره حتى لو كان مكلف(شكل اللحام بصراحه مش عاجبنى)
4-مهما بلغت خبرتك فالاستعانه بخبره الناس لابد منها (تصوروا لو اشتريت البطاريه الجديده وركنت تانى يوم من غير ما اامن الواير).
5- انا لقيت مشاركه فى المنتدى عن نفس الموضوع وتامينه بطريقه احسن لو كنت شفتها , بس الحمد لله .
اجمل ما فى الموضوع انى وانا خارج من الشغل كنت لسه واخد الحوافز وبقول لنفسى اول شهر مش هاشترى حاجه فى العربيه وهبداء احوش بقه
قديم 08-04-2013, 03:54 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: البطاريه اتسرقت !!!

السلام عليكم
شكرا لنقل التجربه
وفداك وقدر الله وما شاء فعل
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 08-04-2013, 05:19 PM
الصورة الرمزية handtools123
handtools123 handtools123 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد دياب
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: صيانة العربيات

handtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud of

الله يعوض عليك

وعايز أقولك 3/4 مصر حصل معاها الموضوع ده وانا واحد منهم بس الواحد يقول الحمد لله

محمد دياب
قديم 08-04-2013, 08:58 PM
bakerkassab bakerkassab غير متواجد حالياً
من انا؟: بكر
التخصص العملى: طالب
هواياتي: السيارات و سواقتها

bakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nice

ربنا يعوض عليك
و يحفظ مصر

قديم 09-04-2013, 09:42 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

ربنا يجازيك خير على النصائح القيمة ديه كلها ويجعلها فى ميزان حسناتك

Sent from my GT-P7500

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش