العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 04-10-2011, 12:03 AM
galalaldin galalaldin غير متواجد حالياً
من انا؟: عملى و دقيق
التخصص العملى: COMPUTER
هواياتي: صيد البحر

galalaldin will become famous soon enoughgalalaldin will become famous soon enough
افتراضي رد: الفرق بين اللادا الروسى و المصرى ( منقول )

حسب ما رأيت فان اللادا الخليجى معظمها يكون به بطاقه تعريف السياره ورقم الشاسيه تحت كالون الباب فى مكان ظاهر وليس فى صدر حوض السياره...ومعظمها على سير وليس على جنزير والله اعلم
قديم 04-10-2011, 06:23 PM

galalaldin will become famous soon enoughgalalaldin will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanykhalil مشاهدة المشاركة

ياريت الاخوة الافاضل يفهمونى انا اشتريت لادا2107 موديل 2003 1500cc مكيفة ومكتوب فى الكابوت لادا مصر وميكانيكى موثوق فية قالى انها خليجى يعنى اية خليجى و1500cc معناها روسى ومكتوب غلى الكبوت من الداخل لادا مصر شكرا
حسب ما رأيت فان اللادا الخليجى معظمها يكون به بطاقه تعريف السياره ورقم الشاسيه تحت كالون الباب فى مكان ظاهر وليس فى صدر حوض السياره...ومعظمها على سير وليس على جنزير والله اعلم
قديم 04-10-2011, 07:05 PM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute

تشكر بس لو كان في صورتين كده
قديم 04-10-2011, 08:34 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romioromio مشاهدة المشاركة

تشكر بس لو كان في صورتين كده
البطاقه الالومينيوم متبرشمه فى كتف الباب تحت مشقبيه الكالون...وبعضها كتب خصيصا بالعربى..لايوجد لدى صور بس انا لما كنت بأدور على لادا..اتعرض عليا عربيتين من دول..اسف لا امللك اى صور..وان وجدت حاصور وارفع.
قديم 04-10-2011, 08:58 PM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

ازاي تقدر تفرق بين اللادا الروسي والمصري
1 ـ اللادا الروسى 1500cc انجكشن الحديثة الصنع أما المصرى 1600cc كاربراتير
2 ـ اللادا الروسى الوانها عادية (سادة)اما اللادا المصرى الوانها ميتاليك
3 ـ أكصدامات الروسى نصها اللى فوق معدن و اللى تحت بلاستيك أسود، المصرى كلة معدن بخط بلاستيك أسود فى النص
4 ـ الروسى المرايات فية صغيرة جداً عكس المصرى اللى مراياتة كبيرة
5 ـ الروسى تفتح الكبوت تلاقى مكتوب ع الكارتيرة

كلام سليم ميه فى الميه احب اضيف ان الروسى نزل انجكشن من موديل2005 اما قبل كده فهو كاربيراتير عادى وده افضل فى اللادا..لان ضبط الحقن يحتاج ميكانيكى محترف..وكمان اضافو لمبة الاستوب الحمرا على الرف الخلفى....وطبعا دى كلها تغييرات شكليه لان اللادا 2107 لم يتغير شكلهامنذ سنوات..

بس ليا سؤال منطقى انت عايش فى المانيا ..فيه هناك لادا ولا بقت اثار زى الديناصور المنقرض...

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"