العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 01-04-2011, 09:42 PM
الصورة الرمزية إبراهيم عثمان
إبراهيم عثمان إبراهيم عثمان غير متواجد حالياً

إبراهيم عثمان will become famous soon enough
افتراضي رد: (بخصوص الاريل الكهربا ) .. لو عربيتك فيها اريل كهربى اتوماتيك مع الكاسيت .. ادخل و قولى

ممكن أعرف إشتريتها بكام العربية ومانيوال ولا أتوماتيك وحالة الدواخل ايه ؟

لأنى بفكر فيها اليومين دول وفى عربية نيسان (بس مش عارف اسمها ايه) نفس الموديل وأتوماتيك

وابقى طمنا عملت ايه مع الاريال
قديم 01-04-2011, 11:13 PM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: (بخصوص الاريل الكهربا ) .. لو عربيتك فيها اريل كهربى اتوماتيك مع الكاسيت .. ادخل و قولى

- الاريال الكهرباء لو الموتور سليم ممكن تغيرة واير - لو محتاج - وهو فى حدود 35 جنية
- اما انك تركبة بنفسك فلو السلك موجود فى مكانة ممكن لو شوية خبرة
- اما عن سعر الاريال كما ذكر الاخوة موجود حسب نوعة و ممكن تلاقى حاجة كويسة بـ 200 ج
- اما الاستيراد فمش مضمون خصوصا ً وان استهلاك الاريال بيكون فى ضعف العقل البلاستك من كثرة الاستعمال والشمس
قديم 02-04-2011, 01:32 AM
sasa3 sasa3 غير متواجد حالياً

sasa3 has a spectacular aura aboutsasa3 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Kemo Kono مشاهدة المشاركة

تمام .. شكرا لك ... هو انا لسه شارى العربية بس صاحبها قالى انه فك الاريل الكهربا و فصله و شاله و مشغل دلوقتى اريل تانى عادى ( الكترونى ) .. و مقالش اذا كان الكهربا بايظ ولا لا ... انا بحاول ارفعه بايدى كده لاقيته زى ما يكون سايب شويه ... عموما خلال يومين هتكون العربية خلصت من عند البويجى و هبقى اجرب اشغله او اجيب غيره اى نوع زى ما انت قلت

شكرا جدا ..

اى خدمه احنا موجودين
صاحبك برضه كانت معاه الكرسيدا ده و اتعلمت عليها السواقه و اتعلمت عليها كل الشغل من مكنه لعفشه لكهرباء للى تفكر فيه
لو عاوز اى حاجه قول
Toyota-CreSSiDA
بس انا كان معايا الـ84
قديم 02-04-2011, 01:57 AM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

بص يا حبيبي بالنسبه لتوصيل اليريال الكهربي بيبقي في الكاسيت جاك الايريال بتركبه عادي فالكاسيت بالاضافه الي سلك كهرباء بيبقي موجود فالكاسيت ولازم يكون موجود عشان يطلع الاريال وينزل وغالبا بيكون لونه برتقالي
قديم 04-04-2011, 04:09 AM
ابا نوب ابا نوب غير متواجد حالياً
من انا؟: ابا نوب
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: السيارات

ابا نوب is on a distinguished road

الا ريل علي نظام مكنه صغيره وفيها متور كهربائي بيفتح الاريل