العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 31-12-2011, 03:44 PM
kingbrazile kingbrazile غير متواجد حالياً

kingbrazile is on a distinguished road
افتراضي رد: بنزين 80+نفتالين بلى =90

ياريت ياجماعة بلاش موضوع الحذف والعلم بالشئ ولا الجهل بيه
واحنا بالناقش الموضوع بايجابيته وسلبياته لحد مانوصل لنتيجة كل واحد يقدر يبنى قراره سواء هيجرب ولا لا
وعلى ماظن ان كل واحد دخل الموضوع استفاد وده احسن طبعا من ان مايكونش عندنا فكرة عنه خالص
ثانيا ليه مانقللش حبات النفتالين ويبقى كل 20 لتر يبقى حبة واحدة
قديم 31-12-2011, 05:58 PM
HAMOUD HAMOUD غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل مسالم احب الخير للناس
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: القراءة فى الكتب العلمية

HAMOUD is a jewel in the roughHAMOUD is a jewel in the roughHAMOUD is a jewel in the rough

كل عام والجميع بكل خير
للحكم على هذا الموضوع لابد من معرفة الفرق الرئيسى بين درجات البنزين المختلفة
وكيف يتم رفع القيمة
هل باضافة مادة الاوكتان وهى المحددة لدرجة الوقود وهو مركب كيميائى يحتوى على 8 ذرات من الكربون وخواص احتراقة عالية
وهل فى شركات البترول يتم اضافة مواد مثل النفثالين لخليط البنزين
لذلك لابد من الايضاح من الاخوة الكيميائيين العامليين فى معامل التكرير وانتاج البنزين
والمهم بعد ذلك كلة الا يزداد سعر البنزين
قديم 31-12-2011, 10:50 PM
الصورة الرمزية esafegypt
esafegypt esafegypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان بدائي

esafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud of

بصوا يا جماعة العربية ممكن تشتغل بأى شئ بيولع يعنى مثلا زمان كان فى سواق عندنا فى البنك كان بيحط للعربية نص التنك بنزين 80 والنص التانى بيحط سولار لان ايامها كان السولار او الجاز بمعنى اصح ارخص بكتير وكان يفضل يرج فى العربية ويضغطت على المساعدين اللى جنب التانك لغايه ما يطمن ان الجاز اتخلطت مع البنزين وخلاص والعربية كانت بتشتغل عادى وزى الفل وهى موتورها بنزين موش جاز هههههههههههههههه
يعنى اى عربية هتشتغل لو حطيت لها اى نوع وقود بس المهم لما تخلطت لها اى حاجه يبق بعقل وبنسب علشان متبوظهاش
والدليل الاخر الان ان المواتير البنزين بتشتغل بالغاز فى التاكسى والمكروباص كمان ههههههه
انا عاوز اقول لكم ان فى ناس جربت مع السيارات حاجات انتم متتخيلوهاش وموضوع النفتالين ده اكيد شغال بس ممكن يكون بيعمل غازات مسممة فحرام بردوا لو انت واقف فى اشاره وفى حد معدى ورا العربية وشم ريحه الدخان بتاع شكمانك وتعب وال حصل له حاجه انت هتاخد الذنب بتاع الشخص ده لانك استخدمت ماده سامة مع البنزين وانت عارف ان احتراقها ممكن يعمل دخانه سامة بردوا وهكذه يعنى جرب بس فى المعقول

قديم 31-12-2011, 11:07 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esafegypt مشاهدة المشاركة

بصوا يا جماعة العربية ممكن تشتغل بأى شئ بيولع يعنى مثلا زمان كان فى سواق عندنا فى البنك كان بيحط للعربية نص التنك بنزين 80 والنص التانى بيحط سولار لان ايامها كان السولار او الجاز بمعنى اصح ارخص بكتير وكان يفضل يرج فى العربية ويضغطت على المساعدين اللى جنب التانك لغايه ما يطمن ان الجاز اتخلطت مع البنزين وخلاص والعربية كانت بتشتغل عادى وزى الفل وهى موتورها بنزين موش جاز هههههههههههههههه
يعنى اى عربية هتشتغل لو حطيت لها اى نوع وقود بس المهم لما تخلطت لها اى حاجه يبق بعقل وبنسب علشان متبوظهاش
والدليل الاخر الان ان المواتير البنزين بتشتغل بالغاز فى التاكسى والمكروباص كمان ههههههه
انا عاوز اقول لكم ان فى ناس جربت مع السيارات حاجات انتم متتخيلوهاش وموضوع النفتالين ده اكيد شغال بس ممكن يكون بيعمل غازات مسممة فحرام بردوا لو انت واقف فى اشاره وفى حد معدى ورا العربية وشم ريحه الدخان بتاع شكمانك وتعب وال حصل له حاجه انت هتاخد الذنب بتاع الشخص ده لانك استخدمت ماده سامة مع البنزين وانت عارف ان احتراقها ممكن يعمل دخانه سامة بردوا وهكذه يعنى جرب بس فى المعقول
فيه ناس كانوا بيحطوا احيانا زيت علي البنزين....
انما موضوع النفتالين وي سيادتك ما ذكرت انه ممكن ضرره علي الموتور وتقنيات التصنيع الحديثه تكون كبيره ده غير البيئه وايه اللي بيتسبب فيه......
انما المصر علي نوع معين زي 90 يبقي ببساطه يدفع ؟؟ يا اما يعيش علي قد ال80 وسيبوا القرار النهائي لواحد يكون متخصص هو اللي يبت في حاجه زي كدا...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 01-01-2012, 06:01 PM
الصورة الرمزية ياسرشرف
ياسرشرف ياسرشرف غير متواجد حالياً

ياسرشرف will become famous soon enough