العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 23-03-2009, 06:24 PM
dr.darsh dr.darsh غير متواجد حالياً

dr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ساعدوني في المقارنة الصعبة دي...كلمة السر 90 ألف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

بالنسبالى الترتيب كالتالى

1- نيو صنى (اعتمادية ووسائل امان)

2- النترا

وهستبعد الاوبترا خااااااااااااااالص خاااااااااااااااالص

وممكن افكر فى الماتريكس لو محتاج مساحات (استخدام عائلى جدا)

شكرا يا أبو نورا على اهتمامك
بس أنا مستغرب من انتقاداتكم للأوبترا مع ان الميكانيكي شكر لي فيها وفي قطع غيارها
بس هو الحقيقة فضل الصني بشدة وقالي من الآخر خليك في الياباني
سواء الياريس أو اللانسر أو الصني بس طبعا الياريس واللانسر مش اختيارات متاحة بالنسبة لي

أنا لو فكرت في الأوبترا فده عشان أوتوماتيك ...... وممكن عشان منى زكيptmnlo123per1127
قديم 23-03-2009, 08:31 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

بس لو جنرال موتورز اشهرت افلاسها ... منى زكي مش حتنفع ... و لا حتى احمد حلمي
عموما الاوبترا هي نوبيرا متخفيه
بالنسبه للصني فالعربيه هي هي .. مجرد فيس ليفت و شويه اوبشنز وحركات دلع .. لكن الاضافه فعلا في الاير باج للراكب و ال ABS وال EBD
والاوتوماتيك فيها كويس .. بالعكس اغلب الناس تفضل الاوتوماتيك الياباني عن الكوري

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 23-03-2009 الساعة 08:34 PM
قديم 24-03-2009, 02:08 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

طب حضرتك لازم تحدد اولوياتك في العربية

عائلية - لشاب - اعادة البيع - الاصيانة كده يعني

و كمان ليه حاصر نفسك في عروض ابو غالي

فيه عربيات تانية برده كويسه بالاسعار دي

زي البروتون عموما

عموما انا كنت مكانك و كنت حاصر نفسي في مبلغ معين

و لو كنت مكانك ما بين اللي حضرتك حاصر نفسك فيهم دوول كنت اختار الصني

رغم اني علي فكرة مبحبهاش خااالص

بص هيا في النهاية هتكون اعلي قيمة ممكن تشتريها بالمبلغ ده

يعني عربية 1600 و كل الاوبشنز و عوامل الامان و علامة تجارية ليها وزن

و علي قد الفلوس بالضبط

و تتكل علي الله في انه يعفيك من عيوب التجميع المحلي

و رأيي الشخصي انك مش هتشتري عربية كل يوم

فاضغط علي نفسك علي قد ما تقدر و اشتري اكتر حاجة بتحبها و مقتنع بيها

قديم 24-03-2009, 03:23 AM
mohamed ab mohamed ab غير متواجد حالياً

mohamed ab is on a distinguished road

["]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته[/
اولا من افتى بغير علم فقد اساء ptmnlo123per1127
انا مستغرب جدا للاخ اللى بستبعد الاوبترا ليه مش عارف وايه هيه اسباب استبعادك ليها برضه ما وضحشى
مع ان الاوبترا محققه مبيعات مرتفعه جدا فى 2008 وده على حساب عربيات ليها فى السوق سنيين ذى الل نسر والالنترا والصنى والياريس وعلشان تتاكدوا من كلامى ارجعوا لتقرير ايمك السنوى عن 2008 هتلاقوا ان شيفورليه تاتى رقم 2 فى مبيعات سيارات الركوب 13.55% بعد هيونداى 25% وطبعا شيفى بتناقس بمودلين فقد لاكن الهيونداى ليها يجى 30 موديل طبعا بالمقارنه هتلاقى الاوبترا بيعه ضعف الالنترا
واليكم النقاط التاليه فانا امتلك اوبترا 2008 عامله دلوقتى 26000 كيلو
1-افضل توكيل فى مصر بلا منافس وافضل اداره فى الشرق الوسط عن 2007-2008 منصور شيفورليه
2-افضل خدمه مابعد البيع ودى مهمه جدا جدا
3-اكبر مراكز خدمه على مستوى الجمهوريه ولاحظ اسامى مراكز الخدمه هتلاقيها جامده جدا ذى المنصور -اخوان مقار"بتوع الامريكانى"-اوتو ماستر-وغيرها كتير وفى كل محافظه هتلاقى مركز خدمه
4-بالنيبه للعربيه بقالها معايا سنه وخمس شهور كل الى باعمله احط بنزين واغير زيت فر التوكيل واعمل صيانه عاديه وغيرت التيل بس بمزاجى كان ممكن يقعد اكتر من كدا لاكن انا باسافر كتير وبعدين باستخدم الفرامل كتير جدا لان سواقتى سريعه جدا
5-متوسط سرعتى فى السفر 140 وده باليل علشان الرادار وده يثبت ان الثبات بتاع العربيه جميل جدا واعتقد ان ثباتها افضل بكثير من الكورولا والصنى والالنترا واللنسر وان مش مجرب دول لكن عند اصحابى وانا عارف ده منهم
6-سفرت اسكندريه مرة وجبت بالعربيه 180ك والله صاحبى كان معايا ماكنشى مصدق لانك من ثبات العربيه لاتشعر بسرعتها الحقيقيه
7-الغريب ان انا مازوتش ميه العربيه الا مرة واحده بس وده كان منى لانى فتحت الفربه وهيه سخنه ومن ساعتها الميه لا تنفص
8-بالنسبه للتسارع فهى الافضل فى فئتها 10.8 ثانيه/100ك وانا مجربها على الطريق مع الالنترا والانسر فالاوبترا افضل
9-التكييف افضل من اللنسر بمراحل فعلا تلاجه والثالث فيه يعادل الرابع فى اللنسر وده انا مجربه وهوه ذى الكورولا وطبعا الكل عارف ان الكورولا تكيفها جامد
10- استهلاك البنزين فى السفر بتعمل معايا فوق ال300ك فى الصفيحه وداخل القاهره بتعدى ال200ك فى الصفيحه ده طبعا ياجماعه بالنسبه لعربيتى وهى عاديه مانيوال
معلشى انا مستعجل لسه فيه كلام كتير اوى عن الاوبترا بس الوقت على فكره العربيه اتزانها عالى جداجدا ومع ذلك فهى عاليه عن الارض وطبعا ده مناسب للطرق عندنا
اخيرا احب اعرفكوا سر الثبات العالى جدا ونفس الوقت التسارع الافضل بالرغم من علو الاوبترا وده راجع للايرودينمك بتاع العربيه وتصميمها الفريد الذى يقلل من مقاومه الهواء
احب اعرفكوا ان مصمم الاوبترا هو الايطالى الشهير pininfariraوده هو مصمم العربيه الفيرارى
وانصح الاخ بالاوبترا ثم الاوبتراثم اللنسر ثم الصنى
وبكره هبقى اكمل
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة[/B]
قديم 24-03-2009, 03:30 AM
mohamed ab mohamed ab غير متواجد حالياً

mohamed ab is on a distinguished road

ده رابط مهم للاوبترا