العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Regata

قديم 06-06-2011, 09:52 AM
Regata85 Regata85 غير متواجد حالياً

Regata85 is on a distinguished road
للاهمية موتور جديد للريجاتا

الإخوة الكرام،

لدي سيارة ريجاتا85 موديل 1986 1500cc
كثرت أعطال الموتور في الفترة الأخيرة و خاصة الكاربرتير و من يومين سير الكاتينة فوت فقررت شراء موتور جديد لأريح نفسي من كثرة الإصلاحات و إهدار الوقت و الجهد كما أيقنت أن هذا الحل أوفر على المدى الطويل.

سؤالي الأول هو؛ هل قطع غيار الموتور 100s متوفرة؟ لطالما رغبت في هذا الموتور لتفوقه بشكل كبيــــــر علي الموتور الذي أملكه حاليا و لظروف الطرق التي أتعامل معها يوميا، فأنا من مستخدمي الدائري و أعاني من سائقي النقل لهذا أفضل السرعة و الــ100s يوفر السرعة مع عزم عالي مما يساوي معدل تسارع أعلي ينقذك في حالة صطل أحد سائقي النقل و يمكن من قيادة أهدئ لثقتك أن السيارة لن تخونك إذا أردت منها الإسراع.

السؤال الثاني هل تنصحوني بأي موتور اخر في حالة عدم توافر قطع غيار الـ 100s كموتور التمبرا مثلا؟

و لكم جزيل الشكر
قديم 06-06-2011, 02:22 PM
h.albhary h.albhary غير متواجد حالياً

h.albhary is on a distinguished road
افتراضي رد: موتور جديد للريجاتا

انا كان عندى نفس المشكلة ريجاتا 84 الموتور كان عاوز عمرة المهم قولت اجيب واحد استيراد اخذت الميكانيكى لعزبة شلبى يوم كامل ولم اجد الموتور المكيف الا عند واحد فقط وقالى 3000 جنية سيبتو ومشيت على طول قلت اجيب واحد عادة واحاول اوفقلو حاجات التكييف بس الاسف كل المواتير كانت عاوزة طقم شمبر فى الاخر سافرت لبورسعيد ولم اجد الموتور المكيف فجبت موتور تمبرا 1600 مكيف بس كان انجكشن فركبت الكاربراتير القديم والحمد للة الموتور طلع تمام وسحب العربية ممتاز
ارجو ان اكون وصلت المعلومة وشكرا
قديم 06-06-2011, 08:20 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

موتور التمبرا 1600 سى سى احسن من s100
قطع الغيار متوفرة

قديم 07-06-2011, 02:25 AM
ibrahim19841981 ibrahim19841981 غير متواجد حالياً

ibrahim19841981 is on a distinguished road

ممكن حضرتك تشترى موتور التمبر 1600 سى سى قوى و سحب جبار و فى نوعين انجكشن و كربرتير و كمان بالتكيفو السعر الاخ طارق كان كتب فى حدود 2000 جنية و ربنا الموفق و ياريت تقول لينا هتعمل اية و ربنا يسترها عليك و يلهمك التصرف الصحيح
قديم 08-06-2011, 04:58 PM
broadband broadband غير متواجد حالياً

broadband has a spectacular aura aboutbroadband has a spectacular aura aboutbroadband has a spectacular aura about

انا معايا ريجاتا 100 اس و عاوز ابيع الموتور بتاعها علشان انا ناوى اشترى موتور 2000 سي سي

انا برضه من هواة السرعة و عاوز اكبر عزم ممكن
لو حابب تشترى الموتور

راسلنى