العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Regata

قديم 31-03-2011, 01:35 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسعار طازة لقطع واجزاء ريـجاتا من الوكالة وعزبة شلبي بتاريخ اليوم

تسلم عل التقرير

اللهم احفظ بناتنا ونسائنا فى كل مكان من شياطين الانس
قديم 31-03-2011, 04:51 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالداعزالناس مشاهدة المشاركة

تسلم عل التقرير
الاعضاء اللى سألت على حاجات للـ 132 + حاجات للـ 131 كتبتهم مع بعض :
سعر كابوت 132 = 1300 ج وبيقول ناقص فيها حاجات
سعر الفبرة اللى حوالين عمود الدركسيون اللى هي قطعتين لتغطية عمود الدركسيون = اتكلم ف 100 اخرهم 75 ج
سربنتية تكييف 132 / 2000 سى سى = 350 ج
4 ابواب 132 نظاف جداَ بدون بارومة وبالفرش = 1500 ج واللى فيهم بارومة سعرهم 800 ج بالفرش لكن هتلاقى نواقص فية
ملحوظة هامة جداَ لكل مالكى 132 : الراجل بيقولي ان حاجتها ناقصة ومحدش بقى بيجبها لان تمنها غالي وحجتها غالية .. طبعا دة كلة رغي .. خرجت من عندة قلت اسأل .. سألت عن ما يقل عن 12 محل " تقريباَ " فى الوكالة فيات كلة قال
نفس الكلام حاجة الـ 132 اصبحت غير متوفرة .. واللى عندة بيبيع غالى .. انا سألت على ابواب نضيفة للـ 132
علشان احد الاعضاء طلب منى اسأل لة عليها لفيت وملقتش بسهولة .. واللى لقيتة واحد قال 2000 ج بالفرش !
لية يعم الحج ! قالى اصلهم نضاف .. فيهم بارومة ؟ قال لاء شوفهم قلت لة شكراَ .. واحد تانى قال 1000 ج
وواحد تالت قال 800 ج فيهم بارومة .. دول 3 محلات من اصل 12 محل سألت فيهم ولم اجد وقالو لى مدورش كتير
مش هتلاقى .. لذا وجب التـنبية .. كل مالكى 132 خلى بالكم من عربيتكم ومن حاجتها
------------------------------------
الحاجات اللى اشترتها انهاردة من الوكالة للريجاتا :
هبدء بأهم حاجة وهى الـمصـفحة : سعرها بيبدء من 100 ج وانت طالع لحد 350 ج حسب الحالة . فيها منها مكسر ومدغدغ وسليم
عدد 2 شماسة = 50 ج
طقم عتب = 80 ج بعد الفصال من 150 ج ! مش فاهم لية دول شوية فبر
ساعة ريجـاتا الرقمية = 50 ج بعد الفصال واخدت العلبة كاملة الكنصولة اللى فوق ف السقف الازرار باللمبات بالساعة والفيش وكلة
2 فانوس خلفي ريجاتا نوفا = 450 ج بالفيش . . سعر الجدد فية 225 للواحد وفية 250 وناس تبتيعة 275ج
هما نضاف الحمد لله ايطالي وليس تركي وخامة نضيفة .. بس قلت لو كنت ضفت 100 ج كنت جبت جدد .. لان الخامة مش هتفرق لو لقدر
الله خبطة من الخلف كلة بيتكسر الايطالى والتركي واليابانى حتى .. بس الحمد لله على كل شيئ .. والعيال هناك كالعادة رخمة عايزين شاي
على طول .. اول امبارح دفعت شاي 30 ج ومكنش عجبهم فردين بس .. انهاردة اديت لفرد واحد 20 ج وكان زعلان معملش غير انة فك لي 2 فانوس خلفي من نصف خلفي بس دة اللى عملة .. دى اكتر نقطة بضايقنى من الوكالة .. وحتى برة الوكالة .. الناس اتعودت على الشحاتة برخامة ..

ليا سؤال عند حضراتكم لكل مالكى الريجاتا :
-------------------------------------------------
الشبكة الامامية " الشنب " اللى جبتها وتحديداَ اللى الريش بتاعتها ضيقة ولا تظهر الريداتير من الامام
الشبكة اللى جبتها مفهاش اي فتحات تهوية .. ودة طبعا شيئ غريب ! والراجل فكها من نص ريجاتا امامى استيراد
وجبت الشبكة بنفس سعر الجديدة الزيرو ! قلت دى احسن علشان ايطالى وجاية مع العربية من برة رغم انها نفس
سعر الجديدة ... يالله كلة ينزل يبص على الشبكة بتاعتة اللى الريش بتاعتها ضيقة بس وشبة ريش التكييف ويقولي
فية فتحات تهوية ام لا ؟؟ علشان لو كدة ارجعها لانى مقلق منها كدة . اشكر حضراتكم وفى الانتظار .

التعديل الأخير تم بواسطة NicEgypt ; 31-03-2011 الساعة 05:03 PM
قديم 31-03-2011, 07:51 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

تقرير ممتاز شكرا لتعبك

مهند سالم
قديم 31-03-2011, 08:27 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

4 ابواب 132 نظاف جداَ بدون بارومة وبالفرش = 1500 ج واللى فيهم بارومة سعرهم 800 ج بالفرش لكن هتلاقى نواقص فية
اكيد تقصد ال 131 مش كده؟؟

2 فانوس خلفي ريجاتا نوفا = 450 ج بالفيش . . سعر الجدد فية 225 للواحد وفية 250 وناس تبتيعة 275ج
هما نضاف الحمد لله ايطالي وليس تركي وخامة نضيفة .. بس قلت لو كنت ضفت 100 ج كنت جبت جدد ..
اللي انت جبتهم احسن لانهم ايطالي و حيركبوا مكان الاصليين من غير اي تعديل و حيبقي شكلهم كويس
بعكس لو جبت فانوس صيني او حتي تركي استحاله حيبقي زي الفانوس اللي نازل مع العربيه
يا ريت كمان تكون جبت الفبره اللي بتغطي الفانوس من ورا لو موجوده عندك علشان تقفل عليهم

حـازم خـضـر

قديم 31-03-2011, 10:20 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

اكيد تقصد ال 131 مش كده؟؟

اللي انت جبتهم احسن لانهم ايطالي و حيركبوا مكان الاصليين من غير اي تعديل و حيبقي شكلهم كويس
بعكس لو جبت فانوس صيني او حتي تركي استحاله حيبقي زي الفانوس اللي نازل مع العربيه
يا ريت كمان تكون جبت الفبره اللي بتغطي الفانوس من ورا لو موجوده عندك علشان تقفل عليهم
هما بصراحة خامة احسن من الجداد .. ونضاف جداَ وجايين بكل حاجتهم وبالفيشة كمان
عكس الجدد عبارة عن سلك مش فيشة .. وسلك يعنى لحامات وشريط لحام وكلام فاضى
وجبت ساعة رقمية بتنور ازرق واخضر حسب اختيارك .. مشغلها ف اوضة النوم دلوقتى
على ادبتور 12 فولت هههههه لحد مخلص العربية .. ولقيت سنسور مطر لنوفا خليجي تخيل !
دلعتها بشوية حاجات عملو 1600 ج ! بس نضاف واصلي