العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 24-06-2011, 09:00 PM
عبدالله حسن عبدالله حسن غير متواجد حالياً

عبدالله حسن will become famous soon enoughعبدالله حسن will become famous soon enough
افتراضي رد: نصيحه اشترى الزيرو ولا تشترى المستعمل

مانت مش فاهم الاغنية بيشتروا المستعمل ليه
لان المستعمل هما بيجيبوه رخيص وبعدين يجيبوا كل حاجه فيه جديدة واصليه وتتظبط العربيه وتبقى زيرو وكدة يبقوا كسبوا كتير اوى عن ما كانوا هيشتروها زيرو يامعلم
انما الفقرا غلابه ميعرفوش الكلام ده ف بيشتروا زيرو ويقولوا عشان تعيش العمر كله
انا هعمل الموضوع ده قريب اصلا عشان التوفير مطلوب ولا ايه رايك؟
قديم 27-06-2011, 09:37 PM
يوسف نوور يوسف نوور غير متواجد حالياً

يوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond reputeيوسف نوور has a reputation beyond repute

انا مع الاستاذ عبد الله ان العربية المستعملة لو فيها مصاريف بسيطة وقطع غيار اصلية مع وفورات في السعرعن الزيرو لفرق الموديل يبقي المستعمل كسبان
قديم 15-07-2011, 01:49 AM
elafreet elafreet غير متواجد حالياً
من انا؟: فى حالى
التخصص العملى: خريج تجارة (.........)
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

elafreet is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romio.drift مشاهدة المشاركة

مش فاهم يعني المسعمل احسن ؟؟؟؟؟؟ ازاي يعني لو لوقت قصير اجيب جديد ولو لعدة سنوات اجيب مستعمل !!! بيتهيألي العكس
لا مش العكس
هو بيقولك لو هتبيع بعد فترة قصيرة يبقى تجيب مستعمل
ولو هاتبيع بعد فترة طويله او مش هاتبيع يبقى الجديد
قديم 26-07-2011, 02:37 AM
الصورة الرمزية ahmed zawawy
ahmed zawawy ahmed zawawy غير متواجد حالياً

ahmed zawawy is a jewel in the roughahmed zawawy is a jewel in the roughahmed zawawy is a jewel in the roughahmed zawawy is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesho70 مشاهدة المشاركة

- انا مقتنع تماما ً بهذا المثل
- واطبقة فعلا ً
- وتخيل انى بعد ان اتفقت على شراء سيارة لانسر زيرو من المعرض ووجدت ان العداد 80 كم
- صرفت نظر وذهبت للوكيل لانها عاملة 27 كم فقط ولم اجد اقل من ذلك
- وحاجة تانى كون حضرتك اول راكب ومالك للسيارة مهم جدا ً
- كما ان رائحة السيارة الجديدة ورائحة الاكياس مميزة جدا ً ( واعذرنى لانى مدمن اكياس زيرو )
هيه الانسر الزيرو عامله كام دلوقتي
وممكن تصورها من الداخل وترفع الصور
انا معايا لانسر 2006 وبحب الانسر وعاوز اجيب الزيرو منها بس عاوز اشوف الي الجديد والاختلاف فيها
قديم 01-08-2011, 02:09 PM
كيا سيفيا كيا سيفيا غير متواجد حالياً

كيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond repute

طيب يا شيخ طارق
بعد التحيه...
عايز رأى حضرتك فى الموضوع ده :
انا معايا عربيه محترمه جدا موديل سنة 2000 (سيفيا) مافيش منها اى مشاكل لانى براعيها كويس جدا ولا ابخل عليها ابدا وهى معايا من الزيرو وعامله حوالى 75 الف كيلو الان وعايز اغير لتحديث الموديل فقط علما بانى ممكن اهاجر بعد 3 سنوات وممكن اشترى لغاية 65 او 70 الف وكنت بأفكر فى الـ BYD زيرو المهم . عايز رأيك او رأى الاخوة الافاضل فى الحل الانسب . هل اصرف نظر عن الشراء واستمر بعربيتى -- ام اشترى مستعمل موديل اعلى شويه فى حدود المبلغ -- ولا اشترى زيرو
وتقبلوا تحياتى....