العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 23-10-2012, 02:56 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صوت تكة مع الفرملة و الطلعة

السلام عليكم
ازاي شحم علي التيل
معلش ياريت توضيح للحكايه ديه لأن الشحم بيقلل الأحتكاك وده مش مطلوب في الفرامل بالعكس مفروض نزود الأحتكاك
فين صاحب الموضوع يقول لنا عمل ايه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 23-10-2012, 06:05 PM
khaledrezk khaledrezk غير متواجد حالياً

khaledrezk is a jewel in the roughkhaledrezk is a jewel in the roughkhaledrezk is a jewel in the roughkhaledrezk is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
ازاي شحم علي التيل
معلش ياريت توضيح للحكايه ديه لأن الشحم بيقلل الأحتكاك وده مش مطلوب في الفرامل بالعكس مفروض نزود الأحتكاك
فين صاحب الموضوع يقول لنا عمل ايه
والله المستعان
يا باشا انا ما قلتش ابدا نشحم التيل ودى نص المشاركة كلها
واناحاطط بين قوسين ( نشحم ظهر التيل )الناحية العكسية من التيل الجة التى لا تحتك مع الطنابير

ودى المشاركة بتاعتى كلها زى ما كتبتها
......................... ......................... ......................... ...................
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أنا كان عندى نفس المشكلة فى السيارة كيا ريو 2004 اتوماتيك
وبعد ما جربت كل ما قالة الاعضاء سابقا بحثت على الانترنيت ووجدت الحل بيعملوة فى السعودية وشفت فيديو كمان بيعملوة فى عربية bmw والحل هو :-
فية عندك مسمارين اسمهم مسامير الكاليبر واحد من تحت ودة الى بيتفك لما تيجى تغير تيل الفرامل والثانى فوق وهو بيتفك لما تيجى تفك جهاز الفرامل من على الطنابير
هتفك المسمارين دول وهنعمل الاتى :-
المسمار الى تحت الى بيتفك لما تغير تيل الفرامل وتنضف مكانة كويس جدا وتحت على السن بتاعة شحم جرافيتى الى بيتحمل الحرارة وتركبة تانى وتربط كويس
المسمار التانى الى فوق الى بيثبت جهاز الفرامل هو شكل الاولانى بالضبط هنفكة وننضف مكانة كويس جدا ( ونلف على المسمار دة شريط تيفلون من بتاع السباكين فوق سن الرباط وبعدين نشحم المسماركويس بالشحم الجرافيتى ونربط كويس ) ان شاء الله مش هتسمع الصوت دة تانى.
- فية كما حاجة لو بتسمع صفار عند الفرامل ( تشحم ظهر تيل الفرامل تشحيم خفيف جداً ) بالشحم الجرافيتى وإن شاء الله مش هتسمع الصفارة تانى

الحمد لله أنا مجرب دة فى عربيتى وبأيدى
أرجو أن اكون قدمت إفادة لحضرتك وكل أعضاء المنتدى والى الاخ اللذى يمتلك ( كيا ريو )أى حاجة فى ( الكيا ريو2 ) إن شاء الله ممكن أفيدك

سبحان الله والحمد لله والله أكبر
قديم 16-12-2012, 01:36 AM
FAR!D FAR!D غير متواجد حالياً

FAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to beholdFAR!D is a splendid one to behold

ايه يا شباب وحده وحده ليها كذا سبب والاغلب مش تيل كمان
اولا ممكن وغالبا اكيد جلب المقصات الكبيره والصغيره
ثانيا جهاز الفرامل اللي بيمسك تيل الفرامل اللي بيفتح وبيقفل على التيل ليه مسمارين متغطيين بحتتين كوتش بيمسكوا الجهاز مع الظهر بتاعه (معلش انا ممكن مش عارف اوصف اسم الحته ديه بالظبط) بيكون مكان المسمار وسع عليه فبيلوق وهوا ده صوت اللقه (((ده حصل معايا و غلبني جدا وغيرت الجلب و بتاع و في الاخر عفشجي مغمور مبقتنعش بيه اصلا هوا اللي قالي عليها و فعلا لف عليهم شكرتون و حشر المسامير كويس الصوت ده اختفى)))
واخر حاجه ممكن التيل
و ابقى طمنا على اللي حتلاقيه عشان تفيد غيرك
قديم 16-12-2012, 07:08 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
على ما اعتقد ان ده عيب مقصات مش تيل فرامل لأن عند الفرمله بيكون التيل ماسك مش سايب لو التيل سايب بتسمع صوت شخلله وانت ماشي وتروح لما تحمل فرامل
اكشف علي المقصات وجلد العفشه عموما
والله المستعان
اتفق معك تماما مش من الفرامل و لا الفتيس هي لو فيه حاجة هتكون من العفشة.
قديم 16-12-2012, 12:47 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledrezk مشاهدة المشاركة

يا باشا انا ما قلتش ابدا نشحم التيل ودى نص المشاركة كلها
واناحاطط بين قوسين ( نشحم ظهر التيل )الناحية العكسية من التيل الجة التى لا تحتك مع الطنابير

ودى المشاركة بتاعتى كلها زى ما كتبتها
......................... ......................... ......................... ...................
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أنا كان عندى نفس المشكلة فى السيارة كيا ريو 2004 اتوماتيك
وبعد ما جربت كل ما قالة الاعضاء سابقا بحثت على الانترنيت ووجدت الحل بيعملوة فى السعودية وشفت فيديو كمان بيعملوة فى عربية bmw والحل هو :-
فية عندك مسمارين اسمهم مسامير الكاليبر واحد من تحت ودة الى بيتفك لما تيجى تغير تيل الفرامل والثانى فوق وهو بيتفك لما تيجى تفك جهاز الفرامل من على الطنابير
هتفك المسمارين دول وهنعمل الاتى :-
المسمار الى تحت الى بيتفك لما تغير تيل الفرامل وتنضف مكانة كويس جدا وتحت على السن بتاعة شحم جرافيتى الى بيتحمل الحرارة وتركبة تانى وتربط كويس
المسمار التانى الى فوق الى بيثبت جهاز الفرامل هو شكل الاولانى بالضبط هنفكة وننضف مكانة كويس جدا ( ونلف على المسمار دة شريط تيفلون من بتاع السباكين فوق سن الرباط وبعدين نشحم المسماركويس بالشحم الجرافيتى ونربط كويس ) ان شاء الله مش هتسمع الصوت دة تانى.
- فية كما حاجة لو بتسمع صفار عند الفرامل ( تشحم ظهر تيل الفرامل تشحيم خفيف جداً ) بالشحم الجرافيتى وإن شاء الله مش هتسمع الصفارة تانى

الحمد لله أنا مجرب دة فى عربيتى وبأيدى
أرجو أن اكون قدمت إفادة لحضرتك وكل أعضاء المنتدى والى الاخ اللذى يمتلك ( كيا ريو )أى حاجة فى ( الكيا ريو2 ) إن شاء الله ممكن أفيدك
السلام عليكم
اعتزر لك لأني فعلا لم الاحظ كلمة ظهر
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين