العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 05-09-2013, 01:19 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله عوييييييصه فى تكييف الافيو

سيدتي الفاضلة
الموضوع بسيط
هناك تسريب في الفريون - عندنا في مدينة نصر في الحي السابع - ناس كتير بتوع تكييف محترمة

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 06-09-2013, 01:33 PM
marawy marawy غير متواجد حالياً

marawy is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy safwt مشاهدة المشاركة

فى سينسور صغير هتلاقى تحت التابلوه من ناحية اليمين بيقيس درجة الحرارة لو عطل المروحة بتاعة التكييف تدور لكن التكييف ميشغلش التبريد

الكونترول اللى بيكون راكب تحت كاست العربية على طول و بيتحكم فى التكييف سخن و بارد يخرج التكهوية من انه وضعية سرعة دوران المروحة دية قطعة كاملة لما تطلعيها هتلاقيها حاجه كبيرة و فيها لوحة الكترونية ممكن يكون فيها حاجه باظت

المقبض ده اللى بيعلى السخن والساقع و ممكن مع الاستخدام يفوت

الصمام ده فى الانابيب من قدام اللى بيتعبى منه الفريون ممكن يكون تلف فبعد ما ملاء سرب تانى و اضعف دورة التبريد

لو كتبتى فى اليلو بيدج مركز صيانة تكييف سيارات هتلاقى مراكز كتيرة جدا

انا فى مدينة العبور فى واحد بتاع تكييف فى الحي الاول اتعرفت عليه و جربته فى عربيتى بعد ما دوختنى السبع دوخات ده غير انه هيكون جارى لأنى انا و مجموعة مهندسين ميكانيكا اصدقائى هنفتح مركز بريفورمنس لتعديل المواتير و الترانسميشن و الجو بتاع المونستر جراج ده لكن معندناش متخصص تكييف و اتفقنا نتعامل معاه

لو حبيتى يكشف على العربية بدون ما يصلح فيها حاجه و يقولك التكلفة كام بالظبط و يثبتلك ان القطعة دية بايظة او سليمة ممكن اروح معاكى لحد عنده انا بكون فاضى بعد 5 مساء و يوم الجمعة فاضى بعد الصلاة - الكوبرى الجديد خلى الطريق من مدينة نصر للعبور 10 دقائق انا مش هقدر اجيلك بالعربية اعرفك الطريق لأن العربية لسه بتتصلح العفشة بتاعتها بعد الحادث
رامى بجد شكرا لييك على المعلومات دى , انا برضه مش هاقدر اروح العبور , انت عارف الدنيا قلق , بس انا على الاقل عرفت منك شوية حاجات علشان اعرف اتابع مع اى حد , انا خالاص عرفت ورشة حد كويس فى مدينة نصر فى الحى السادس , شكرا ليك جداااا
قديم 07-09-2013, 06:25 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

العفو بالتوفيق