العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 17-02-2013, 05:03 PM
سامح عمارة سامح عمارة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معمارى

سامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the rough
افتراضي مشكلة فى السيارة 128 موديل 90 ....ارجو الافادة وشكرا

السلام عليكم
المشكلة باختصار الدركسيون تقيل السيارة انا لسه شاريها من حوالى شهر ومش عارف المشكلة فين وطبعا مش خايف اقع مع عفشجى معندوش ضمير وده طبع مقارنة بسيارة فيات 128 موديل 71 ويترى ممكن انا اقوم بالاصلاح ولا......لا
وشكرا مقدما
قديم 17-02-2013, 07:56 PM
سامح عمارة سامح عمارة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معمارى

سامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the roughسامح عمارة is a jewel in the rough
افتراضي رد: مشكلة فى السيارة 128 موديل 90 ....ارجو الافادة وشكرا

السلام عليكم
ايه اخوانى الاعذاء 32 مشاهدة ومفيش رد واحد حتى .....طب الا هيرد ليه شكولاته كبيرة وانا هوصلهالو الى البيت بس يجى يخدنى علشان انا بخاف امشى لوحدى.........ههههههه
قديم 17-02-2013, 09:49 PM
الصورة الرمزية hamed2020
hamed2020 hamed2020 غير متواجد حالياً
من انا؟: THE MAGICO

hamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud of

ممكن يكون في علبه الدريكسيون فيها حاجه
او ده الطبيعي !!
عموما لو انت من شبرا انا اعرف واحد بيعرف ربنا و شاطر جدا

قديم 17-02-2013, 10:52 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

تقل الدركسيون فى الـ 128 اول سبب فية
ظبط الزوايا
لان العجل اما بيكون فاتح لبرة الدركسيون بيكون تقيل فعلا
تانى سبب ضغط الاطارات
ممكن كمان لو سكاترا الدركسيون متركب لها طقم اصلاح جديد او من فترة قريبة لازم تاخد وقت عشان تطبع والدركسيون يخف معاك
او
ممكن يكون رجلاش الزنق بتاع سكاترا الدركسيون مربوط زيادة عن اللزوم
او
الطارة نفسها هى اللى تقيلة بمعنى الطارة والعامود بتعها والبلى اللى راكب ممكن جدا يكون قافش فبيخلى لف الدركسيون بصعوبة
لو عاوز اسباب تانى شغال معاك اطلب انت بس

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 18-02-2013, 03:43 AM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

فى سبب كمان بعد إذن مستر أسترا أن الطارة اللى ركبة فى العربية تكون سبور وصغيرة جدا والكوتش اللى راكب يكون عريض فيسبب تقل للدركسيون وأحتمل تكون محتاجة غسيل وتشحيم.
أخوك محمد