العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 23-05-2011, 04:07 AM
mosomodo mosomodo غير متواجد حالياً

mosomodo will become famous soon enoughmosomodo will become famous soon enough
افتراضي رد: حملة ارمي اللوجان في الزبالة!!!!!!!!!

اولا: كل الشكر للاعضاء الذهبية و الفضية و الماسية اللى كان عندهم الحرص على المشاركة بالذات فى هذا الموضوع و هذه الفترة اللى كل الناس من اصحاب اللوجان الحققيين بيشتكوا غلوا اسعار قطع الغيار.

ثانيا: كلنا بنقول عليها سيارة ممتازة ممتازة و كل اللى بندور عليه تحسين اسعار قطع الغيار والمصنعية حيث ان المصنعية غالية جدا و ده ملوش دعوة بالدولار.

ثالثا: من حق كل واحد يفكر فى بكرة و لو هستنى لما العربية تنتشر والكلام اللى بيتقال ده (وللعلم العربية منتشرة جدا جدا) يبقى احتمال برده ان يكون مصير قطع غيارها مثل البيجو اللى مازالت غالية جدا و مش منتشرة.

أخيرا: الله يوفق كل واحد فى عمله و من حقه طبعا يدافع عن اكل عيشه بس لا تنسى ان تضع ضميرك صوب عينيك و تذكر دائما ان هناك يوم فيه حساب و الله الموفق.
قديم 23-05-2011, 04:54 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abou_mariam مشاهدة المشاركة

اللوجان هى السيارة الشعبية لرينو ( متوسطى الدخل ) زى حلاتى تخيل لما تسمع عن طاسة ب 100 ج أو كلبس ب 400 جنية او نيكل أمامى 660 ج ( أنا اشتريتة ) هيجيلك صدمة أكيد و خصوصا لما أكون معجب بالسيارة بس قطع الغيار مش هتخلينى أقدر أكمل معاها هى دلوقتى جديدة لكن كمان سنتين او ثلاثة هتظهر المشكله مش هنقدر على مصاريف العربية و نلجا الى البيع و الرينو ملوش سوق فى مصر يعنى خسارة للسيارة و خسارة فى الفلوس ربنا يستر و أطلع غلطان

مبدئيا يا باشا .. احمد الله يسترح قلبك ....

مشكلتك يا كبير مش فى العربية .. مشكلتك فى التوكيل ....

ودى حاجة هتتصلح مع الوقت باذن الله ...

وبكره نلاقى قطع غيار اللوجان موجوده فى كل حته .. وشوية وهنلاقى قطع استيراد كمان .. كله بالصبر وباذن الله هفكركوا ...

ثانيا .. الرينو معلوم انه ملوش سوق فى مصر فعلا .. بس تقدر حضرتك تقولى ليه ..

بسبب تعقيدها واعتمادها على الالكترونيات .. بالاضافة الى غلو قطع غيارها نتيجة عدم انتشار العربية .. وعدم انتشار الفرنساوى سببه ضعف التوكيلات بتاعتها فأسعارها غالية ومفيش عربيات اقتصادية منها .. معظمها عربيات عالية ...

لكن لما نيجى نبص للوجان هنلاقيها عربية بسيطة جدا وشغلها سهل ومفيهاش تعقيد .. يمكن كمان تصميمها ابسط من الكورى ...

مشكلتها الوحيدة فى غلو قطع غيارها ودى حقيقة .. ولكن انا على يقين باذن الله انها هترخص قدام ...

شوف حضرتك هنا على المنتدى .. كل شوية بنلاقى عضو عمل موضوع وبيقول انه استلم او هيستلم او حتى بيفكر فى اللوجان .. معنى كده ان شعبيتها فى ازدياد مستمر ...

وفى حاجة تانية برضو ... دايما احنا بنقارن اللوجان بالفيرنا فى كل حاجة وخصوصا فى نقطة قطع الغيار دى .. وده ظلم كبير ليها ...

بس ارجع واقول كله بتمنه .. يعنى قصاد كل جنية بيفرق سعر قطعة غيار اللوجان عن الفيرنا .. انت بتاخد عربية تتفوق على الفيرنا تقريبا فى كل حاجة .. ما عدا السرعة ..
يعنى عربية : اوسع - اثبت - أأمن - تقفيل وخامات انضف - كماليات اعلى ... وبسعر اقل من الفيرنا ...

وبما ان مفيش شئ فى الدنيا كامل .. لان الكمال لله وحده .. يبقى لازم هنلاقى نقص فى كل حاجة فى الدنيا .. ونقص اللوجان هو غلو قطع غيارها .. واللى زى ما قلنا مع الايام هتبدأ تنتشر وترخص وانا على يقين من ده باذن الله ...

فتفائل بالله خيرا يا ابو مريم واستمتع بعربيتك اللى انت دافع فيها دم قلبك بالتأكيد ..

تحياتى .......

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 23-05-2011, 10:09 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

السلام عليكم جميعا

انا محبتش ارد علي الموضوع الا بعد فترة عشان اسمع ردودكم الاول وبجد مكنتش متوقع ردود بالايجابية دي وبجد بعد ردودكم مافيش كلام يتقال - انا في الاول وفي الاخر لما كتبت الموضوع دا كان طبعا لانصاف عربية انا شايف انها ممتازه لكن للاسف الناس مش مدياها حقها لاسباب متعيبش العربية ذاتها وممكن مع الوقت باذن الله ليها حل + لاني حسيت كل لما بشكر في العربية علي المنتدي بحس ان في ناس بترد بس عشان تشكك في مصدقيتك والله يا جماعة لو العربية وحشة كنت حتلاقوني اول واحد بشتم فيها هو الرينو دا كان والدي يعني عشان اخش علي المنتدي اشتغل الناس - التوكيل فعلا كويس في المعاملة ممكن تكون دي سمة عندنا في اسكندرية بس والله اعلم انا والله معرفش جوة التوكيل حد الا واحد اسمة م/طارق ودا لانة زميل واحد صاحبي جدا لكن مابتعمليش حاجة مخصوص عشان كده

واللي انا عارفة ان قطع الغيار موجوده هناك ومتوفرة ومفيهاش نقص الا من بعض الرفايع اللي هيا (كلبس - فبرة) لكن هما بيحاولوا يفقوا ما بينها وما بين انواع تانية لكن في الاخر كلة رينو

واخيرا احب اشكر كل من رد علي الموضوع وبخص رينو 18 اللي وحشني جدا وحسام البورسعيدي و walidelwahsh سؤالك منطقي وفي محلة ارجو اني اكون رديت علية بشكل مرضي واخيرا hyundai2005 وطبعا الصيني فية حاجات ممتازة لكن مش عارف لية الشعب المصري بيقبل علي الحاجات اللي مش قد كده وبيسيب فية الحاجات الممتازة فية بعض الماركات الصيني فوق الروعة لكن للاسف مش واخد الانتشار الكافي في مصر - الموضوع دا محتاج دراسة بجد

اما بالنسبة لابو مريم احب اقولك اطمئن باذن الله كلة حيبقي تمام ومامحبة الا بعد محبة ودا يمكن يكون اختبار من عند ربنا باذن الله بالصبر حيعدي المهم طمنا عملت اية في العربية الايام اللي فاتت

وصباح الفل عليكوا كلكوا:12EA6C ~133:

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 23-05-2011, 10:41 AM
الصورة الرمزية acounter01
acounter01 acounter01 غير متواجد حالياً
من انا؟: الباشا
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: التليفونات المحمولة

acounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond repute

العربية اللوجان دي لو انتشرت زي اللانوس أو الفيرنا حتبقي قطع غيارها في الارض

سبحان الله وبحمده

سبحان الله العظيم
قديم 23-05-2011, 10:55 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة acounter01 مشاهدة المشاركة

العربية اللوجان دي لو انتشرت زي اللانوس أو الفيرنا حتبقي قطع غيارها في الارض

متفق معاك تماما + مدة وجود العربية في مصر دا برضة عامل مهم في انتشار قطع الغيار

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima