العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ممكن تشتري عربية صيني
موافق بشده 37 27.41%
غير موافق بشده 34 25.19%
هفكر و اختار بس الارجح اه 38 28.15%
هفكر و اختار بس الارجح لا 26 19.26%
المصوتون: 135. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 07-05-2011, 09:46 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل ممكن تركب عربية صيني

طبعا عربيات يمكن الاعتماد عليها العربيه معايا وداخله علي سنه ويوما بعمل بيها من 70 ل 90 كيلو والحمد لله اللهم لا حسد ماشتكتش منها ولو في مسمار وكذلك اخويا ابو الاسعاد
وبالنسبه للاستاذ المحترم اشرف ياريت تمسك لسانك شويه وتراعي مشاعر الزملاء منعا للمشاكل والمشادات وخصوصا دي مش اول مره وتقبل مني كل تقدير واحترام ولكل وجه نظر انا كان عندي بالتدريج
فيات 125
لانسر 90
ريجاتا 86
فيات 132
بيجو 504
الغاليه هيونداي اكسيل
واخيرا الغاليه انجلون
وافضلهم الانجلون دون منازع وبامانه شديده برجاء عدم الحكم علي شئ قبل التجربه
قديم 07-05-2011, 09:50 PM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

انا مع الصينى
مقتنع بية
على فكرة الكورى كان كدة فى البداية والناس كانت بتخاف تركبة
وبرضو اليابانى فى السبعينات كان الناس بتفضل الفايات والبيجو والامريكانى وتخاف من اليابانى
الصينى ها ياخد وقتو وها ينتشر بس لو فى رقابة على الوكلاء
بص يا عم سعيد موضوع الفيل
ان العربية الانسر الى بى 105 الف وفيها نص ابشن الاسبيرنزا ام 64 الف لان التوكيل حرامى العربية تمنها كام فى الخليج بس احنا بيندحك علينا ونقول يابانى لان سعرها الطبيعى 60000
عرفت الفيل فين فى عقلنا
يعنى مثلا انا بدور على عربية دلوقتى بلاقى الاسعار مبالغ فيها جدا ولو حد حط سعر العربية صح تخاف منو تقول معيوبة وهية سليمة
هوة كدة الفرق بين الصينى واليابانى عربية غالية على الفاضى لمجرد السمعة
وتقبل مرورى ياسعيد يا خويا وادعيلى بعربية حلوة علشان اشوفك فى مقابلة الفيوم

قديم 07-05-2011, 10:14 PM
Islam_Shady Islam_Shady غير متواجد حالياً

Islam_Shady has a spectacular aura aboutIslam_Shady has a spectacular aura about

انا شخصيا كنت عايز اجيب التيجو بس لما روحت سوق السيارات لاقيت كل الاسبيرانزا اللى معروضه سعرها نازل جدا و حالتها متهانه اوى بالرغم ان عمرها سنه واحده
و بصراحه كانت اكترهم بهدله الاسبيرانزا ال 620
على العكس اليابانى الموديلات الاقدم كانت واقفه وحششششششششششش
هنا قررت الغى فكره كل ما هو صينى او حتى كورى من دماغى و جيبت النيسان صنى اللى معايا حاليا

و برضه احب اعلق ان موش معنى ان الصينى رخيص انه وحش و الكورى اغلى انه كويس
الالنترا فى الخليج سعرها اقل من الصنى بفارق موش قليل بالرغم من انها فيها وسائد هوائية و كماليات اعلى
بينما فى مصر الوضع معكوس لسبب واحد اسمه جشع التوكيلات
و بالتالى السعر فى مصر فقط موش مقياس
قديم 07-05-2011, 10:17 PM
powerofdream powerofdream غير متواجد حالياً

powerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek elbadry مشاهدة المشاركة

انا مع الصينى
مقتنع بية
على فكرة الكورى كان كدة فى البداية والناس كانت بتخاف تركبة
وبرضو اليابانى فى السبعينات كان الناس بتفضل الفايات والبيجو والامريكانى وتخاف من اليابانى
الصينى ها ياخد وقتو وها ينتشر بس لو فى رقابة على الوكلاء
بص يا عم سعيد موضوع الفيل
ان العربية الانسر الى بى 105 الف وفيها نص ابشن الاسبيرنزا ام 64 الف لان التوكيل حرامى العربية تمنها كام فى الخليج بس احنا بيندحك علينا ونقول يابانى لان سعرها الطبيعى 60000
عرفت الفيل فين فى عقلنا
يعنى مثلا انا بدور على عربية دلوقتى بلاقى الاسعار مبالغ فيها جدا ولو حد حط سعر العربية صح تخاف منو تقول معيوبة وهية سليمة
هوة كدة الفرق بين الصينى واليابانى عربية غالية على الفاضى لمجرد السمعة
وتقبل مرورى ياسعيد يا خويا وادعيلى بعربية حلوة علشان اشوفك فى مقابلة الفيوم
احيك بشدة علي رايك الاكثر من ممتاز ودا اللي عاوز اوصله

جهاز كسر زيرو بالعلبة والضمان وكامل المشتملات وامكانيات عالية

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...599#post583599
قديم 08-05-2011, 12:25 AM
الصورة الرمزية عصام الجارحي
عصام الجارحي عصام الجارحي غير متواجد حالياً

عصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant future

سم الله الرحمن الرحيم
اخوكم عصام الجارحي اخصائي اجتماعي
ويا ريت تسمحولي ان اشاركم الراي وان كنت اريد تناول الموضوع من زاويةاخري ولكني لن اخرج بعيدا عن الموضوع
للاسف اننا عندما نريد ان نقيم موضوع اونشارك في موضوع كهذا الموضوع الذي نحن بصدده نبني جميع اراءنا او معظمها علي ما يسمي بالخبرات السابقة وان كنت لا اقصد بالخبرة هنا فن اجادة شخص معين لعمل ما ولكن الخبرة التي اقصدها هي تكوين راي او فكرة تشكل اتجاة عام ناحية شئ ما قد يكون هذا الشئ شحص او بلد او او او..الي اخره من الاشياء التي يمكن ان نبني اتجاهها اتجاه يبني لنا خبرة تكون هي اساس ارائنا حول اي اثارة لهذا الشئ في اي مكان وعلي الرغم من امكانية تغير مضمون الشئ الذي كون الخبرة الا انه من الصعب او ليس من السهوله تغييرهذه الخبرة وبالتالي تنصب معظم الاراء وتظهر معاكسة تماما لمضمون نفس الشئ العكسي وعلشان متسرحوش مني اوضح اكتر كلمة صيني وكلمة ياباني (واكتفي )كلا منهم وبناء علي مضمون كلاهم سواء سلبي او ايجابي كون لدينا خبرات شكلت اتجاه ناحيتهم فكلمة يا باني هي كلمة عندما تسمعها يتابدر الي الذهن سريعا خبراتنا التي تشكلت مسبقا عن ان هذا الشئ الذي يحمل لقب ياباني انه متين وجيد وبالتالي الراي سوف ينصب في هذا الاتجاه اي ان هذا الشئ غاية في المتانة والقوة والروعة وفي الحقيقية هذا الراي نتج عن خبرة سابقة مؤدها مضمون ارتبط هو ايضا بالقوة والمتانة والروعة دون ان يكون الراي ناتج عن الاستخدام الفعلي لهذا الشي او تجربته ومعرفة هل فعلا متين او قوي ام العكس اي ان الفكرة تكون مسبقا حتي ان صاحب الراي يقول راية دون التجريب الفعلي ولكن بناء علي خبرة والامر كذلك بالنسبة للصيني فكلمة صيني مرتبط معها ضعف ورداءه وقله اتقان وهذا ايضا بناء علي خبرة سابقة كونت اتجاه ان كل ما هو صيني هو ردئ فسماع كلمة صيني ممكن ان يثار حولها مجموعة ردود مبنية علي الخبرة السابقة عن اي شئ يحمل كللمة صيني دون التجريب الفعلي لهذا الشي
ولكن ماذا اذا تغير المضمون هل ترون انه من السهولة تغيير الاتجاة والاجابة هي انه ليس مستحيل ولكنة صعب ومحتاج وقت وتجريب وبنا اتجاه جديد وعلشان اثبتلكم كلامي نجيب سيارتين صيني اسبرانزا مثلا ونغير معالم عربية ونجعلها وكانها يابانية ونقول انها ياباني وناخد اراء الناس فيهم ومع ان الاثنين واحد الا ان اللي واخده الصبغة اليابانية هتكون افضل ولو وضعنا لها مية الف جنية والتانية ستين الف بس هتتفوق ايضا لانها يابانية ودة وفي النهاية الراي بني علي خبرة سابقة حول ما هو صيني وما هو ياباني وليس بناء علي جودة او رداءة السيارة التي هي محل النقاش
عايز اقول اننا لازم نغير من اتجاهتنا واننا لا نبني راي بناء علي خبر سابقة ولكن نبنية بعد التجريب والاختبار لان في الوقت الحالي سرعان ما يتغير المضمون فليس كل ما هو ياباني جيد وعلي العكس ليس كل ما هو صيني سئ
وللعلم انا بتجول بين المنتديات الان لانني بصدد شراء سيارة تقسيط وتكون سعرها مناسب بالنسبة لي يعني وبقيت ميال شوية ناحية اسبرانزا a113 في حدود امكانات موظف غلبان مثلي
وشكرا لسعة صدركم لي بالمشاركة