العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Regata

قديم 14-09-2011, 06:54 AM
ahmed samir mosa ahmed samir mosa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس بترول

ahmed samir mosa has a spectacular aura aboutahmed samir mosa has a spectacular aura about
افتراضي رد: ايه هي مميزات و عيوب الريجاتا بالتفصيل ان امكن ؟

تسلم علي هذه المعلومات القيمة بصراحه معلومات مفيدة جزاك الله خير انا معايا ريجاتا عادة1300ccبفكر اغير الموتور واجيبو 1500ccاة رايك اصل انا حاسس ان 1300انو بيسخن شوية عن 1500اة رايك نرجو الافادة
قديم 27-01-2012, 10:43 PM
حمدى عطية حمدى عطية غير متواجد حالياً

حمدى عطية is on a distinguished road

أنا كان عندى ريجاتا 82 من عيوبها انها بتسخن أوى فى الطوالى أى المسافات الطويلة مع السرعة - وأهم حاجة عند شرائها ان توجد المصفحة أسفل الموتور لإنها ليست موجودة حتى فى الإستعمال ولو لاقيتها ختبقى غالية - كذلك توجد مدادة فى صدر العربية مربوطة بين المساعدين اليمين والشمال ودى ضرورية جدا ولو دول مش موجودين يبقى السعر بينزل كتير . مع التوفيق
قديم 24-09-2012, 03:23 AM
beshoy car beshoy car غير متواجد حالياً

beshoy car is on a distinguished road
للاهمية رد: ايه هي مميزات و عيوب الريجاتا بالتفصيل ان امكن ؟

بعد اذنكوا عندى استفسار ارجو الرد علية كنت عاوز اعرف الريجاتا سيارة واسعة من الخلف يعنى اللى قاعد ورا يبقى مستريح ولا مزنوق وكذلك الشنطة واسعة ولا ضيقة ارجو الافادة بعد اذن حضراتكوا وفى الجرى تجيب كام لو حبيت اجرى وتبقى مرتاحة

التعديل الأخير تم بواسطة beshoy car ; 24-09-2012 الساعة 03:30 AM
قديم 02-10-2012, 03:59 PM
Ehab Adeeb Ehab Adeeb غير متواجد حالياً

Ehab Adeeb is on a distinguished road

اسمحلي ارد على حضرتك لان اللي معايا دي تالت عربية ريجاتا

اولا الريجاتا العربية الوحيدة اللي لازم تشتريها نمرة 1 غير كده مش هتخلص من المشاكل
لو الريجاتا فابريقة عيبها الوحيد انها عايزة تجري
اديها طريق وسيبها
اما اجابه اشئلت
1- ايه هي الحاجات اللي المفروض اهتم بيها و انا بشتريها ؟
تفحص الحوض كويس جداً لان الحوض بيبقى في زي جيوب ضيقة في ضهر التابلوه ودي بيبقى فيها بارومة
2- هل ليها قطع غيار ايطالي او الماني ؟

ليها قطع غيار طبعا بس النصيحة خليك في الاستيراد ما تجبش جديد لان كله عيوب تصنيع
3- اظبها ازاي من حيث الاداء ؟

زي اي عربية ميكانيكي كويس وكهربائي وعفشجي ولو هي نمرة واحد يبقى هتريحك
4- هل ليها اي حل في موضوع عدم وجود باور كامل ؟

لو قارنت الدريكسيون بال 128 او ال 127 هتلاقيه اخف بكتير جدا أنا بعتبرها هاف باور
5- هل ممكن احطلها بنزين 80 و انا مطمن ؟

ميزة الريجاتا انها بتشتغل مع اي بنزين بنفس الكفاءة
6- ايه افضل زيت للمحرك بتاعها ؟

لو الماتور مضبوط حتلها انشالله زيت التعاون بس انا بستعمل شيل المتعدد او موبيل

يا رب أكون فيدتك
بس مهما كانت خبرتك ياريت وانت بتشتري يكون معاك ميكانيكي وسمكري
قديم 02-10-2012, 07:41 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

أحب أضيف لحضرتك كمان حاجة بخصوص سؤالك عن الشنطة ووسع الكنبة الخلفية الشنطة وسعة جدا جدا الكنبة الخلفية تعتبر معقولة ولو حضرتك قصير القامة وهتحتاج تتطلع الكرسى قدام هتبقى المساحة الخلفية ممتازة بس هى عامة كويسة ومريحة بالنسبة للتسارع والجرئ فوق الممتازة بس يشترط الحالة الممتازة والجيدة الصاج مش بالقوة بتاعت زمان بس بالنسبة للعربيات بتاعت اليومين دول يعتبر جيد جدا ويوجد بها أو حتى لو مش موجود تركبه وهو بار حديد يربط باطحتين المساعدين من فوق وكمان مصفحة من الألمنيوم بتاعت الفبريكة تركبه هى هتقل العربية معاك شويتين بس هتحميلك أسفل الموتور وهتمسك العربية من تحت علشان العجل ميفتحش لا على جو ولا برة وكمان خلى بالك فهى مشهورة زيها زى الـ 128 والريتمو بأنها بتفتح من عند العلب وتعمل شروخات بالحوض لذلك وجب تركيب البار بين الباطحتين بتوع المساعدين وكذلك المصفحة اللى بتركب من تحت بس برده هيحدث شروخات بس على المدى البعيد وحسب إستخدمك للسيارة وموفق بآذن الله فى سيارة ريجاتا تكون سليمة وربنا يارب يفرحك بيها ويديك خيرها ويبعد عنك شرها .
والسلام عليكم

أخوك محمد

الكلمات الدليلية
فيات ريجاتا