العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 04-06-2015, 05:48 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تحذير ( من زيوت زادو Xado ) لوجه الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

مهو كان لازم تيجى معايا ع الدوغرى وتعرفنى بنفسك مبحبش نظام الكلام ده احنا بنقابل كل يوم ناس كتير
مش منتظر حاجة من حد وجربت اضافة الزيت ولا عملت اى حاجة ف الكرونة لكن مجربتش

ولما تيجى تعمل بوست انك جربت الزيت فعربية امجراند وبعدين أعرف بعدها انها اسبرانزا عاوزنى أصدقك
ودخلت ع البروفيل لقيت اسم محمود باشا ومفيش اى معلومات عنك فكان لازم أعملك بلوك

يعم انت احسن منى ياعم وانا مبفهمش فحاجة لكن انا مليش أدنى مسئولية عن الزيت ده وحياتى كلها تجارب مبنقلش خبر او معلومة الا لو مجربها عشان محدش يدعى عليا

الزيوت دى محل لغط وجدال ملوش 30 لازمة بين الناس واحسن زيت هو التعاون لأنه هو الأساس وكل الشركات بتاخده خام فبراميل وتحط عليه التكت بتاعها وتبيعه وتكسب فيه

انا مش عاوز منك حاجة وعاوزك تفهم بس انك لما تكتب حاجة على جروب لازم تكون موضح الكلام ودوغرى ونتا مكتبتش نوع العربية ولا شرحت الموضوع بالظبط

وكلنا بنتعلم محدش مخلوق متعلم

وبالنسبة لجروب احنا عاملينه للملاك فقط عشان نحل مشاكلنا مع العربية ومش عاوزين سلبيات لأن كل واحد عارف عربيته وكل واحد ورزقة والعربيات أرزاق وبالمناسبة انا مدير لكزا صفحة وكزا جروب برضو ونتا شكلك فاضى للردود اللى تحرق الدم والكلام اللى ولا بيودى ولا بيجيب ،،،،،،، أنزل بقى على أرض الواقع وانا أعرفك أنا مين

والحمدلله عمرى ما نصحت حد بأم الزيت ده وكل اللى أعرفه عن هيثم انه فمحافظة تانية وبيبعت بشركة شحن وعنده موزعين

بالنسبة للموزعين أعرف سيد عصام و الشاويش تاجر الزيوت الاتنين أعرفهم معرفه شخصية وبيقولوا عمرهم ماحصل زى اللى حصل معاك

الله يصلح حالنا وحالك
لمؤاخزة يا أبو نورا كان لازم أرود عليه عشان مستفز (فى الكلام) وكل فترة كدا نقابل ناس يشتموا ف العربية بدون سبب وتخيل لما يجى يقولك انا غيرت الزيت واللمبة نورت ف جروب الامجراند افهم انا ايه
وأبعتله ع الرسايل ميرودش

تصدق انا مش عارف انا رديت عليك ليه
هدى نفسك ياباشمهندس يمكن يكون ضحية لزيت مضروب اوسوء تخزين وفى هذه الحالات الواحد بيشعر بغبن وقع عليه باالذات لوكان فى عربية ودفع بسببه وفى الحالة دى يبقى عنده حق فى إنفعاله وخوفه على العربية ,والله حضرتك اناكنت مفكر ان الزيت ده له توكيل بشكل رسمى فى مصر يعنى زى شل وموبيل وباقى الشركات البيكون لها مصدر واساس فى البلد دى وكمان انا واحد من اللذين جربوا هذا المنتج ولم اجد منه اى مشاكل حتى الأن والحمدلله ودى شهادة حق يجب ان تقال وحضرتك انفعلت عليه وده كان من حقك لما اعتقدت من كل الملابسات التى عرضت عليك من خلال ماقلته حضرتك وكان لازم تشك فى شخصيته ,,ولكن ارجوا ان تعذره كما ارجوا منه ان يتفهم رد فعلك ,,الموقف كله على بعضه ادى الى لبس وتعقيد شديدين ارجوا من الله ان ينتهى الأمر فى صالح الجميع دونما ان يحدث اى خلاف اومشاكل حتى ولو كان هناك إختلاف فى وجهات النظر وهذا ماأرجوه من الأستاذ محمود اولاً وأخيراً فنحن جميعاً فى حيرة من امرنا الى ان يقضى الله امراً كان مفعولاً ,,وأخيراً وليس بين الأخوة أخر بأذن الله بحمل الأستاذ محمود مسؤليته فى ضياع حقه وكنت اوضحت له ذلك ,,وبناء عليه ارجوه ان ينهى هذا الغط المستمر طالما لم يثبت ذلك بشكل يضمن له حقه اويرجعه عن إتقاده بأن الزيت كان سبب وجود اى مشاكل تعرضت له سيارته .وأخر القول ارجوا ان تكون ياباشمهندس فى احسن حال وكل سنة وحضرتك وكل منتدى مصر موتورز طيبين ويبلغنا جميعاً شهر رمضان المبارك ..تحياتى لك ولمصر موتورز والأخ ابونورا بصفته مالك مصرموتورز وكونه صديق عزيز باالمنتدى ...

قديم 04-06-2015, 07:09 PM
doda2007 doda2007 غير متواجد حالياً

doda2007 is a jewel in the roughdoda2007 is a jewel in the roughdoda2007 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

مهو كان لازم تيجى معايا ع الدوغرى وتعرفنى بنفسك مبحبش نظام الكلام ده احنا بنقابل كل يوم ناس كتير
مش منتظر حاجة من حد وجربت اضافة الزيت ولا عملت اى حاجة ف الكرونة لكن مجربتش

ولما تيجى تعمل بوست انك جربت الزيت فعربية امجراند وبعدين أعرف بعدها انها اسبرانزا عاوزنى أصدقك
ودخلت ع البروفيل لقيت اسم محمود باشا ومفيش اى معلومات عنك فكان لازم أعملك بلوك

يعم انت احسن منى ياعم وانا مبفهمش فحاجة لكن انا مليش أدنى مسئولية عن الزيت ده وحياتى كلها تجارب مبنقلش خبر او معلومة الا لو مجربها عشان محدش يدعى عليا

الزيوت دى محل لغط وجدال ملوش 30 لازمة بين الناس واحسن زيت هو التعاون لأنه هو الأساس وكل الشركات بتاخده خام فبراميل وتحط عليه التكت بتاعها وتبيعه وتكسب فيه

انا مش عاوز منك حاجة وعاوزك تفهم بس انك لما تكتب حاجة على جروب لازم تكون موضح الكلام ودوغرى ونتا مكتبتش نوع العربية ولا شرحت الموضوع بالظبط

وكلنا بنتعلم محدش مخلوق متعلم

وبالنسبة لجروب احنا عاملينه للملاك فقط عشان نحل مشاكلنا مع العربية ومش عاوزين سلبيات لأن كل واحد عارف عربيته وكل واحد ورزقة والعربيات أرزاق وبالمناسبة انا مدير لكزا صفحة وكزا جروب برضو ونتا شكلك فاضى للردود اللى تحرق الدم والكلام اللى ولا بيودى ولا بيجيب ،،،،،،، أنزل بقى على أرض الواقع وانا أعرفك أنا مين

والحمدلله عمرى ما نصحت حد بأم الزيت ده وكل اللى أعرفه عن هيثم انه فمحافظة تانية وبيبعت بشركة شحن وعنده موزعين

بالنسبة للموزعين أعرف سيد عصام و الشاويش تاجر الزيوت الاتنين أعرفهم معرفه شخصية وبيقولوا عمرهم ماحصل زى اللى حصل معاك

الله يصلح حالنا وحالك
لمؤاخزة يا أبو نورا كان لازم أرود عليه عشان مستفز (فى الكلام) وكل فترة كدا نقابل ناس يشتموا ف العربية بدون سبب وتخيل لما يجى يقولك انا غيرت الزيت واللمبة نورت ف جروب الامجراند افهم انا ايه
وأبعتله ع الرسايل ميرودش

تصدق انا مش عارف انا رديت عليك ليه
على راسى يا استاذ هشام بس حضرتك مش بعتلى ومش رديت انا اللى كلمتك وقولتلك سلام عليكم رحت عملتلى بلوك ، انا مش معايا امجراند ولا عمري قولت كده وهو اى حد ينزل حاجه فى الجروب عندكم حتى لو تحذير يبقي عن الامجراند ؟؟! انا معجب بالامجراند وكنت دايما بدخل اتابع مشاكلكم وحلولها وسعيد بقوة جروبكم عشان حتى على الاقل لو فكرت اجيب العربيه الاقى اللى يساعدني ، والعربيه شوفتها اول ما نزلت وانبهرت بيها فوق ما تتصور بس لسه انا مستني تستقر احوالها ومش عيب انى اكون فى جروبكم ومش اذيت حد ولا شتمت حتى العربيه وتطلعونى منه ، وانا مش قصدى استفزازك ولا حاجه بس حضرتك بردو رديت عليا رد مش حلو وعربيه مرزعه وكلام غريب .. وانا بحترمك فى كل الاحوال

التعديل الأخير تم بواسطة doda2007 ; 04-06-2015 الساعة 07:23 PM
قديم 04-06-2015, 07:48 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doda2007 مشاهدة المشاركة

على راسى يا استاذ هشام بس حضرتك مش بعتلى ومش رديت انا اللى كلمتك وقولتلك سلام عليكم رحت عملتلى بلوك ، انا مش معايا امجراند ولا عمري قولت كده وهو اى حد ينزل حاجه فى الجروب عندكم حتى لو تحذير يبقي عن الامجراند ؟؟! انا معجب بالامجراند وكنت دايما بدخل اتابع مشاكلكم وحلولها وسعيد بقوة جروبكم عشان حتى على الاقل لو فكرت اجيب العربيه الاقى اللى يساعدني ، والعربيه شوفتها اول ما نزلت وانبهرت بيها فوق ما تتصور بس لسه انا مستني تستقر احوالها ومش عيب انى اكون فى جروبكم ومش اذيت حد ولا شتمت حتى العربيه وتطلعونى منه ، وانا مش قصدى استفزازك ولا حاجه بس حضرتك بردو رديت عليا رد مش حلو وعربيه مرزعه وكلام غريب .. وانا بحترمك فى كل الاحوال
: THUMBS~220::T HUMBS~220:

قديم 04-06-2015, 08:29 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

انا دخلت انهارده قلبت الاميلات بتاعتى كلها على رد من الشركة الام لحد دلوقتى مجاليش رد
كلمت بعض اطراف المشكلة منهم الاستاذ سيد عصام والاستاذ محمود صاحب المشكلة
وزى ما ذكرت وانا عند وعدى هحكى تجاربى مع الزيت فى اقرب فرصة ان شاء الله
بس حبيت اسجل واأكد المتابعة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 05-06-2015, 12:41 AM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

الله ينور يا رجالة
كده, بعد الصلاة على حبيبنا النبى - اللهم صلى و سلم و بارك على سيدنا محمد, هنتفق على شوية حاجات:
1- مفيش بيننا كل غير ود و إحترام و حب, و محدش فى نفسه حاجة من حد هنا لإن محدش ليه مصلحة فى أى حاجة, و الهدف كما وضح كبيرنا الأستاذ وائل: المصلحة العامة و نفع الغير و كلمة تكتبها لوجه الله و تسيبها و غيرك يستفيد بيها سنين و سنين, و أكيد كلنا ملتزمين بالكلام ده.
2- كده قعدتنا فى الموضوع ده علشان نطمئن على مستقبل الزيت ده من رد الشركة على أيميل الأستاذ وائل, لو ردو يعنى, مش أكتر.
3- و ده الكلام اللى بأقولة من الأول و هأكده... واحد صاحبى فاتح محل زيوت و كان عامل عقود مع موبيل و شل و .... عقد بتوريد كمية معينة و يأخد عليها بونص و من بنود العقد لو لاقدر الله أى عربية حصل فيها مشكلة بسبب الزيت بتاعها, لجنة فحص بتنزل تأخد عينة من الزيت داخل المكنه و تفحصها و لو هيا السبب بيتم صرف تعويض لشراء مكنة جديدة للعربية أياً كان نوعها.
صاحبى ده قالى كل الزيوت اللى فى مصر بتتضرب, و الصح تجيبه من بنزينة معتمدة تابعة لإشراف وزارة البترول البترول و تجيب مكانها من موقع الوزارة, عاوز شل هات من بنزينة شل, متروحش تجيبة من المحل اللى جنب بيتك, موبيل , امارات, كالتكس وطنية ... أياً كان النوع تجيبه من مصدره.
للعلم شل أتباعت و معظم اللى فى السوق شل مضروب. و مش هأكرر رأيى فى ولف و ولفر و امسويل ... الحاجات اللى بتتباع على النت دى.
4- و دى أهم نقطة ... المشاريب كلها على حساب صاحب المحل
:28 6:

التعديل الأخير تم بواسطة zing0 ; 05-06-2015 الساعة 12:54 AM

الكلمات الدليلية
تحذير, زادو, زيت, زيت محرك, زيت زادو, xado