العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 08-01-2013, 03:49 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
نقاش فكره حلوه جدااا تخليك متدفعش ولا جنية لصيانات سيارتك نهائيا وتستخدمها استخدام مجانى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى يوم كنت ماشى انا وصديق ليا وبنتكلم على العربيات وكدا فكنا بنتكلم على عربيات فى حدود ال 100 الف فقلتله بس بعد كدا هتيجى تصرف على الصيانه وكدا ما ده يعتبر عبىء مادى شوية

فبعدين قلتله طيب ايه رائيك

انت مثالا بدل ما تشترى سيارة ب 100 الف
اشترى واحده ب 70 الف و حط ال 30 الف دوول فى البنك

وبالفوائد اللى هتطلع كل ما سيارتك تحتاج صيانات اسحب من الفوائد وصلح بيها حتى لو الفوائد مش هتغطى كل الصيانات فيعتبر على الاقل انت بتدفع اقل من ما كنت هتدفع كل الصيانات وبكده هيعتبر انك بتستخدم سياراتك بدون فلوس نهائيا بتحط بس بنزين وخلاص فبصراحه عجبته الفكره جداااا

وعجبتنى انا كمان فقلت اقولكم عليها يمكن تعجبكم انتم كمان

ايه رائيكم فى الفكره ديه وياريت نتناقش فيها

مع العلم ان فيه حسابات فى البنوك بأمكانك شهريا تسحب الفوائد

مش لازم تستنى من السنه للسنه علشان تسحبها

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 08-01-2013, 04:02 AM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فكره حلوه جدااا تخليك متدفعش ولا جنية لصيانات سيارتك نهائيا وتستخدمها استخدام مجانى

بس اعتقد ان 30 الف فوئدها هتبقي قليله جدا عشان الالف فايدتها 7 ج لو الفايده شهريه تاني حاجه اسمع ان فوايد البنوك ربا وبرضه الله اعلم انا مش بفتي بس سمعت من كذا شيخ منهم الشيخ محمد حسان
قديم 08-01-2013, 04:19 AM
الصورة الرمزية sayed2077

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فكره حلوه جدااا تخليك متدفعش ولا جنية لصيانات سيارتك نهائيا وتستخدمها استخدام مجانى

بس انا شوفت فتاوى لناس كتير قالوا انك انت لما تروح تديهم الفلوس
فده مش ربا لانك انت اللى بتديهالهم ومش بتشترط عليهم ان هما يدوك فايده لان هما اللى بيدووك بس لما تروح تستلف هواللى بيقولك انا هاخد مثالا على كل الف كذا ده اللى اسمه ربا و ممكن تتعامل مع بنك اسلامى

اما بالنسبه للفايده

فهى سنويا حوالى 10 % يعنى 3000 جنية سنويا

مثالا صيناتك لو كل نصف سنويه 1500 او 750 جنية كل ثلاث شهور اعتقد هيغطوا الثمن الاكبر من مبلغ الصيانه ده لو مغتطهوش كله

وطبعا الكلام ده لعربيه زيرو اسنهلاكها استهلاك متوسط وتكون حاجه زى اللانوس او BYD او فيرنا بمعنى اصح الحاجات اللى كده كده صياناتها قليلة

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا

سيد عصام
قديم 08-01-2013, 08:42 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

كلام جميل لكن عايز واحد عملي جدا لأن بكل بساطة ممكن واحد يقول ال 30000 دوول هينقلوني نقلة جامدة في العربية اللي هشتريها.
قديم 08-01-2013, 08:59 AM
الصورة الرمزية sayed2077

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven مشاهدة المشاركة

كلام جميل لكن عايز واحد عملي جدا لأن بكل بساطة ممكن واحد يقول ال 30000 دوول هينقلوني نقلة جامدة في العربية اللي هشتريها.
فعلا عند حضرتك حق الموضوع هيبقى عاوز يفكر بطريقة عملية اكتر فمثالا بدل ما يجيب حاجه فى رينج ال 70 يقول لا انا ازود واجيب حاجه جامده ففعلا الطريقه ديه مش هتنفع غير للناس العملية فقط

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا

سيد عصام