العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 31-03-2011, 04:07 AM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

ملحوظه اخوك من اشد الناس عشقا للسفر ليلا
انا بستغرب جدا من الموضوع ده ، 90% من الناس الخبرة في السفر بيحبو السفر بالليل، ده غير سواقين النقل والأتوبيسات
انا عارف ان مميزات السفر بالليل ملهاش حصر، وانا بنفسي ممكن أكتب لستة طويلة عريضة بيهم، بس يا أخي انا شايف ان فيه عيب واحد بس يغطي على كل المميزات دي: "مجال الرؤية"
الموضوع ده بيخنقني بشكل غير طبيعي، ما بتشوفش الا اللي نور عربيتك بيدهولك، وانا بطبيعتي بموت في الجري، والجري عاوز تبقى كاشف الدنيا كلها عشان تقدر تتصرف بسرعة لو حصل حاجة.
وطبعا مش عاوز أقولك حصلي مواقف بايخة بسبب الموضوع ده قد ايه منهم اللي كان هايوديني القبر، خلتني أكره السفر بالليل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

انا بقى لما باعمل كده مش بتتشاهد لا دى بتفضل تصوتلى عشان اهدى شويه وباضطر اتنيل اهدى عشان اخلص من الصوت والرعب
واضح ان الوضع معقد عندك
يبقى جرب موضوع السماعة ده وقولي ايه رأيك

I love my MaDa
قديم 31-03-2011, 04:32 AM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

معلش النهاردة كان يوم شغل طحن
بس علشان ما تقولوش إنى هربت ... حقولكم كده حكاية إفتكرتها:
فى واحدة زميلة فى شركة بنتعامل معاها إتسرقت عربيتها بطريقة غريبة ... كانت راكنة العربية قريب من شغلنا و بعد ما رجعت بعد حوالى ساعتين علشان تمشى ركبت العربية و بتدور و لسه حاتطلع لقت واحد معدى بيقولها العربية بتدخن من الشكمان و إنه ميكانيكى و من خبرته الظاهر إن عندها مشكلة كبيرة ... فلما قالتله إنها مش شايفه قالها خلاص إنزلى بصى و أنا هزود بنزين ... و بمجرد ما ركب العربية: طبعاً فص ملح و داب و معاه (عربيتها جواها شنطتها جواها موبايلها و فلوسها و أوراقها)
طبعاً رجعت لينا بتصوت قمنا إتصلنا برقمها فرد علينا الباشا و قالنا العربية فى الشارع الفلانى و قولوا للعبيطة اللى سابتلى العربية ما تعملش كده تانى
طبعاً كل اللى أخده من العربية فلوسها و موبايلها ( طلع محترم: سابلها الأوراق و خط الموبايل) و حمدت ربنا ألف مرة إنه كان مستعجل لإن الأنسة كانت حطة شيكات خاصة بشركتها تساوى ثمن عشر عربيات فى الشماسة
الدروس المستفادة:
1- مفتاح عربيتى لازق فى إيدى طالما سبت العربية ... ولو ثوانى
2- شنطتى لازقة فيا طالما خرجت من العربية ... ولو دقائق
3- مش أى حد غريب يقولى حاجة أصدقها ممكن أقوله شكراً و أخلى أى بواب أو سايس يزود بنزين و لو إحتجت حاجة أتصل بالميكانيكى بتاعى
4- الميكانيكية ما بيسرحوش و ليهم ورش بيشتغلوا فيها
5- واضح إنه كان موجود لما سابت العربية و إختمرت فى دماغة الفكرة ... حسبى الله و نعم الوكيل
6- ما أحطش شيكات الناس و شقاهم فى الشماسة ... يعنى الواحد يتقى ربنا شوية
و تصبحوا على خير

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 31-03-2011, 11:33 AM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.elhasafy مشاهدة المشاركة

معلش النهاردة كان يوم شغل طحن
بس علشان ما تقولوش إنى هربت ... حقولكم كده حكاية إفتكرتها:
فى واحدة زميلة فى شركة بنتعامل معاها إتسرقت عربيتها بطريقة غريبة ... كانت راكنة العربية قريب من شغلنا و بعد ما رجعت بعد حوالى ساعتين علشان تمشى ركبت العربية و بتدور و لسه حاتطلع لقت واحد معدى بيقولها العربية بتدخن من الشكمان و إنه ميكانيكى و من خبرته الظاهر إن عندها مشكلة كبيرة ... فلما قالتله إنها مش شايفه قالها خلاص إنزلى بصى و أنا هزود بنزين ... و بمجرد ما ركب العربية: طبعاً فص ملح و داب و معاه (عربيتها جواها شنطتها جواها موبايلها و فلوسها و أوراقها)
طبعاً رجعت لينا بتصوت قمنا إتصلنا برقمها فرد علينا الباشا و قالنا العربية فى الشارع الفلانى و قولوا للعبيطة اللى سابتلى العربية ما تعملش كده تانى
طبعاً كل اللى أخده من العربية فلوسها و موبايلها ( طلع محترم: سابلها الأوراق و خط الموبايل) و حمدت ربنا ألف مرة إنه كان مستعجل لإن الأنسة كانت حطة شيكات خاصة بشركتها تساوى ثمن عشر عربيات فى الشماسة
الدروس المستفادة:
1- مفتاح عربيتى لازق فى إيدى طالما سبت العربية ... ولو ثوانى
2- شنطتى لازقة فيا طالما خرجت من العربية ... ولو دقائق
3- مش أى حد غريب يقولى حاجة أصدقها ممكن أقوله شكراً و أخلى أى بواب أو سايس يزود بنزين و لو إحتجت حاجة أتصل بالميكانيكى بتاعى
4- الميكانيكية ما بيسرحوش و ليهم ورش بيشتغلوا فيها
5- واضح إنه كان موجود لما سابت العربية و إختمرت فى دماغة الفكرة ... حسبى الله و نعم الوكيل
6- ما أحطش شيكات الناس و شقاهم فى الشماسة ... يعنى الواحد يتقى ربنا شوية
و تصبحوا على خير

يا نهار اسود ..ايه الهبل ده

ده لما واحد بيعدي جنب العربية وعايز يتكلم تلاقيني قفلت اللوك وطلعت الازاز

وسايب سنتي بس ..
قديم 31-03-2011, 11:37 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

ايه يا ناس مافيش تعليق خاااااااااااالص ولا sad bird مسيطر لوحده عالجو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

الاشارات الضوئيه اللى قصدى عليها هى اللى رد عليها هيونداى مش الاخضر و الاحمر و الاصفر
2005 huyundai@
شكرا على المعلومات المفيده
بس فى حاجه احنا مبتدئين اخر حاجه
و ده معناه انى عوزه اعرف اصلا الزرار بتاع كل اشاره مكانه فين و انهى فانوس اللى بينور
أدي أخرة كورسير والي بيعمله في الناس
ايه ياعم احمد فيه ايه
هو الرد ده كان موجه لمين بالضبط ليا والا لخيالي
أقرأ كويس ياعم احمد
وسيبك من كورسير ده اللي هيوديك في داهية
عيب عليك انت راجل انجليزي متنكر في زي صيني
سيبك من الحركات بتاعت الفرناوية دي

وبعدين ياعم عاوز ترد ادخل ورد
حد منعك من الرد
والا انت مستخسر تقولنا على خبراتك هنا في منتدي المبتدئين
علشان محدش يعرف يعلم عليك على الطريق
:w6w2 00504112246446a

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

بس فى حاجه احنا مبتدئين اخر حاجه
و ده معناه انى عوزه اعرف اصلا الزرار بتاع كل اشاره مكانه فين و انهى فانوس اللى بينور

وده باقي السؤال والرد اللي انت طنشته
ومدخلتش ترد عليه
وانا بالنيابة عنك رديت

بطلوا بقى الحقد الكورسيري ده

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون

التعديل الأخير تم بواسطة sad-bird ; 31-03-2011 الساعة 11:43 AM
قديم 31-03-2011, 11:46 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

طبعا الكلام ده مش صحيح بنسبه 100 % في بنات بتسوق احسن من اجدع راجل انا كنت مع واحد صاحبي مره فالقاهره وكانت معانا عربيته وكان اول واحد يستلم نيو سيراتو فالجمهوريه كلها وكان في بنوته راكبه بيجو 406 نمرها 8 محافظه المنيا لونها كحلي الكلام ده من 3 سنين او سنتين ونص والله البنوته مسحت بكرامه السيراتو الارض بس لو كنت انا سايق كنت واريتها بس ايه معلمه غرز ايه وشد ايه تقولش شوماخريه صغيره .

ايه ياجماعه الكلام مش حلو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة poussi مشاهدة المشاركة

فيه بنات والله بتسوق حلو جداا ومرجعه الكرسى لورا وبايد واحده زيي كده
هو الكرسى بيبقى طالع لقدام علشان احنا قصيرين شويه ونعرف نطول الدواسات

انا مره كنت مسافره وكان فيه عربيه فيرنا جايه طايره من ورايا وشغاله غرز
فى ثانيه لقيتها جمبى وطلعت اللى سايقاها بنت وشويه غرزتين كمان واختفت عن الانظار
يعنى زى ما فيه ولاد متمكنه اوى فى السواقه فيه بنات كمان بتسوق حلو جدا وتحكمها فى العربيه عالى
مش هنكر ان كلنا بنكون خايفين فى اول الموضوع ومتوترين اوى بس مره فى مره الموضوع بيهدى بنبقى تمااااااااام

رد ياعم احمد
رد
رد
رد
رد وسيبك بقى من حركات الفيرناوية دي
خليك مع ابو الاسعاد احسنك

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون