العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سيارات حواء

سيارات حواء MasrMotors Girls كل ما يهم المرأة عن عالم السيارات

قديم 11-11-2011, 02:03 AM
الصورة الرمزية nawwara
nawwara nawwara غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خريجة أصول الدين - جامعة الأزهر - senior fitness trainer
هواياتي: الرياضة ، القراءة ، الأعمال الفنية

nawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مناقشه منع سواقه االسيدات

الخاتمة :
-الصناعات المنزلية التي أثبتت جدواها الاقتصادية : نفسى اعرف ايه الصناعات دى ؟!!!طب لو واحدة مالهاش فيها تعمل ايه تاكل نفسها؟!!!
-مع الاستفادة من فرص العمل المتاحة عبر شبكات الإنترنت : ماتحاولش تفهمنى ان جميع النساء هايشتغلو من خلال النت , لان ده منطقيا مستحيل , طب ومين اللى هايدرس لبناتنا ومين اللى هايطبب مرضانا ومين ومين ...إلخ ..
-فلا تحتاج للكسب خارج نطاق الأسرة : معنى كلام حضرتك ان كل نساء المسلمين عندهم اسرة وعندهم رجل بيصرف عليهم؟!!!! , يعنى مافيش مثلا واحدة لم تتزوج بعد او مطلقة او ارملة او ماعندهاش راجل يصرف عليها او دخل زوجها لا يكفى , هاتقولى تروح تتجوز -التى لم تتزوج بعد او مطلقة او ارملة-, طب ولحد ما هى تتجوز سيادتك تعمل ايه ؟...
-لا بد أيضًا ـ ضمن ظروف الحياة الواقعية ـ من التوسع في وسائل النقل العام من الحافلات الكبيرة ونحوها؛ بحيث تصبح أكثر جدوى وراحة وأمانًا بالنسبة للمرأة المحتاجة للخروج، كالمعلمة والطالبة ونحوهما : الكلام ده ممكن يحصل فى السعودية انما مصر!!! , يلا خلينا نتفائل انهم هايعملوا مواصلات منفصلة , يمكن نصحى تانى يوم نلاقى المواصلات اتقسمت نصين , وساعتها بقى هايقول الرجال ده اجحاف بحق الرجل فى المواصلات , الرجالة مزنوقين فى المواصلة والستات قاعدين براحتهم , ماهى المواصلات بقى بالنص والستات فى الشارع اقل من الرجال هههههههه , على فكرة الكلام ده انا باهزر بيه بس فعلا حصل حقيقى نوعا ما فى سنة من سنوات عمرى فى المواصلات ..
اخى كاتب المقال , البلدان اللى بتتكلم عليها دى زى اليابان وسنغافورة واوروبا دى دول منظمة وعلى رأسها اليابان , اتمنى فى يوم ما ان بلادنا العربية تكون زيهم ..
-إن مما ينبغي أن تدركه المرأة والنساء عمومًا ... الى اخر الفقرة : انا معاك فى دى , المجتمع فعلا بدأ يعطى المرأة أدوار ليست لها فى الأصل , واحيانا فعلا المجتمع المعاصر يتقبل اتكال الرجل على زوجته في هذه المهمات , ودى حاجة غلط فعلا وانا نفسى ارفضها , بس ارجع واقول ان احيانا الظروف بتجبر الواحد انه يعمل حاجات ليست من اختصاصه ...
مما سبق يتضح ان الاخ كاتب المقال , اغلب كلامه غير دقيق , مش عايزة اقول خاطئ , واستدلالاته جلها ان لم يكن كلها ليست فى محلها الصحيح ..

كده كلامى انتهى اعتقد انى رغيت بما يكفى , ياريت لو حد له تعليق او فى حاجة غلط فى كلامى يقوللى
أاااااااااااااااااااااااا اااااااى ايدى وقفت من الكتابة ودماغى ضربت
قديم 11-11-2011, 02:55 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

يا استاذة nawwara انا أؤيدك بشدة فى كل حرف
جزاكى الله خيرا على المجهود الخرافى انا حاسس ان الراجل اللى كتب الموضوع لو كان قدامك كنتى ضربتيه
هو فعلا ببساطة زى ما حضرتك وضحتى هو مقلش اعملوا الكلام ده فى مصر

ربنا يستر

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 11-11-2011, 03:57 AM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

جزاكى الله كل خير يا نوارة على تحليلك الممتاز للمقال
تحليل منطقى ووافى و دقيق و ممتاز
بس تعبتى جدا جعله الله فى ميزان حسناتك
قلتى كل اللى ممكن انا اقوله و اتفق معكى فى كل كلمه

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 11-11-2011, 04:19 AM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute

هو كلامك مقنع تماما لكن نظريا و دينيا و قانونيا لكن فعليا!!!لا اظن ذلك
انا كنت هحكيلكوم فى موضوع عن حادثه عملتها فى العيد و هقولها هناعلى كوبرى محرم بيك "اسكندرية"
واحده محترمه لبست فى الجزيرة و فى ضهرها 5 عربيات ميكروباص تيوتوتا كروز مازدا قديمة تاكسى و ماتريكس
و سرعت العربيات كلها كانت فى حدود 60 كم فى الساعة حاجه كده طبعا التلفيات كانت بجد رهيبة بالمنظر كده كل عربية بالميت 10 الا جنيه و التيوتا اللى كونا فيه ممكن توصل ل 20 و أكتر الله و أعمل!!
تفتكرى فيه راجل بيلبس فى الجزيرة بسرعة المتوسطه دى؟!؟!و كان ايه بقى السبب الله و أعلم و اللى ينرفز الواحد انى الست دى راكبه ايه!!تتخيلوا؟!؟! فورد فيستا!! يعنى مش لادا و بيضه ملصيت طبعا
ملخص الكلام انا بقلق من الستات فى السواقة اوى اوى و لو حصل تحقيق محترم اراهنك الست دى لازم تتسجن او تدفع للناس المتضررة
و اول حاجه لما نزلت رفعت المحمول !!!!و أمها واللى اللى معاها ايه اللى حصل يا نفين!!بصريخ!!!

الحلم
قديم 11-11-2011, 04:21 AM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute

بعد التجارب العديدة مع الستات على الطريق اللتى لا حصر لها مش هزعل لو اتمنعوا من السواقة بصراحة!!

الحلم