العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 05-12-2010, 10:39 AM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute
للاهمية استفسارين عن ال516

صباح الخير بعد اذنكوا كنت عايز اسأل على حاجات كده بتحصل معايا فى الأسبرانزا زمش عارف ده طبيعى ولا لأ وهما :

1- صوت الموتور عالى جدا جدا وبيوصل لى و انا جوه العربيه .
2- تزييق فى العفشه كل يوم الصبح رغم انى شحمت العفشه بأسبراى شحم عند احمد مهران فياترى حد عنده حل

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 05-12-2010, 01:25 PM
ashraf sobhy ashraf sobhy غير متواجد حالياً

ashraf sobhy will become famous soon enough
افتراضي رد: استفسارين عن ال516

بالنسبة لصوت الموتور العالى ده بيكون سبب من اثنين
السبب الأول جوان الشكمان فيه تنفيث وده بيكون ناتج من خبطة فى ذيل الشكمان بتسمع على طول فى الجوان
السبب الثانى يكون من علبة فلتر الهواء ما تكونش محكومة كويس على الفلتر وبالتالى تحس ان صوت الموتور على

اما بالنسبة لتزييق العفشة فياريت حضرتك توضح اكتر هل بتظهر وانت ماشى ولا انت بتختبرها وهى واقفة الصبح لأن ممكن وانت واقف وفرامل اليد مشدودة وحبيت تهز العربية هتسمع صوت تزييق والصوت ده بيكون طبيعى علشان فرامل اليد مشدودة
قديم 05-12-2010, 02:20 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسارين عن ال516

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf sobhy مشاهدة المشاركة

بالنسبة لصوت الموتور العالى ده بيكون سبب من اثنين

السبب الأول جوان الشكمان فيه تنفيث وده بيكون ناتج من خبطة فى ذيل الشكمان بتسمع على طول فى الجوان
السبب الثانى يكون من علبة فلتر الهواء ما تكونش محكومة كويس على الفلتر وبالتالى تحس ان صوت الموتور على

اما بالنسبة لتزييق العفشة فياريت حضرتك توضح اكتر هل بتظهر وانت ماشى ولا انت بتختبرها وهى واقفة الصبح لأن ممكن وانت واقف وفرامل اليد مشدودة وحبيت تهز العربية هتسمع صوت تزييق والصوت ده بيكون طبيعى علشان فرامل اليد مشدودة
شكرا جدا على ردك يااستاذ اشرف الشكمان سليم وكشفت عليه وعلى الجوانات فى التوكيل وبره التوكيل وكله تمام وكمان غيرت فلتر الهواء لكن الصوت هو هو عالى والتوكيل قال كل الأسبرانزا كده لكن انا مش عارف
بالنسبه لتزييق العفشه ده بيكون اول ماامشى الصبح وبيختفى اما اجرى شويه واشد بالعربيه

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ