العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 07-04-2015, 11:37 PM
zoooom zoooom غير متواجد حالياً

zoooom is on a distinguished road
للاهمية محتاج مساعدتكم في استفسارات عن الفتيس والعفشه ورارجو الرد سرييييعا

سلامو عليكم جميعا

دي اول مشاركه ليا بس انا متابع الموقع من زمان وربنا يجازيكم خير عن المعلومات الي بتقدموها
ادخل في الموضوع

انا عربيتي 125 موديل 79 راكبلها موتور وكربراتير 131 سي ال 1600 متعمر من سنه والاات جر وكرونه 131 برده
المشكله ابتدت مع الفتيس بصوت ونه خشنه بيروح طالما انا دايس دبرياج وديتها للميكانيكي وقالي بليه عمود الاداره وحلينا الفتيس ووديناه يتعمل عند بتاه فتيسات وراح ورجع بغيارات انعم وسلسه عن الاول والصوت قل بنسبه متوسطه لكن ماراحش.
دلوقتي الصوت بقي بشع جدا والفتيس تقريبا بيهز العربيه كلها مع عضه شديده ف الغيار التاني بتزيد لو انا برجع للغيار التاني وصوت مش عارف اوصفو ازاي في الغيارات التالت والرابع وماعرفش الخامس لاني مش عارف امشي عليه جوه البلد بس هو اقرب لصوت شويه فكه بتشخلل مثلا وده لما اكون سايب العربيه تمشي عالغيارات دي وشايل رجلي من عالبنزين
روحت لاتنين بتوع فتيس قالولي هو الفتيس ده طبيعته كده طبعا انا مش مقتنع لانه مكنش كده اصلا في الاول وهل ده ليه علاقه بعزم العربيه لان بعد الغيار الرابع العزم بيضيع خالص والزياده ف السرعه بتكون بطيئه ومفيش استجابه للدوس علي الاكسراتير الي ظهر موخرا برده
ياريت حد يقولي ايه المشكله وايه الحل بعد اذنكم

سؤالي التاني عن الكرونه الميكانيكي قالي بليه الكرونه فيها بوش وعايزه تتغير ومرضيش يغيرها قالي لازم بتاع كرونات ووصفي حد ف الحدايق مع العلم اننا ظبطا صلايب الكردان وكرسي النص

السؤال التالت عن العفشه.....اصوات غريبه وترزييع وباخد المطبات كأن مفيش مساعدين مع العلم اني لسا مغير جوز مساعدين امامي وجوز السوست 132 زي الي كانو راكبين القدام وقنطرت سوست ورا وغيرت ورقه مكسوره ف كل سوسته وقالي الجلب الي عندك مش حلوه بس هتبقي احسن من الجديد الي هيجي.....

الله يكرمكم دلوني العربيه بتسحب اوي ومش حاسس بنتيجه واسف جداااا علي الاطاله
قديم 08-04-2015, 09:00 PM
m_m_sh_a m_m_sh_a غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم ..مصري
التخصص العملى: أخصائي حاسب آلي
هواياتي: القراءة

m_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the rough
افتراضي رد: محتاج مساعدتكم في استفسارات عن الفتيس والعفشه ورارجو الرد سرييييعا

والله ما كان في داعي الفتيس ده أصلا يتعمل فيه شغل ..الفتيس بيتغير علطول ..لو تعرف حد فك فتيس عمل فيه شغل ورجعه زي ما كان ..ياريت تقولي عليه ..عشان دي محصلتش إن حد فك فتيس ورجع زي ماكان ..بالنسبه بقى للكورونه فأنا شايف إنك تشوف موضوع بلية الكورونة ..يا إما تسقط فتيس بالكرونه وتريح نفسك من الغلب ده كله ..وخلي حداد عفشة كويس يبصلك على العفشه ويقوك حالة المساعدين واليايات عندك إيه
قديم 09-04-2015, 06:10 PM
zoooom zoooom غير متواجد حالياً

zoooom is on a distinguished road

شكرا يا باشا علي اهتمامك.....بس الفتيس والكورونه هتبقي تكلفتهم عاليه يعني انا سالت الكورونه الياباني بالتركيب 1750 والفتيس هيعملو 1000 يعني حوالي 3 الااف وده كتير اوي
لو الاسعار دي غلط ياريت حد يفيدنا
قديم 09-04-2015, 08:43 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_m_sh_a مشاهدة المشاركة

والله ما كان في داعي الفتيس ده أصلا يتعمل فيه شغل ..الفتيس بيتغير علطول ..لو تعرف حد فك فتيس عمل فيه شغل ورجعه زي ما كان ..ياريت تقولي عليه ..عشان دي محصلتش إن حد فك فتيس ورجع زي ماكان ..بالنسبه بقى للكورونه فأنا شايف إنك تشوف موضوع بلية الكورونة ..يا إما تسقط فتيس بالكرونه وتريح نفسك من الغلب ده كله ..وخلي حداد عفشة كويس يبصلك على العفشه ويقوك حالة المساعدين واليايات عندك إيه
انا متابع الموضوع و ربنا يكرم صاحبه بحل لمشاكل الفتيس و الكارونة

اما عن الفتيس ... فانا فكيت الفتيس بتاع عربيتى و غيرت بلية عمود الدرك و رجعت الفتيس تانى زى الاول ... و لله الحمد الفتيس كويس جدا .. و كنت عملت موضوع فى قسم الميكانيكا ... محاولة اصلاح الفتيس

ببدأ من الموضوع ده ..
الفتيس بينطر الغيار التالت - مصر موتورز مجتمع وسوق السيارات العربى

محاولة اصلاح الفتيس - مصر موتورز مجتمع وسوق السيارات العربى

و حضرتك ممكن تراجع مواضيع اخرى للسادة الاعضاء .. مثل

فك الفتيس..اصلاح عيوب حل الجيربوكس - مصر موتورز مجتمع وسوق السيارات العربى

و موضوع الاستاذ هشام الجزار مع الكارونة ...
حكايتـى......... مع الكارونة - مصر موتورز مجتمع وسوق السيارات العربى

القرار النهائى للتصليح او التغيير يأتى بعد الفك ... و الفحص ... يعنى الفتيس او الكارونة مفكوكة ثم يتم تقييم الوضع
و بصفة عامة ....

تلف البلى ... الغوايش ... اويلسيلات .... اصلاح
تلف اعمدة ادارة .. زتروس نقل حركة .. براميل ... جسم خارجى ( فارغة ) استبدال باخر استيراد

ربنا يوفقك

قديم 10-04-2015, 07:01 PM
m_m_sh_a m_m_sh_a غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم ..مصري
التخصص العملى: أخصائي حاسب آلي
هواياتي: القراءة

m_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

انا متابع الموضوع و ربنا يكرم صاحبه بحل لمشاكل الفتيس و الكارونة

اما عن الفتيس ... فانا فكيت الفتيس بتاع عربيتى و غيرت بلية عمود الدرك و رجعت الفتيس تانى زى الاول ... و لله الحمد الفتيس كويس جدا .. و كنت عملت موضوع فى قسم الميكانيكا ... محاولة اصلاح الفتيس

ببدأ من الموضوع ده ..
الفتيس بينطر الغيار التالت - مصر موتورز مجتمع وسوق السيارات العربى

محاولة اصلاح الفتيس - مصر موتورز مجتمع وسوق السيارات العربى

و حضرتك ممكن تراجع مواضيع اخرى للسادة الاعضاء .. مثل

فك الفتيس..اصلاح عيوب حل الجيربوكس - مصر موتورز مجتمع وسوق السيارات العربى

و موضوع الاستاذ هشام الجزار مع الكارونة ...
حكايتـى......... مع الكارونة - مصر موتورز مجتمع وسوق السيارات العربى

القرار النهائى للتصليح او التغيير يأتى بعد الفك ... و الفحص ... يعنى الفتيس او الكارونة مفكوكة ثم يتم تقييم الوضع
و بصفة عامة ....

تلف البلى ... الغوايش ... اويلسيلات .... اصلاح
تلف اعمدة ادارة .. زتروس نقل حركة .. براميل ... جسم خارجى ( فارغة ) استبدال باخر استيراد

ربنا يوفقك

طيب حضرتك عملت الشغل اللي إتعمل عند مين ..عشان الراجل يروح لنفس المكان ويعمل الشغل عنده ؟؟