العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > التعديلات الشكلية

التعديلات الشكلية موضوعات التعديلات الشكلية على السيارة خارجيا او داخلياً او ما يسمى بال - car Styling visual tuning

قديم 23-07-2011, 02:39 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى فى تشميع السيارة"تحفة"

تسلم والله كنت بعملة على طول بس انشغال الواحد بيخلية يدوبك يكمل غسيل بالعافية بس فعلا بيخليك راكب عربيه زيرو من جديد

geologist the best
قديم 23-07-2011, 03:51 PM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute

شكرا للعضو العزيز على تذكير اعضاء المنتدى بموضوع التشميع ولى رجاء للذى يستعمل تشميع السيارة ان لايضع عليها فيما بعد غطاء من القماش لان القماش لايحمى السيارة من التراب بعد التشميع بل يستعمل غطاء السيارة المشمع الصينى وتمنه 120 جنيها بطانته من وبر رقيق يحمى السيارة ولا يشرب تراب ويسكبه على السيارة مرة اخرى مثل الغطاء القماش
الانواع الموجودة بالسوق وهى جيدة فعلا العلبة الخضراء واسمها TURTLE ونوع اخر امريكى اسمه HI SHINE ومستواهم متقارب وتعودت شراء النوع الامريكى ب 33 جنيها
اما القصة الاسهل التى لجات اليها وهو نوع اسمه WASH AND WAX وهو يعطى نتيجة متقاربة ولكن بدون بذل المجهود المرهق للتشميع وازالة الشمع واعطيه للعامل فى المغسلة بدلا من الصابون العادى مقدار كوب 200 سم على الماء الصنف الذى استعمله الان نوع امريكى فى جركن حوالى 4 لتر ثمنه حوالى 50 جنيها اما الصنف المصرى اسمه رابيدو وهو مشكور جدا لانه مصنوع بتصريح من شركة انجليزية ويباع فى كارفور العام الماضى اللتر ب 4جنيهات ونصف وهو نوع من الشامبو غسيل وتشميع واعطى نتائج رائعة ولم اجربه لانى اعيش بعيدا عن القاهرة فارجو الاخوة الاعزاء السؤال على هذا النوع وبالمناسبة المخزن الذى يبيعه جملة فى شارع صلاح سالم ولا اعرف العنوان ولكن الذى اشترى منهم كرتونة اشتراه بسعر 3 جنيها للتر وهو يشكر فى درجة اللمعان بعد استعمالة
اشكر مرة اخرى صاحب الموضوع لان التشميع لايعطى لمعانا فقط بل يحمى طلاء السيارة لان فوطة زفرة زائد تراب على السيارة يساوى صنفرة للطلاء والتشميع يضع طبقة حماية من اكبر عدو يستعمل ضد التراب والفوطة اى فوطة لازالة التراب

God grant me the serenity
to accept the things I cannot change
courage to change the things I can and wisdom to know the difference
DR Elmanahry
قديم 25-07-2011, 10:55 AM
emadnd emadnd غير متواجد حالياً
من انا؟: عماد نادي
التخصص العملى: مترجم ايطالي
هواياتي: السيارات- الموسيقي- السفر

emadnd is on a distinguished road

استاذ Devill Blood ربنا يباركلك في عربيتك
انا معايا لانسر بردو بس لونها شمبين و لسه راشش العربية وش نضافة بس الراجل بتاع الدوكو ربنا يسامحة منضفش دواخل الابواب من بواقي الدوكو فعامل ملمس خشن اوي هل عند حضرتك فكرة ازاي اشيل بواقي الدوكو دي والمع دواخل الابواب
انا بفكر استعمل قطنة عليها ثنر بسيط
هل عند حضرتك فكرة احسن ؟؟؟؟
قديم 26-07-2011, 07:52 PM
الصورة الرمزية kashtoot
kashtoot kashtoot غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

kashtoot has a spectacular aura aboutkashtoot has a spectacular aura aboutkashtoot has a spectacular aura about

تسلم ايدك يا باشا و ربنا يباركلك فيها و يكفيك شرها
قديم 26-08-2011, 08:28 AM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

يا ترى اخبار العربيه ايه بعد 8 شهور
انا كنت بفكر اشترى الشمع و اديه للبوهيجى يعمله بالموتور الى بيلمعو بيه البولش بس هو افتانى انه هيخلى البعربيه تجير و انا حسيت انه بيفتى و مستعملش الشمع قبل كده
عموما بفكر اعمل الموضوع ده قريب ربنا يسهل و شكرا لصاحب الموضوع على نقل تجربته

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم