العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 05-05-2013, 08:28 PM
bakerkassab bakerkassab غير متواجد حالياً
من انا؟: بكر
التخصص العملى: طالب
هواياتي: السيارات و سواقتها

bakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nicebakerkassab is just really nice
افتراضي رد: اختراع يا كوتش مروحة للعربية تعمل بالطاقة الشمسية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة

كان في زمان مروحه بالطاقة الشمسية بتتباع عند سبير كار بس حاليا مش عندهم وكنت سئلتهم عنها كل شوية كانوا بيقولوا هيجيبوها ومكنتش بتيجي
فكرتها انها بتركب على شفه الزجاج وبيعمل كانه شفاط هوا
الفكره ان الشمس لما تضرب في لوح الزجاج تضرب ف الخلايا الشمسية تشغل المروحه وبتسحب الهوا السخن من جوه العربية وبتطلعه برا وهكذا
بنزل الزجاج شوية لتحت وبنثبت المروحه علي شفة الزجاج و معاها جوانات كاوتش او جلد بتعشق في جنب المروحه في شفه الزجاج وتعشق في حلق الباب ( للامان يعني )
دوروا ع جوجل باسم car solar fan

المنتج كنت لقيت منه على امازون ب 14 دولار الواحد ولقيت تقارير بتقول انه مش عملي ومش بيفرق معاهم ( الناس دي ف اوروبا)
فمتردد في شراؤة
لمؤخذة انا مش بتكلم عن الفكرة دي خالص انا بقول مروحة احنا بنوصلها باللوحة الشمسية عشان نولد طاقة تبرد العربية و هي مركونة او و انت ماشي و اهي مش بتستخدم كهرباء

قديم 05-05-2013, 08:43 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bakerkassab مشاهدة المشاركة

لمؤخذة انا مش بتكلم عن الفكرة دي خالص انا بقول مروحة احنا بنوصلها باللوحة الشمسية عشان نولد طاقة تبرد العربية و هي مركونة او و انت ماشي و اهي مش بتستخدم كهرباء
حضرتك دي نفس الفكره
مروحه متوصلة بلوحه خلايا شمسية بتشتغل لما الشمس تضرب في اللوحه
وبتكون زي فكرة شفاط الهوا

الفكره اللي حضرتك بتقول عليها ان المروحه هتقلب الهوا جوه العربية
طب ما الهوا جوه العربية هيكون سخن
هيكون لازم نطلع الهوا السخن ده بره

علشان كده قولت اقول لكم على المروحه دي عن نفسي مش جربتها

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 18-06-2013, 04:19 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشكلة فى الواح الطاقة الشمسية اساسا ... اسعارها غالية جدا لو لقيتها بتتباع هنا اصلا

صلى على رسول الله
---------------------