العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 13-12-2010, 01:24 PM
الصورة الرمزية amrmohamed1975
amrmohamed1975 amrmohamed1975 غير متواجد حالياً
من انا؟: ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح متخفش من جني و لا من شبح
التخصص العملى: اتصالات
هواياتي: كرة القدم و القراءة

amrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الماتركسوية يتفضلوا يتفرجوا علي الصور الجامدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Limoway مشاهدة المشاركة

إلي كل الشباب (محبي الماتركس وغير محبيها)

إنتم فهمتوني غلط

أنا مش ضد الماتركس ولا ضد المتركسوية
ومقولتش علي المتركس توك توك زي ما كل الشباب عمالين يروجوا

التوك توك بثلاث عجلات والمتركس بأربعة

يا جماعة أنا كان قصدي من بداية التعليق إن الماتركس فئة عائلية من السيارات لا يمكن تظبيطها. ولو تم تظبيطها مش هتخيش في الدماغ

أنا رأي لو معاك فيات 131 وظبطها هاتبقي أجمد من المتركس (131 سيارة ممتازة بكل المقاييس)

المتركس بالنسبة لمصر سيارة عملية (يمكن تكون كويسة كأداء لكن أنا مسقتهاش) ولكن عائلية وليست سيارة تظبيط.

والماتركس ليس لها علاقة بالتوكتوك لأن التوك توك صناعة هندية والماتركس كوري

أنا عن نفسي لو نزلت مصر ممكن أجيب حته متركس للأسرة لزوم الزيارات العائلية وشراء الطلبات

لكن سيارتي الخاصة ممكن تكون سيراتو أو لانسر شارك. أو لو ربنا وسع جيتا ولو وسع عالاخر بي إم 320

دي عربيات التظبيط.

عموما يا جماعة ده رأي الشخصي ولا يعني أن رأي صحيح أو أن الماتركس سيارة سيئة.
يا باشا انت نورت الموضوع و شكرا على التوضيح بس على العموم هكذا هي الاذواق و لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع و لا ايه كل واحد بيدور على العربية اللي ترضي طموحه و تحقق اللي هو عاوزه منها سواء كانت عائلية او شبابية او رياضية و هكذا علي العموم الف شكر مرة تاني و ربنا يديك اللي نفسك فيه و ترجع بالسلامة

اللهم احفظ مصرنا الحبيبه من الفتن ماظهر منها وما بطن اللهم ولِي علينا خيارنا ولا تولِي علينا شرارنا اللهم احفظ شعبها من كل سوءٍ وشر يا رب العالمين اللهم يسر أمرنا وفرج كربنا وأرزقنا نعمة الامن والامان والاستقرار
اللهم أكتب لمصر وأهلها الخير حيث كان وكيف كان اللهم اجعل مصر سخاء رخاء وسائر بلاد المسلمين اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه
قديم 13-12-2010, 02:07 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Limoway مشاهدة المشاركة

إلي كل الشباب (محبي الماتركس وغير محبيها)

إنتم فهمتوني غلط

أنا مش ضد الماتركس ولا ضد المتركسوية
ومقولتش علي المتركس توك توك زي ما كل الشباب عمالين يروجوا

التوك توك بثلاث عجلات والمتركس بأربعة

يا جماعة أنا كان قصدي من بداية التعليق إن الماتركس فئة عائلية من السيارات لا يمكن تظبيطها. ولو تم تظبيطها مش هتخيش في الدماغ

أنا رأي لو معاك فيات 131 وظبطها هاتبقي أجمد من المتركس (131 سيارة ممتازة بكل المقاييس)

ملف مرفق 7487

ملف مرفق 7488

ملف مرفق 7489

ملف مرفق 7490

ملف مرفق 7491

المتركس بالنسبة لمصر سيارة عملية (يمكن تكون كويسة كأداء لكن أنا مسقتهاش) ولكن عائلية وليست سيارة تظبيط.

والماتركس ليس لها علاقة بالتوكتوك لأن التوك توك صناعة هندية والماتركس كوري

أنا عن نفسي لو نزلت مصر ممكن أجيب حته متركس للأسرة لزوم الزيارات العائلية وشراء الطلبات

لكن سيارتي الخاصة ممكن تكون سيراتو أو لانسر شارك. أو لو ربنا وسع جيتا ولو وسع عالاخر بي إم 320

دي عربيات التظبيط.

عموما يا جماعة ده رأي الشخصي ولا يعني أن رأي صحيح أو أن الماتركس سيارة سيئة.
يا ريس مفهنماش غلط و لا حاجه .. احنا بس بنهذر ... ده كله شويه صفيح في الاخر
انا فاهم قصدك ..
حضرتك عايز تقول ان الماتريكس عربيه عائليه ... طيب ليه تتعدل و تتظبط .. ما نجيب عربيه معروفه ومشهوره بادائها و نعدلها و نظبطها علشان نوصل لاقصى اداء ممكن

الفكره ببساطه ان استاذ بدر هنا عرض تعديلات شكليه وتجهيزات اضافيه للماتريكس
متكلمناش خالص عن رفع اداء
وحتى لو قصدك على تعديل و تظبيط الاداء
اي عربيه في الدنيا ممكن تتظبط و يتعدل ادائها لاقصى درجه ممكنه

اتفرج على رينو سباس
العربيه اساسا شكلها كان ميكروبااااص بمعنى الكلمه ( التلاته اللي على الشمال في الصوره )

بص بقت عامله ازاي

ومش مجرد تعديل شكل و بس

اضافو ليها محرك ويليامس للفورملا وان 700 حصان وعدلوه ورفعوا قوته ل 800 حصان
وفتيس فورميلا وان ( اول فتيس سيمي اوتوماتيك عملته ويليامس ) ومن بعدها كل فرق الفورميلا استخدمته او عملت زيه
الاداء
من 0 - 100 في 2.8 ثانيه
من 0 - 200 في 6.9 ثانيه
السرعه القصوى 312 كم/س

وده فيديو ل الان بروست بطل العالم في الفورميلا وان و هو بيجربها

واسمها عربيه MPV ..يعني الاخت الاكبر للماتريكس

ال 131 طبعا معروفه و ال 131 ابارث اخر عربيه لفيات حققت بطوله ال WRC قبل ما تشارك لانسيا الرااائعه ... اللي لو عايز تتفرج على تعديلات و تظبيطات وانجازات ليها بص بصه على الموضوع ده
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=4143
فأي عربيه في الدنيا ممكن تتظبط وتتعدل .. كشكل ... و اداء كمان
المهم الرغبه والاستعداد والاقتناع بالعربيه
لكن الناس غالبا بتختار الاسهل او المتجرب
حد يصدق ان لانسيا دلتا تطلع من مرسيدس برابوس 550 حصان و تقطعها

او ان كيا برايد تحرج بي ام 630 بالشكل ده

نرجع للماتريكس ... الماتريكس اول ما نزلت متعاطفتش معاها ومكنتش فاهما لحد ما جربت عربيه اخت صديق ليا ... انا فاكر يوميها نزلت قلت له يا عم انا حاسس اني سايق ميكروباص
بس اللي حصل اني نزلت اشتريت العربيه

فللاسف احنا ساعات كتير بنحكم على الحاجه ( اي حاجه مش بس العربيات ) بالشكل او السمع ... مع انها ممكن تكون هي دي انسب حاجه لينا .. بس احنا مش واخدين بالنا .. او خايفين نجرب لنغير رأينا

سيبك من ده كله و خلينا في اساس الموضوع
ايه رأيك في الصور .. وبصراحه من غير مجامله
الماتريكس اكيد مش احلا عربيه في الدنيا وفي عربيات كتير احلا منها .. بس شايف التعديلات عليها احلا ولا اوحش ؟؟

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 13-12-2010, 02:16 PM

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Badr Salah مشاهدة المشاركة

الف مرحب بسامح باشا المبدع شرفت الموضوع
احنا حاوليك يا ريس انت قشر واحنا ناكل
هههههه ... يا باشا ربنا يخليك ...
انا قصدي اني كنت حاسس اني لوحدي لدرجه اني يدوبك ادخل ارد على استفسارات او اسئله لناس بتسأل عن الماتريكس .. مكنش في مشاركات من اصحاب العربيه الا نادر اوي

طبعا الواحد بيرحب بالمناقشات والاراء المختلفه
بس بتكون سعادته اكبر لما يلاقي ناس زيه عارفه العربيه وفاهماها كويس فنقدر نفيد الناس صح ونقول اللي عليها قبل اللي ليها
مع انها ....
و النبي بونو ... هههههه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 13-12-2010, 02:45 PM
الصورة الرمزية amrmohamed1975
amrmohamed1975 amrmohamed1975 غير متواجد حالياً
من انا؟: ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح متخفش من جني و لا من شبح
التخصص العملى: اتصالات
هواياتي: كرة القدم و القراءة

amrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond repute

ايه يا استاذ سامح الفديوهات الجامدة دي تسلم ايدك يا كبير مفيش شوية للماتريكس

اللهم احفظ مصرنا الحبيبه من الفتن ماظهر منها وما بطن اللهم ولِي علينا خيارنا ولا تولِي علينا شرارنا اللهم احفظ شعبها من كل سوءٍ وشر يا رب العالمين اللهم يسر أمرنا وفرج كربنا وأرزقنا نعمة الامن والامان والاستقرار
اللهم أكتب لمصر وأهلها الخير حيث كان وكيف كان اللهم اجعل مصر سخاء رخاء وسائر بلاد المسلمين اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه
قديم 13-12-2010, 05:51 PM

في طبعا يا عمرو باشا
شويه حاجات سريعه كده على الماشي

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
engineered by Germans
built by Japanese &