العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 15-12-2010, 07:07 PM
الصورة الرمزية اسد
اسد اسد غير متواجد حالياً
من انا؟: الاسد المغواراضعف من فى الكون لانه مسالم
التخصص العملى: ملك الغابة المغلوب على امره
هواياتي: متابعة شئون اهل الغابات والاطمئنان عليهم

اسد is a glorious beacon of lightاسد is a glorious beacon of lightاسد is a glorious beacon of lightاسد is a glorious beacon of lightاسد is a glorious beacon of light
افتراضي رد: هيونداى ماتريكس ..هل فعلا سيارة تستحق الاحترام ؟

تقرير وافى وجيد بس لى تحفظ على موضوع الفتيس العربية دى اللى خلانى اجيبها هو الفتيس الاتوماتيك فشكله فريد من نوعه الوحيد اللى شكله زى مقبض او ذراع القيادة للطائرة حاجة فخمة جدا ده علاوة على ان الاتوماتيك بلاشك مريح جدا فى السواقة وخاصة فى الزحمة انا فعلا زى مابتقول كأنك فى البيت ومسترخى كمان لدرجة انه فى الزحمة انا باسترخى جدا وانا سايق لغاية مااوصل يادوبك رجلى على الفرامل اشيلها واحطها وخلاص والعربية بتمشى لوحدها واذا استدعى ادوس شوية بنزين مايضرش بدل النقل والدبرياج والفيلم الرخم ده وانا مش شايف اى مشكلة فى سحب العربية بالاتو بالعكس سحبها جامد وافضل من انواع تانية كتير وده عن تجربة ومقارنة وفعلا باحس بقوة الموتور من سحبه ومن صوته حاجة كدة زى مواتير الجيب بس طبعا على اقل يعنى ممكن تقول فيها نفس الروح وعلوها خلانى لو نزلت منها لازم اركب 4*4 هذا اقل واجب بس فعلا انا باعتبر الماتريكس ثورة فى عالم السيارات غيرت مفاهيم كثيرة ومعتقدات قديمة لمستخدمى السيارات حاجة كدة زى اللى عمله حميد الشاعرى فى عالم الغناء

التعديل الأخير تم بواسطة اسد ; 15-12-2010 الساعة 07:12 PM
قديم 15-12-2010, 07:19 PM
الصورة الرمزية Badr Salah
Badr Salah Badr Salah غير متواجد حالياً
من انا؟: عايش في ملكوت الله
التخصص العملى: محلل اقتصادي
هواياتي: مشاهدة الأفلام الأجنبية

Badr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsherif1990 مشاهدة المشاركة

اما عن الفتيس الاوتو مش مقتنع بيه لانه مش بيدى للعربية التسارع اللازم و بالتالى مش هتحس بقوة الموتور و انا شخصيا استحرم ادفع فلوس فى عربية ما تكونش موتورها قوى و مش حاسس بيه
اما من ناحيه اعطاله تقريبا مافيش مرة واحد اشتكى من عطل فيه و آلية عمله ممتازة بس محتاج حبة تطوير
من الطبيعي ان يكون تسارع الفتيس الاوتوماتك العادي اقل من تسارع الفتيس المانيوال ومعروف ان الفتيس الأوتوماتك التقليدي بيقلل قوة الموتور شوية عن الفتيس المانيوال وده في اي موديل مش الماتركس بس.

المشكلة دي اشتغلوا عليها من فترة وبدأت شركات السيارات تتبني تكنولوجيا جيدة ويعملوا تطوير في الفتيس الاوتوماتك وبدأو يستخدموا تقنية الفتيس ستبترونك(steptronic) زي اللي نازل في الكارنز وتقريباً تغلبوا علي العيب بتاع التسارع في الفتيس الأوتوماتك مع تقنية الفتيس تبترونك (Tiptronic) اللي بينزل في البورش خمس سرعات وقضوا عليه تماماً مع تقنية تبترونك اس (Tiptronic S) اللي خلت تسارع الفتيس الأوتوماتك افضل من المانيوال وبينزل في البورش 911 تربو ست وسبع سرعات وعلى فكرة دفع رباعي.

يبقة احنا متفقين ان تسارع الأوتوماتك اقل من المانيوال في الماتركس وده فعلاً عيب
بس تعاله نبص على المميزة الكبيرة اللي بيتمتع بيها سائق الأوتوماتك سواء ماتركس ولا غيرها.
الراحة الكبيرة في الزحمة المرورية (وطبعاً غنية عن التعريف في مصر) واكيد وانا رايح الشغل ( مش رايح سباق) مش محتاج تسارع كبير بين الأشارات والزحمة كل يوم او محتاج تسارع من صفر ل 100 في 8 ثواني وانا واخد العيال بفسحهم يوم اجازة.

يبقه عدم الأقتناع بالماتركس الأوتوماتك صحيح وفي محله لو انا عايز عربية اخش بيها سبق وهنا لازم انصح اللي بيسألني ان يبعد عنها ويجيب بورش.

بس اللي عايز عربية مريحة في قيادتها( مع التحفظ شوية علي نشفية العفشة) وتشيل عائلة واولاد وتسافر وتتفسح ومصارفها معقولة جداً وتروح بيها الشغل وترجع في الزحمة يبقة مفيش احلى من الماتركس الأوتوماتك.

ويكفيها شرافاً ان الماتركس بشكل عام وفتسها الاوتوماتك لم يظهر منهم اي عيوب صناعة او عيوب استهلاك منذ ظهورها في اوروبا في عام 2001 وحتى الأن.

اسف على الآطالة
اخوك بدر صلاح
ماتركس اوتو 2009

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

نبذة صغيرة عن تقنية المستقبل (السيارات الكهربائية)
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...739#post315739

الماتركسوية يتفضلوا يتفرجوا علي صور ماتركس متظبطة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=42365

التعديل الأخير تم بواسطة Badr Salah ; 15-12-2010 الساعة 07:58 PM
قديم 15-12-2010, 08:53 PM
الصورة الرمزية ramy01011
ramy01011 ramy01011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: HR Officer

ramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant future

عايز بقي اسئل كل اصحاب الماتريكس الماتركساوية يعني عايز اسئلهم السؤال اللي العضو ahmedsherif1990 سئله في موضوعه
هل فعلا الماتريكس سيارة تستحق الاحتراام؟؟
قديم 15-12-2010, 09:07 PM
الصورة الرمزية Badr Salah
Badr Salah Badr Salah غير متواجد حالياً
من انا؟: عايش في ملكوت الله
التخصص العملى: محلل اقتصادي
هواياتي: مشاهدة الأفلام الأجنبية

Badr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy01011 مشاهدة المشاركة

عايز بقي اسئل كل اصحاب الماتريكس الماتركساوية يعني عايز اسئلهم السؤال اللي العضو ahmedsherif1990 سئله في موضوعه
هل فعلا الماتريكس سيارة تستحق الاحتراام؟؟
طبعاً تستحق الأحترام الشديد
ايوه تستحق الاحترام الجامد
yes تستحق احترام اخر حاجة

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

نبذة صغيرة عن تقنية المستقبل (السيارات الكهربائية)
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...739#post315739

الماتركسوية يتفضلوا يتفرجوا علي صور ماتركس متظبطة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=42365
قديم 15-12-2010, 09:21 PM
الصورة الرمزية ahmedsherif1990
ahmedsherif1990 ahmedsherif1990 غير متواجد حالياً

ahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy01011 مشاهدة المشاركة

شكرا لردك السريع و ربنا يبارك لك فيها و عقبال ال santa fe
شكرا جزيلا و شكرا و شكرا وشكرا