العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 12-02-2009, 02:58 AM
sh_masry sh_masry غير متواجد حالياً

sh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة الميجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

تقييمهم للميجان الجديدة (الشكل القديم) بس موديل 2008

نقاط التمييز تتمثل فى (كفائة الفرامل وتكاليف التشغيل)
وفى المقابل اقل سكور للاعتمادية والجودة Build Quality

وفى تعليق محررين المجلة قايلين مايلى
" Most unacceptable is its reliability score, with 41 per cent of Méganes suffering an electrical fault. A further 13 per cent had engine trouble, while 28 per cent of owners reported other niggles that took the shine off Renault ownership. To compete, the Mégane is going to have to improve. "

اكثر الجوانب الغير مقبولة فى السيارة هى تقييمها الضعيف من ناحية الاعتمادية حيث 41% من سيارات ميجان تحدث بها مشاكل كهربية و13% مشاكل فى المحرك بينما 28% مشاكل متنوعة تضغى على زهوه امتلاك السيارة لذا على الميجان ان تتطور اكثر لتنافس " انتهى

دا كمان موديل 2008 امال اللى قبل كده فيها ايه ؟؟؟ افرح يا بايـــــــــــــــــو مش عربيتك لوحدها

اى موضوع او اى تعليق ينم عن رأيي انا الشخصى و لكم جزيل الشكر ,,,
قديم 12-02-2009, 03:08 AM
الصورة الرمزية ayman abdelrazek
ayman abdelrazek ayman abdelrazek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales director

ayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sh_masry مشاهدة المشاركة

دا كمان موديل 2008 امال اللى قبل كده فيها ايه ؟؟؟ افرح يا بايـــــــــــــــــو مش عربيتك لوحدها

انت مش فرحان لبايو انت فرحان فى العربية بس برضه فى أراء كويسة

ptmnlo123per145

أبو الفتوح رئيسأ
قديم 12-02-2009, 12:52 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

انا عملت بحث بسيط على الانترنت للوقوف على سمعة الميجان عالمياً وتقييم اعتماديتها واراء اصحابها فيها وديه بعض النتائج
<!-- Found end marker -->
شكراً على البحث......و لو كملنا من هنا لبكرة هنلاقى اللى مبسوط واللى بيسب ويلعن.....المهم المحصلة النهائية أيه

وحتى فى أعتى الماركات هنلاقى نفس القصة..........بس بأختلاف النسب.

شكراً مرة تانية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك يابو نوراااااااااااااااااااا

أنجزت فأوجزتptmnlo123per112

مجهود يستحق الأشادة

أياك نخلص من العربية الرخمة دى ..........مع انى برضه بحبها

ده الموديل الجديد نزل واحنا لسة بنجادل فى الشكل القديم
ليك عليا أول لما ينزل الموديل الجديد مصر هبطل كلام على الموديل القديم........
يا باشا ال 128 لسه بيتكلموا عليها لحد دلوقتى.............

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sh_masry مشاهدة المشاركة

نقتبس الوحش ونسيب الحلو.................... ........ نفس مبدأ " لا تقربوا الصلاة" بناخد اللى على هوانا و منخدش اللى مش عاجبنا ptmnlo123per172

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek مشاهدة المشاركة

انت مش فرحان لبايو انت فرحان فى العربية بس برضه فى أراء كويسة

ptmnlo123per145

قديم 12-02-2009, 09:55 PM
Amoregy Amoregy غير متواجد حالياً

Amoregy is infamous around these partsAmoregy is infamous around these partsAmoregy is infamous around these partsAmoregy is infamous around these partsAmoregy is infamous around these parts

يا جماعه أنا حاسس ان فيه حد بيتكلم على اوكتافيا و التاني بيتكلم على ميجان .. ولاّ ايه ؟؟
قديم 02-12-2009, 02:31 AM
eng.audi2002 eng.audi2002 غير متواجد حالياً

eng.audi2002 is on a distinguished road

السلام عليكم
ازيكم يا جماعة
انا كنت بفكر اشترى ميجان مستعملة ومازلت بفكر فى الحكاية دى طبعا بسبب سعرها المستعمل مقابل الاوبشنز الهايلة اللى فيها زائد حجمها المناسب ..... وانا قريت الموضوع كله وكل الردود اللى عليه بس للاسف انا دلوقتى تايه مش عارف اتوكل على الله واشوف واحده مستعملة كويسة واجيبها ولا امشى ورا الكلام اللى بيقول انها مش بتمشى 1000 كيلو على بعض وطبعا ده كلام مش منطقى بس مع العلم ان انا اصلا مش بمشى كتير بالعربية يعنى انا ممكن اعمل 10000 كم فى سنتين تلاتة ... فانا دلوقتى تايه فياريت اى حد يفدنى ويقولى اجيبها ولا .
وشكرا

الكلمات الدليلية
رينو ميجان