العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

موضوع مغلق

قديم 09-02-2010, 02:41 AM
الصورة الرمزية medhat3377
medhat3377 medhat3377 غير متواجد حالياً

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold
افتراضي رد: السرعه و التسارع انا وصلت لاختراع مذهل

شكرا على مجموع النقاط الى كتبتها لكن مش معقول اعمل شىء و يضر شىء اخر انا عملت على عربيه مهلكه و هى فولكس موديل 77 و تم وضع زيت فيسكو رقم 3000 لانه بيوفر لزوجه و حمايه مناسبه و السياره تم وضعها على اختبرات كثيره منها طلوع هضبه السلوم لما تتمتع من قوه صعود اى ارتفاع و السياره حالتها ممتازه و هى الان فى اسوان و ان شاء الله سوف ترجع غدا الهدف هو قطع مسافات كبيره و مرهقه و لكن \حتى الان كل شىء 10\10 و فى البدايه تم الضغط على البنزين السياره قعدت تفرول فى الارض و الكاوتش فضل يدخن من قوه العزم الى بقت فى الموتور و كل شىء تمام اما عن درجه الحراره فهى انخفضت من النصف الى الربع و تمتع الموتور بهدوء عالى فى صوته و غدا سوف ننتهى من عمل عربيه نصف نقل و سوف يتم وضع حموله عليها تفوق قدرتها و سوف ابدى مشاهداتى على العربيه غدا ان شاء الله فهو بكل المقايس حتى الان قلب الارقام و المشاهدات راسا على عقب السياره اتغيرت 360 درجه و انا منتظر المزيد و استقرار الارقام المحققه و بعد ذلك سوف اعمل هذا الاختراع على عربيتى فى شهر مارس و هى نوبيرا 2003 و سوف اقول لكم على الارقام التى سوف تسجلها و قبل مااعمل عربيتى امامى عربيه نقل ثقيل من نوع مرسيدس سوف ابداء فيها فور وصولها من السويس اما عن العادم لوحظ بان عدم ظهور اى دخان خارج من الشكمان علاوه على ذلك قله الانبعثات و صلت الى صفر لما تحقق من احتراق البنزين بلكامل و عرفت ذلك من كميه البنزين المحروقه بلكامل مما ادى الى توفير البنزين 40% و تم فك وش السلندر ووجدنا انه نظيف جدا و لم يوجد اى اثر للكربون من الداخل و البساتم نظيفه جدا و وش السلندر و البوجيه حالته جيده جدا لكن لما فكنا اول مره وجدنا كميه كربون كبيره على وش السلندر نيجه عدم حرق البنزين بالكامل الوش تم فكه اول مره لتنظيفه من الاستهلاك السنوات الى فاتت و بعد كده تم ربطه لفتره ثلاث اشهر و تم فكه مره اخرى و جدنا نسبه كربون موجوده نتيجه عدم احتراق الوقود بالكامل ثم تم تنظيفه مره اخرى و بعد تطبيق الاختراع تم على اثره فك الموتور مره تالته وجدنا الوش السلندر نظيف جدا و البساتم نظيفه جدا جدا نتيجه احتراق الوقود بالكامل و تم الكشف على الكرنك و على السبيكه و الجيربوكس كله على ما يرام و كله تمام 10\10
قديم 09-02-2010, 02:47 AM

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold

ان شاء الله سوف يتم تصوير فيديو على عربيتى النوبيرايوم 10 مارس بعد التاكد التاممممممممممممم من عدم وجود اى ضرر لان عربيتى بخاف عليها جدا و بردو اخف على عربيه اى حد لانها بفلوس و مش من السهل تعويض عربيه فى نظرى و فى نظر اى حد لازم و انا حريص بعدم ضرر اى شخص لان الهدف هو تحقيق احلام الكثير من الشباب و انا اولهم و مفيش حد يرضى بالضرر و الله على ما اقوله شهيد و انا تحت امرك تشرفنى و تنورنى بس بعد 10 مارس وبكده ارجو انى عملت شىء يسعد شباب مصر فى تعديل العربيات بثمن التكلفه و بعيد عن المغاله فى اسعار المواتير و استهلاك البنزين و لكن هذه التكلفه لاعضاء المنتدى فقط

التعديل الأخير تم بواسطة medhat3377 ; 09-02-2010 الساعة 02:55 AM
قديم 09-02-2010, 02:53 AM
الصورة الرمزية Romeeoo
Romeeoo Romeeoo غير متواجد حالياً
من انا؟: اهلاوى متعصب
التخصص العملى: محاسب تكاليف
هواياتي: البرمجة

Romeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond repute

المياه تكدب الغطاس
قديم 09-02-2010, 02:59 AM

طبعا المياه تكدب الغطاس لانه لو مش بيعرف يعوم حيغرق فيها و انا مسئول عن الى بقوله و الى بعمله انا بعمل تجارب على عربيات اصدقاء لى و متكفل اذا حدث اى شىء بها لا تقلق
قديم 09-02-2010, 04:42 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute

تمنياتى لك بالتوفيق
لقد جعلنى موضوعك أتذكر روايتى(النار) وأتذكر الشاب المهندس عماد الذى قام بتطوير محرك السيارة ليجعل إستهلاكه يقل للعشر فى إطار دراما الفانتازيا
لكن ملاحظتى لماذا تعلن عن موضوع كهذا قبل الإنتهاء التام منه؟وكان من الأولى والأرجح كتابة الموضوع بعد التأكد التام من النتائج بعد التجربة العملية المتعددة
لماذا أخرت سيارتك وجربت فى سيارات الآخرين؟
أتمنى أن تكون مبتكر حقيقى واعد ويكون عملك مبنى على قواعد علمية مدروسة وتجارب عملية أكاديمية
هناك جهات لحفظ حقوق المخترعين بتسجيل براءة الإختراع
تمنياتى لك مرة أخرى بالتوفيق

موضوع مغلق