العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 11-01-2010, 11:40 PM
SAbuhashem SAbuhashem غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

SAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond reputeSAbuhashem has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحل للعربيات اللي مطلوب ليها بنزين 95 فما أعلى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 مشاهدة المشاركة

موضوع مفيد جدا و جديد بصراحة
تسلم ايدك عليه
طيب هو مفيش اي ضرر علي العربية من الشغلانة دي
و هل ده ممكن يخرج العربية من الضمان مثلا
و ليه التوكيلات متعملش كده من الاول

و احتياطيا و عشان نشبع فضولنا ممكن الكلام ده يتعمل عشان العربية تشتغل علي بنزين 90 كمان او لا

و شكرا

مفيش أي ضرر على العربية نهائي بالعكس ده مفيد
ومبيخرجش العربية من الضمان لانه ببساطة مابيتعرفش في التوكيل ومبيظهرش على السكانر نهائي

بعض التوكيلات بدأت الفكرة في الفتيس زي رينو في ميجان و تويوتا في كورولا الجديدة

لكن خرائط الموتور صعب إللا بأمر من المصنع اللي محكوم بقوانين انبعاثات بيئية معينة لذلك بيفضلوا استخدام أنضف بنزين للوصول لباور معيَّن باستهلاك معيَّن

مش هقولك مينفعش بنزين 90 لأ ينفع لكن ماينصحش بيه لانه ببساطة مش بنزين 90
إذا كان ال 95 في مصر =89 وكسور وال 92= 87 وكسور فما بالك بال 90

عموما أنا مجرب الموضوع وغيري مجربه

أنا عربيتي نازلة من المصنع بنزين 98 أو 100 طبعا كانت هتبوظ لو حطيت 95 مش 92 علشان فيها تربوا وضغط عالي

في امريكا بيتعملها مابينج على بنزين 91 لان في امريكا مفيش إلا 91 و 93 بس أنا هنا عملتلها على 95 خريطة وهعملها لسة على 92 خريطة في القريب ان شاء الله

واحدة للسباقات وواحدة للمشي العادي وهبدل بينهم من على اللابتوب على حسب ضغط التربو وده موضوع تاني كبير
قديم 12-01-2010, 01:54 AM
الصورة الرمزية bmw7
bmw7 bmw7 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: student in faculty of law
هواياتي: Internet And Motors

bmw7 is just really nicebmw7 is just really nicebmw7 is just really nicebmw7 is just really nice

الموضوع جميل جدا خاصة انى كنت مرة راكب عربية لانسر 1600 سى سى وكان صاحبها بيحطلها 92 وانا حطييت 90 وفعلا الموتور بدا يسقف وكدة صاحبها زعل اوى بس كدة انا فعلا استفدت من الموضوع عرفت هو ليه كان زعلان اوىىىى كدة
قديم 13-01-2010, 12:56 AM
tigernet tigernet غير متواجد حالياً

tigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond reputetigernet has a reputation beyond repute

شكرا ياباشا
موضوع هايك
قديم 13-01-2010, 04:55 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

شكرا يا باشمهندس علي الموضوع الرائع
ان شاء الله لما اجيب البرافو اجيلك تعمل ليا الحكايه دي
السنه الجايه بأذن الله

حـازم خـضـر

قديم 22-01-2010, 04:05 AM
الصورة الرمزية djdragon
djdragon djdragon غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد سامى
التخصص العملى: صحفى
هواياتي: العربيات

djdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of lightdjdragon is a glorious beacon of light

شكرا يا غالى موضوع جميل بجد معلومات مفيدة جدا جدا ربنا يخليك يا جميل

محمد سامى