العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 11-05-2014, 07:56 PM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن
مصطفى-حسن مصطفى-حسن غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صاحب محل
هواياتي: غطس حر

مصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant future
افتراضي طريقة زيادة كفاءة التكييف فى سيارتك بتكلفة 25 جنية فقط.......بالشرح التفصيلى بالفيديو

بسم الله الرحمن الرحيم

الموضوع دة عبارة عن ملف فيديو
انا عاملة بيوضح ازاى ترفع كفاءة التكييف فى عربية الدايو لانوس

وفى الواقع هو ينفع مع عربيات كتير جدا مش شرط دايو لانوس فقط عشان كدة انا بعد ما رفعتة فى القسم بتاعى (دايو لانوس) قلت ان انا هرفعة فى القسم العام عشان تبقى المعلومة لكل الاقسام

لأن الحاجات اللى انا بشتغل عليها موجودة على الاقل فى 80 % من السيارات

وللعلم انا مرفعتش ملف الفيديو دة الا بعد ما جربت الفكرة ونجحت معايا وشغال بيها بقالى 3 اسابيع حتى لحظة كتابة هذة السطور

تكلفة الفكرة بسيطة جدا ومتوفرة وتمنها اقل من 25ج والنتيجة بتاعتها كانت ممتازة

وبدون الدخول فى تفاصيل معقدة واسباب ارتفاع كفاءة التكييف فى سيارة عن سيارة اخرى ومقارنات هقولك ببساطة ان العربيات اليابانى معروف عنها ان التكييف بتاعها تلاجة وبعض العربيات العالية
لكن اللى زى الدايو وما شابهها من السيارات التكييف بتاعها بيكون كويس ومعقول لكنة مش تلاجة

بمعنى ابسط وواضح:
اختبار التكييف بالنسبة للعربيات اللى التكييف فيها بيكون انالوج مش ديجيتال بيكون انك تشغلة على اقصى سرعة فى ظهيرة يوم حار يعنى من الساعة 11 الضهر لحد الساعة 3 العصر وفى الوقت دة تقدر تعرف كفاءة تكييفك الحقيقية

لكن غير كدة بيكون الجو لطيف اصلا وبيساعد التكييف فمش مقياس

بعد ما نفذت الفكرة دى فى عربيتى انا بقيت بسقع بجد من تكييف الانوس فى الوقت السالف ذكرة وبضطر انزل التكييف لسرعة 3 او 2 عشان اتحمل درجة البرودة ويبقى الجو لطيف جوة العربية

قبل ما تتفرج على الفيديو اختار من الضبط اعلى نقاء او اعملة دونلود لو السرعة عندك بطيئة

ملف الفيديو

صفحتى على الفيس https://www.facebook.com/profile.php?id=1000015256 47162
قديم 25-07-2014, 09:10 AM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طريقة زيادة كفاءة التكييف فى سيارتك بتكلفة 25 جنية فقط.......بالشرح التفصيلى بالفيديو

اولا فيديو جميل جدا مشكور على مجهودك لكن اسمحلى,
عزل المواسير الى رايحة من الكومبريسور مابيزدوش كفائة التكيف بالعكس شيلها واعزل الانابيب الباردة فقط.
لو لمست الانابيب ده هتلاقيها سخنه جدا وده بسبب الكومبريسور بيضغط الفريون والغاز بيسخن جدا وعلشان كده بيعدى على الكوندينسور (السربنتينة) علشان يحصل التبادل الحرارى زى ما قلت وكده يبقى عندك غاز تحت ضغط عالى ولكن درجة حرارته مش عالية فانت اساسا عاوز تبرد الانابيب ده فشيل العزل من عليها وشيل برضو الى رايح للكومبريسور لانه مالوش فايدة برضو ده الى راجع من العربية من جوة وخلاص بقى بدرجة حرارة الجو
الغاز بيبرد حسب ظاهرة طومسون Jole-Thomson effect بعد ما يعدى من الصمام ويحصله تمدد expansion ومن هنا ابدا اعزل لحد ما يوصل للمقصورة بالداخل
تقبل تحياتى

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine
قديم 04-08-2014, 08:16 PM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن

مصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant future
افتراضي رد: طريقة زيادة كفاءة التكييف فى سيارتك بتكلفة 25 جنية فقط.......بالشرح التفصيلى بالفيديو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amir elgamal مشاهدة المشاركة

اولا فيديو جميل جدا مشكور على مجهودك لكن اسمحلى,
عزل المواسير الى رايحة من الكومبريسور مابيزدوش كفائة التكيف بالعكس شيلها واعزل الانابيب الباردة فقط.
لو لمست الانابيب ده هتلاقيها سخنه جدا وده بسبب الكومبريسور بيضغط الفريون والغاز بيسخن جدا وعلشان كده بيعدى على الكوندينسور (السربنتينة) علشان يحصل التبادل الحرارى زى ما قلت وكده يبقى عندك غاز تحت ضغط عالى ولكن درجة حرارته مش عالية فانت اساسا عاوز تبرد الانابيب ده فشيل العزل من عليها وشيل برضو الى رايح للكومبريسور لانه مالوش فايدة برضو ده الى راجع من العربية من جوة وخلاص بقى بدرجة حرارة الجو
الغاز بيبرد حسب ظاهرة طومسون Jole-Thomson effect بعد ما يعدى من الصمام ويحصله تمدد expansion ومن هنا ابدا اعزل لحد ما يوصل للمقصورة بالداخل
تقبل تحياتى
كلامك جزء كبير منة صح
بس فية ملاحظة بسيطة مخدتش بالك منها وهيا ان خط الطالع من الكباس واللى رايح على السربنتينة جنب الهيدر بتاع الشكمان علطول فانا عزلتة عشان احمية من حرارة الهيدر

قديم 17-03-2015, 01:29 PM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن

تم رفع الموضوع استعداد لموسم الصيف